Kurumlar arası geçiş başvurusu nasıl, nereye yapılır? Kurumlar arası geçiş şartları ve nakil yoluyla atama

Bir devlet kurumunda çalışan memurun başka bir devlet kurumunun kadrosuna atanma işlemlerine kurumlar arası geçiş işlemi denir. Yatay veya nakil yoluyla atama olarak gerçekleştirilen kurumlar arası geçişlerde başvurunun nasıl ve nereye yapılacağı merak edilmektedir. Bu yazımızda, kurumlar arası geçiş şartları ve nakil yoluyla atama ile ilgili tüm detayları bulabilirsiniz.

26.06.2022-00:48 - (Son Güncelleme: 26.06.2022-00:48) Kurumlar arası geçiş başvurusu nasıl, nereye yapılır? Kurumlar arası geçiş şartları ve nakil yoluyla atama

Bir kurumda devlet memuru olarak çalışan personelin başka bir kuruma geçmesi işlemine 'Nakil' adı verilir ve bu işlem genel şartlarda 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 74’üncü maddesi kapsamında “Memurların bir kurumdan diğerine nakilleri” başlığı altında düzenlenmiştir. Devlet memuru çalıştığı kurumdan başka bir kuruma nakil gitmesi, memurun tüm özlük haklarını etkiler ve bu statüsel pozisyonda kalıcı değişiklik yaratan idari bir işlemdir. Peki, kurumlar arası geçiş başvurusu nasıl ve nereye yapılır? Yazımızın devamında söz konusu sorunun yanıtını bulurken, aynı zamanda kurumlar arası geçiş şartları ile ilgili detaylara ve nakil yoluyla atama ile ilgili bilgileri bulabilirsiniz.

Kurumlar arası geçiş başvurusu nasıl, nereye yapılır?

Kamu kurum ve kuruluşlar arasında yapılan geçiş işlemleri her ne kadar 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda yer alan 74. maddenin içerisinde düzenlense de söz konusu düzenlemenin tek başına bütün kurumlar için geçerli bir ortak uygulama modeli olmadığı anlaşılır.

Bu kapsamda her kurumun personel ihtiyacı, kadro gerekliliği ve nakil için aramış olduğu hukuksal prosedürler yapısal anlamda farklılık gösterebilir. Bu nedenle kurumlar arası nakil işlemi ilgili kurumların yönetmeliklerinde detaylı olarak aktarılır.

Kurumlar arası geçiş başvurusu nasıl, nereye yapılır

Kurumlar arası geçiş işlemi esasında devlet memurunun özlük hakları ile yakından ilgili bir konudur. Bundan dolayı ayrıntılarına bir alt başlıkta değinilir. Bu çerçevede değerlendirilecek olunursa devlet memuru çalışmış olduğu kurumdaki derecesine eş bir derecede başka bir kuruma nakil yoluyla geçebileceği gibi, şartları uygunsa daha üst dereceye de geçiş yapabilir. Kurumlar arasında geçiş işlemine başlanıldığı süreçte memur, bir üst kademeye geçebileceği gibi daha alt derecedeki bir memuriyete geçmesi de mümkündür. Bu kapsamda memur en fazla üç derece altına geçiş yapma hakkına sahiptir.

Kurumlar arası geçiş şartları

657 sayılı Kanunda yer alan yönetmelik gereği kurumlar arası nakil işlemlerinin başlatılabilmesi için bazı şartlar istenir. Bu şartla ise 74. maddede şu şekilde verilmiştir;

- Kurumlar arası geçiş yapmak isteyen memurlar, ilk olarak geçmek istedikleri kuruma başvuruda bulunmalıdır. Daha sonrasında kendi kurumlarından bu geçiş işlemi için izin almalıdır.

- Memur, kurumlar arası geçişlerde kazanılan hak derecelerinden ya da 68. Maddede belirtilen esaslara göre derece yükseltilmesi suretiyle nakilleri gerçekleştirilebilir.

- Memurlar, görev yaptıkları yerde bulundukları memuriyet sınıfından, aynı sınıfa yada öğrenim durumuna göre gidebilecekleri sınıflara naklini isteyebilirler.

- Memurlar istekleri ile, kazandıkları hak derecelerinin altında olan derecelere atamalarını isteyebilirler. Bu kapsamda ataması yapılacak olanların hak dereceleriyle nakilleri yapılacak olanların dereceleri arasında en fazla 3 derece farklılık gösterebilir.

Öncelikle herhangi bir kuruma yatay geçiş olarak geçiş yapmak isteyen memur, ilk olarak kendisine bir kurum bulmalıdır. Sonrasında memur, kendisine uygun bir kurum ve kadro bulması sonrası dilekçe yazarak ilgili kuruma müracaatını yapmalıdır. Memurun bu kurum için naklinin yapılabilmesi müracaat edilen kurumun dilekçeyi kabul etmesi, dilekçenin kabulü sonrasında ise kurum, memurun çalıştığı kuruma nakil için gerekli iznin verilmesini talep eden bir yazı yazması gerekir.

657 sayılı Kanun kapsamında izin ifadesi yerine kurumlar aralarında “kurumların muvafakat” ifadelerini kullanarak izin talebini ilerletirler. Atama yetkisi verilen amirler izin verip vermeme hakkına sahiptirler. İlgili amir tarafından gerekli izin verilmesi halinde memur atanmasının yapılmasını istediği kuruma nakli gerçekleştirilir. Amir izin vermezse memurun atama işlemi başlatılmaz.

Kurumlar arası geçiş başvurusu nasıl, nereye yapılır

Memurların kurumlar arası atama esasları

Memurlar kurumlar arası geçiş yapma işlemlerinde ya kazanılmış hak derecelerinden ya da 68. madde esasları kapsamında derece yükselmesi sureti ile nakilleri gerçekleştirilebilir.

Kazanılmış hak dereceleri üzerinden nakil;

Devlet memurları kazanılmış hak olarak almış oldukları aylık derece ve aynı zamanda kademelerine eşit olarak derece ya da kademe alarak bir kurumdan diğer bir kuruma atanabilirler. Mesela, başbakanlıkta çalışan 5. derece memurun 1. kademe aylığını kazanmış olsa da hak olarak alan bir memurdur. Bu memur, Tarım Bakanlığındaki 5. derecenin 1. kademesinde olan memur kadrosuna nakil sureti ile geçiş yapabilir.

68. madde esaslarında derece yükselmesi suretiyle nakil;

Memurun bulunmuş olduğu kurumda başka bir kuruma nakil yoluyla aramasının yapılmasını isterken 657 sayılı Kanunun 68. Maddesinin B bendinde yazan esaslar göz önüne alınarak derece yükselmesi çerçevesinde 1-4 dereceli kadrolara nakil yoluyla atanabilir.

Aynı sınıflar arasında nakil;

Memur, bulunduğu sınıftan başka bir kurumda aynı hizmet sınıfına geçiş yapabilir. Mesela, Tarım Bakanlığında Teknik Hizmetler sınıfı çalışanı olan bir mühendis, Çevre Bakanlığındaki Teknik Hizmetler sınıfının mühendis kadrosuna nakil olabilir.

Öğrenim durumuna göre başka sınıflardaki kadrolara geçiş;

Bu görev tanımı 1999 yılında getirilmiştir. Daha önce yalnızca öğrenim durumunun uygun bulunması durumunda sınıf değişikliği yolu ile nakli gerçekleştirilen memur, bu imkanı yeni düzenlemelere göre tamamen kaybetmiştir.

Elvan Çıldır
elvan@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal