Son Dakika Coronavirüs Haberleri Korona Yaz 8119'a Gönder 10 ₺ Bağışta Bulun

Türk Makarna Sektörü AB Kotasının Kaldırılması İçin Harekete Geçiyor

İtalya'dan sonra dünyanın en büyük 2. makarna ihracatçısı olan Türkiye, Avrupa Birliği'nin kota uygulamasının kaldırılması için kolları sıvadı.

Türk Makarna Sektörü AB Kotasının Kaldırılması İçin Harekete Geçiyor

Türk Makarna Sektörü AB Kotasının Kaldırılması İçin Harekete Geçiyor

İtalya'dan sonra dünyanın en büyük 2. makarna ihracatçısı olan Türkiye, Avrupa Birliği'nin kota uygulamasının kaldırılması için kolları sıvadı.

Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) Yönetim Kurulu Başkanı Abdülkadir Külahçıoğlu, "TMSD olarak Avrupa Birliği'ne (AB) ihracatımızdaki kotanın kaldırılması yönünde kapsamlı bir çalışmamız vardı. Coronavirüs dolayısıyla bunu tekrar AB müzakere masasına getirmeyi planlıyoruz." açıklamasında bulundu.

Külahçıoğlu, AA muhabirine açıklamasında, coronavirüs sürecinde bütün dünyada tarımın ve güvenilir gıdanın ehemmiyetinin ortaya çıktığının altını çizdi.

Süreçte makarnanın en fazla rağbet edilen ürünlerden biri olduğunu söyleyen Külahçıoğlu, tarım sektörünün stratejik değerini herkesin gördüğünü belirtti.

Külahçıoğlu, tarımsal üretimin daha çok desteklenmesi gerektiğini düşündüklerini dile getirerek, şu ifadeleri kullandı:

"Önceki dönemlerde 'bir kamyon makarna ihraç ettiğimizde ne kadar döviz geliyor? Teknolojik ürün ihraç edersek daha karlı olur' gibi bir düşünce vardı. Şimdi bunun ne kadar yanlış olduğu ve tarımsal üretimin hayati önemi anlaşıldı. Umarım bundan sonraki tedbirlerde veya yapılacak uygulamalarda bu unsurlar geliştirilir."

"TÜRKİYE MAKARNASI 160 ÜLKEDE SÖZ SAHİBİ"

Dünyada üretim kalitesi, fiyat yönetimi ve markalaşma bakımında Türk makarnasının söz sahibi olduğuna işaret eden Külahçıoğlu, "Türkiye durum buğdayı üretiminde dünyada üçüncü sırada, makarna üretiminde de en büyük üçüncü ülke. İhracatta ise en büyük ikinci makarna ihracatçısı. Türk makarna sektörü, bu anlamda dünyada söz sahibi olan, rekabet edebilen, kalitesini kabul ettirmiş, 160 ülkeye ihracat yapan bir sektör." şeklinde konuştu.

Külahçıoğlu, Türkiye'nin geçen sene 1 milyon 272 bin 928 ton makarna ihracatından 607 milyon 103 bin dolar sağlandığını ifade ederek, bu yılın ocak-mart döneminde de 170 milyon dolarlık kazanç sağlandığını belirtti.

Dünya piyasası birinciliğinin önündeki en büyük engellerin Avrupa Birliği kotası ve ABD'nin "anti-damping" uygulaması yapıldığının altını çizen Külahçıoğlu, şu açıklamalarda bulundu:

"Önümüzde engel olarak korumalı pazarlar var. Gelecek süreçte bunların da bir şekilde değişmesi gerektiğine inanıyoruz. Ülkelerin artık kurallar koyarken, 'bana bunu satma' değil, özellikle gıda ürünlerinde 'bana ne satabilirsin' demesini, stratejinin dönüşmesini bekliyoruz. Dolayısıyla bu kotaların, engellemelerin, barajların, ek vergilerin tarımsal ürünler anlamında mutlaka değiştirileceğine inanıyoruz."

Külahçıoğlu, Avrupa Birliği'nden talep olmasına rağmen kotanın erken dolması sebebiyle ürün yollayamadıklarını aktararak, buna rağmen bu yılın ilk çeyreğinde AB ülkelerine ihracatın, 2019'un aynı dönemine kıyasla % 21 arttığının altını çizdi.

KOTA 20 BİN TON

Türkiye'nin Avrupa Birliği ülkelerine makarna satışının senelik 20 bin tonla kısıtlandırıldığını hatırlatan Külahçıoğlu, şu ifadeleri kullandı:

"Bu miktar, geçen dönemlerde yılın ortalarında doluyordu. Kovid-19 sürecinde artan talep nedeniyle bunun 4 ayda dolacağını öngörüyoruz. Bu kotalar anlamsız artık. Bunların gözden geçirilmesi gerekiyor. Sadece bizim ihracatımızla ilgili bir konu değil Avrupa'daki tüketicilerin de gıdaya, kaliteli ürüne ulaşabilmesi açısından bu kotaların mutlaka gözden geçirilmesi gerektiğine inanıyoruz."

Avrupa'daki makarna sektörünün genişliğinin 3,7 milyar dolar olduğunu belirten Külahçıoğlu, "Türkiye buradan 20-25 milyon dolarlık bir pay alabiliyor ki bu çok az. Kotanın artması veya kaldırılması halinde dünyanın diğer ülkelerinde olduğu gibi Avrupa'da da söz sahibi olabilecek bir sektörümüz var." diye konuştu.

KOTANIN SEBEBİ İTALYAN LOBİSİ

Külahçıoğlu, İtalya'nın coronavirüs salgını sürecinde yaşadığı problemlere de değinerek, şu açıklamalarda bulundu:

"Avrupa'nın en büyük makarna ihracatçısı İtalya. İtalya'da üretim dursaydı, AB ihtiyaçlarını karşılayamayacak ve ürün bulamayacaktı. Bu nedenle Türkiye en ciddi ve en güvenilir alternatif. Hem kalitesi hem de fiyat rekabeti anlamında İtalyan makarnasıyla rekabet edebildiğimizi zaten dünya pazarında gösteriyoruz. Avrupa'da da artan bir talep var. Bu kotanın konmasının en önemli nedenlerinden birisi de İtalya'nın AB'de yaptığı lobi çalışmaları. Bunu aşabildiğimiz takdirde güvenilir gıdaya, Türkiye makarnasına ulaşan bir Avrupa olacak."

Kotanın kaldırılması için hem alakalı bakanlıkların hem de kendilerinin daha önce girişimleri olduğunu belirten Külahçıoğlu, "TMSD olarak Avrupa Birliği'ne ihracatımızdaki kotanın kaldırılması yönünde kapsamlı bir çalışmamız vardı. Coronavirüs dolayısıyla bunu tekrar AB müzakere masasına getirmeyi planlıyoruz. Seyahat engelinin bitmesinin ardından ilk fırsatta görüşmelerin başlamasıyla konuyu ilgili kurumlara tekrar ileteceğiz." şeklinde konuştu.

Yorum Yaz

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR