Gün içinde güneşli bir havada yapılacak kısa bir yürüyüş ile ihtiyacın karşılanabilmesine rağmen ülkemizde D vitamini eksikliği oranı oldukça yüksek. Bu vitaminin eksikliğinin yaygın olmasının en önemli nedenlerin biri yeterince güneşe maruz kalmamak diğeri ise D vitamini içeren gıdaların sayısının az olması ve bu gıdalarda vücudun ihtiyaç duyduğu kadar D vitamini bulunmamasıdır.

D VİTAMİNİ NEDİR?

D vitamini; D-1, D-2 ve D-3 içeren bir bileşik ailesinde yağda çözünür bir vitamindir. Güneş ışığına tepki olarak cildinizin ürettiği bir vitamin olan D vitamini için bazen “güneş ışığı vitamini” denir.

D VİTAMİNİN FAYDALARI

D vitamininin önemli işlevleri vardır. Belki de en hayati olan şey, kalsiyum ve fosfor emilimini düzenleyen ve normal bağışıklık sistemi fonksiyonunu kolaylaştıran faktörlerdir.

D vitamini yeterli miktarda almak normal büyüme ve kemik ve diş gelişimi için yanı sıra bazı hastalıklara karşı geliştirilmiş direnç için önemlidir.

Vücudunuz yeterince D vitamini almıyorsa, yumuşak kemikler (osteomalazi) veya kırılgan kemikler (osteoporoz) gibi kemik anormallikleri geliştirme riski altına girersiniz.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ BELİRTİLERİ

-Sık enfeksiyon geçirme,

-Yara iyileşmesinde geçikme,

-Sırt ve kemik ağrıları, Kas ağrıları,

-Yorgunluk, Ağrı hassasiyetinde artma,

-Depresyon atakları ruh halinde dalğalanmalar,

-Baş terlemesi,

-Fazla kilo, kilo verememe,

-Saç dökülmesi, Alerjiler,

-Genel yorgunluk, ağrılar ve ağrılar ve genel anlamda iyi hissetmeme hissi,

-Merdiven çıkarken veya ayağa kalkarken veya sandalyeden kalkışta zorluk çekebilecek ciddi kemik veya kas ağrısı veya güçsüzlüğü

-Stres, özellikle bacaklarda, pelvislerde ve kalçalarda ağrı,

D VİTAMİNİ NASIL ALINIR?

Vücudunuz doğrudan güneş ışığına maruz kaldığında doğal olarak D vitamini üretir. İhtiyacınız olan tek şey, özellikle cildin tenli olması halinde, günde 10 dakika, güneşe maruz kalma. Güneş ışığından D vitamini almanın yanı sıra, kandaki vitaminin yeterli seviyesini sağlamak için belirli gıdalar ve takviyeleri de kullanabilirsiniz.

D VİTAMİNİ BESİN KAYNAKLARI

Birkaç gıdada doğal olarak D vitamini bulunur. Bu nedenle, bazı gıdalar pekiştirilir. Bu, D vitamininin eklendiği anlamına gelir. D vitamini içeren besinler;

-Somon

-Sardalya

-Yumurta sarısı

-Karides

-Süt

-Tahıl

-Yoğurt (takviye edilmiş)

-Portakal suyu (takviyeli)

Güneşe maruz kalma ve tek başına gıda ile her gün yeterli miktarda D vitamini almak zor olabilir, bu nedenle D vitamini takviyelerinin alınması yardımcı olabilir.

Sağlıklı bir işleyiş için gerekli olan D vitamini miktarı üzerinde bazı tartışmalar var.

Son zamanlarda yapılan araştırmalar, bir zamanlar düşündüğünüzden daha fazla D vitamini ihtiyacınız olduğunu göstermektedir. 

Son Dakika Sağlık Haberleri için aşağı kaydırın.