Tüketici Hakları Nelerdir?

1985 tarihli olan, Birleşmiş Milletler Evrensel Tüketici Hakları Bildirgesi’ne göre, temek ve evrensel dokuz adet tüketici hakkı bulunmaktadır.

25.03.2020-17:53 - (Son Güncelleme: 25.03.2020-18:46) Tüketici Hakları Nelerdir?

Tüketicinin Korunması

Teknolojik gelişmelerle beraber, toplu üretimlerin sonucunda insan sağlığına zararı olabilecek oldukça yoğun hizmet ve mal üretimi piyasaya sunulmaktadır. Tüm dünya insanlarının, siyasi görüş, ırk, dil ya da renk kaygısı gözetmeksizin; tüm bu unsurlardan bağımsız bir biçimde taşımış oldukları evrensel kimlikleri bulunur. Paylaşmış oldukları bu ortak yazgıları da tüketici olmalarıdır. Bu geniş kitlerinin korunmuş olması da müthiş bir önem taşımaktadır.

Tüketici Hakları Nelerdir?

1.Temel İhtiyaçların Karşılanması Hakkı: Isınma, barınma, haberleşme, kullanacak ve içecek su bulma ve ulaşım; tüketicinin en temel ihtiyaçlarıdır. Tüm tüketiciler, temek ihtiyaçlarının karşılanması için talepte bulunabilirler.

2.Sağlık ve Güvenlik Hakkı: Satışa sunulmuş olan her türlü hizmet ve malın; insan sağlığı ve yaşamı bakımından kullanan kişiye zarar vermemesi gerekmektedir.

3.Bilgi Edinme Hakkı: Tüketicilerin; bir hizmeti ya da malı satın alırken doğru kararlar verebilmesi için, tüketiciye sunulan bilgilerin zarardan, yanıltıcı etiket, reklam ve ambalajdan korunma durumudur.

4.Eğitilme Hakkı: Tüketicilerin çıkar ve haklarını koruyabilmesi için; tüketici bilincine sahip olmaları ve bu bilince sahip olmak için de, eğitim kurumlarında eğitilmeleri gerekmektedir.

5.Zararlarının Giderilmesi Hakkı: Satın alınan hizmet ya da mal nedeniyle tüketicinin uğradı zararın giderilmesi; o hizmet ya da malın yeniden tüketiciye ulaşımının sağlanmasıdır.

6.Sağlıklı Bir Çevrede Yaşam Hakkı: Sağlık koşullarına uygun halde olan çevrenin oluşumunda; doğal kaynakların ve ülkenin doğru kullanımından doğan çevrenin korunması, sağlıklı ve temiz bir biçimde gelecek nesillere aktarımıdır.

7.Ekonomik Çıkarın Korunması Hakkı Tüketicilere kıyaslama imkânı verilecek biçimde hizmet ve malın; en uygun fiyatlarla sunulmasıdır. Satış sonrasında da her türden teknik desteğin ve servisin tüketiciye sağlanmasıdır.

8.Seçme Hakkı: Tüketicilerin çeşitli hizmet ve ürünlere istedikleri an ulaşabilmeleridir. Rekabet anlayışının tam olarak işlemediği pazarlarda; devletler aksaklıkların giderilmesi amacıyla bazı düzenlemelerde bulunur. Uygun fiyat ve kalite imkânıyla tüketicilere, hizmet ve mal sunar.

9.Temsil Edilme, Sesini Duyurma ve Örgütlenme Hakkı: Yukarıda sayılmış olan hakların elde edilebilmesi; tüketicinin hakkını koruyabilmesi ve mağduriyetlerini giderebilmesi için, bir araya gelip güç birliği oluşturarak, hükümetlerin siyasi ve ekonomik politikalarına dikkate alınmalarını ve kamu kuruluşlarında temsil edilebilmelerini ifade eder.

Kusurlu Mal Alanların Hakları

Herhangi bir alışverişinizde, aldığınız malda kusur ya da ayıp olmamalıdır. Satıcının, ambalajın ya da reklamın vaat ettiği özellikleri taşımalıdır. Malı alırken sözleşme yapmasanız bile; satıcı ile her tür konuşma sözleşme niteliği taşır. Herhangi bir malı, aldıktan sonra hatalı ya da ayıplı olduğunu fark ederseniz satın almış olduğunuz tarihten sonra 15 gün içinde malı değiştirebilir, bedelinde bir ödeme iadesi talep edebilir ya da tamiri ücretsiz bir biçimde isteyebilirsiniz

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal