Karantina Sürecinde Bağışıklığı Destekleyen Beslenme Modeli

Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) sürecinde bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi oldukça önemlidir. Aynı zamanda bu süreçte dikkat edilmesi gereken bir diğer konuda olabildiğince stres ve üzüntüden uzak durulmasıdır.

Karantina Sürecinde Bağışıklığı Destekleyen Beslenme Modeli

Karantina Sürecinde Bağışıklığı Destekleyen Beslenme Modeli

Sağlık Bilimleri Üniversitesi (SBÜ) Gıda Teknolojisi Ana Bilim Dalı Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Sibel Bölek, vaka sayıları her geçen gün artarken, karantina altında olan koronavirüs hastalarının sağlıklarına kavuşabilmeleri için salgın sürecinde etkili bir mücadele programının önemli olduğunu kaydetti.

‘ÖNEMLİ HUSSUSLARDAN BİRİ DE GÜÇLÜ BAĞIŞIKLIK SİSTEMİ’

Koronavirüsle mücadelede sürecinde en önemli hususlardan birinin de güçlü bağışıklık sistemi olduğuna dikkat çeken Bölek, ‘Kovid-19 ile mücadele edilen karantina sürecinde de bağışıklık sistemi açısından güçlü olabilmek için bağışıklık sistemini güçlendiren gıdaların tüketilmesine özen gösterilmesinin yanında, fiziksel ve ruhsal olarak da sağlıklı olmak son derece önemli. Stres ve üzüntüyü en aza indirmek güçlü bir bağışıklık sistemi için en önemli faktörlerden biridir. Dolayısıyla karantina süresince moralin yüksek tutulması iyileşme sürecine olumlu katkı sağlayacaktır’ dedi.

Bölek, bunun yanı sıra egzersiz yapmanın, kortizol gibi stres anında ortaya çıkan hormonların düşmesine yardımcı olduğunu, ayrıca düzenli yapılan spor ile güçlenen bedenin hem enerjiyi artırdığını hem hastalıklara karşı çok daha dirençli olmayı sağladığını vurgulayarak, bağışıklık sistemini güçlendirmek için karantina altındayken mutlaka spor yapılması gerektiğini kaydetti.

ÖLÇÜLÜ VE DENGELİ TÜKETİME DİKKAT

Bağışıklık fonksiyonunu destekleyen, dokuların gelişimi ve onarımında gerekli koruyucu bir rol aldığı bilinen C vitamininin, üst solunum yolu enfeksiyonlarının alt solunum yolu enfeksiyonlarına dönüşmesini de sınırlandırmada önemli bir role sahip olduğunu aktaran Bölek, şu bilgileri verdi:

"Toplumdaki genel kanının aksine yeşil biberin C vitamini içeriği portakal mandalina gibi turunçgillerden daha yüksektir. Bu nedenle hem Kovid-19 teşhisi konulan hastaların hem de sağlıklı kişilerin yeşil biberi hem ana öğünlerde hem de öğün aralarında çiğ olarak tüketmesi vücudun günlük C vitamini ihtiyacını karşılamada son derece faydalı olacaktır. Diğer taraftan hem iyi bir C vitamini kaynağı hem de içeriğindeki uçucu yağların sahip olduğu antimikrobiyal ve antiviral etkileri sebebiyle limonun da uygun miktarda tüketilmesi koronavirüsle mücadelede etkili bir potansiyele sahip olabilir. Tüm bu besinleri tüketirken aşırıya kaçmamak, dengeli ve ölçülü tüketmek gerekir."

PROBİYOTİK TÜKETİMİ DE BAĞIŞIKLIK SİSTEMİNİ GÜÇLENDİRMEYE YARDIMCI

Dr. Öğr. Üyesi Sibel Bölek, ev yapımı turşu, yoğurt, kefir, peynir, elma sirkesi gibi probiyotik besinlerin de bağışıklık sistemini güçlendirmede yardımcı olduğunu belirterek, omega-3'ün de bağışıklığı düzenleyici ve destekleyici özelliği bulunduğunu söyledi.

Balık, ceviz, keten tohumu, avokado ve semizotunda bol miktarda bulunan omega-3'ün, bağışıklık sistemini güçlendirmede etkili olmasının yanı sıra depresyon tedavisinde de kullanıldığını belirten Bölek, şöyle konuştu:

‘Haftada 2-3 gün balık tüketimi günlük omega-3 gereksinimini karşılayacaktır. Bağışıklık sistemi için son derece yararlı etkilere sahip olan bal ve pekmez, demir, kalsiyum, fosfat, sodyum, klorür, potasyum, magnezyum gibi minerallerden ve B1, B2, B3, B5, B6 vitaminleri açısından oldukça zengin bir besin kaynağıdır ve bu yüzden de güçlü antiseptik, antibakteriyel özelliklere sahiptir. Sarımsak da içerdiği 'allicin' isimli antimikrobiyal madde sayesinde son derece yararlı etkilere sahiptir. Kan sulandırıcı etkiye sahip olan sarımsağın kanı sulandıran ilaçlarla birlikte alınmaması son derece önemlidir.’

Yorum Yaz

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR