Teröristlerin kabusu oldular! Gündüz ''Kartal'' gece ''Yarasa''

''GAGAVUZ'' pilotları teröristlerin adeta kabusu oldular. Gündüz ''Kartal'' gece ''Yarasa'' olarak kodlanan F-16'lar terörle mücadelede aktif rol alıyor. İşte haberin detayları...

25.05.2022-14:26 - (Son Güncelleme: 25.05.2022-14:26) Teröristlerin kabusu oldular! Gündüz ''Kartal'' gece ''Yarasa''

Türk Hava Kuvvetlerinin iki çağrı adına sahip tek filosu 161. Filo Komutanlığı, gündüz "Kartal" gece "Yarasa" olarak kodlanan F-16'larla birlikte hem Ege'de hava sahasının korunmasında hem de terörle mücadelede aktif rol almaktadır. 

Türk hava sahasını tehlikelerden koruyan, yurt içinde ve dışında ülkenin güvenliği adına başarılı operasyonlara imzasını atan Türk Hava Kuvvetleri bünyesinde çok özel bir filo bulunmaktadır. Balıkesir, Bandırma 6. Ana Jet Üs Komutanlığı'ndaki 161. Filo, Türkiye'nin iki çağrı adına sahip ilk ve tek filosudur. 

Söz konusu F-16’lar gündüzleri "Kartal" çağrı adını kullanan filo, gün battığında "Yarasa" olarak kodlanmaktadır. Bu filoya ait olan F-16'ların kuyruklarının bir tarafında kartal, diğer tarafında ise yarasa sembolü yer almaktadır. 

Her tür hava harekat görevini gerçekleştirebilme yeteneğine sahip olan filo, gece-gündüz fark etmeksizin hem Ege'de Türk hava sahasının korunmasında hem de terörle mücadelede aktif rol almaktadır. Yerli ve milli mühimmatla terör hedeflerini tam isabetle vuran filo, bunun yanı sıra NATO bünyesindeki görevlere de katılmaktadır. 

F-16’ların LANTIRN sistemi 

Türkiye'nin gökyüzündeki en vurucu gücü olan F-16'ların gündüzleri "kartal", geceleri "yarasa"ya dönüşmesini sağlayan ise LANTIRN (Low Altitude Navigation and Targeting InfraRed for Night-Gece için Alçak İrtifa Seyrüsefer ve Hedefleme Kızılötesi Işını) sistemidir. F-16'lara düşük irtifada gece görüşü ve hedefleme imkanı sağlayan LANTIRN podu sayesinde, savaş uçakları olumsuz hava koşullarından etkilenmeyecek şekilde geceleri 33 metreye kadar alçalabilmektedir. LANTIRN podlu uçakları kullanan pilotlar ise, bu konuda sıkı eğitimlere tabi tutulmaktadır. 


Teröristlerin kabusu ‘’GAGVUZ’’ pilotları 

Söz konusu 161. Filo'da görev yapan F-16 pilotu Binbaşı da yapmış olduğu açıklamada ise, ilk olarak 1943'te Gaziemir'de 6. Tayyare Alayı olarak kurulmuş olan filonun, F-16'ların gelişiyle beraber 1992 tarihinden itibaren Bandırma'da görevine devam ettiğini aktardı. 

LANTIRN podlarının da 1994 tarihinden itibaren devreye alındığını ifade eden Binbaşı, "LANTIRN pilotlarını biz Türkçede 'GAGAVUZ pilotu' yani 'gece alçak gidiş, vuruş ve atış uzmanı' olarak adlandırıyoruz. Gece, gündüz, her hava şartında, alçak irtifadan radar kapsama alanlarının dışında kalacak şekilde görevleri icra ediyoruz." diye söyledi. 

''İstikbal göklerdedir''

Geçtiğimiz yıl 2,5 ay süren NATO Geliştirilmiş Hava Polisliği misyonu dahilinde Polonya ve NATO hava sahasını koruma ve devriye görevini üstlendiklerini aktaran Binbaşı, sözlerini şöyle sürdürdü: "Jet sesi özgürlüğün sesidir. Gazi Mustafa Kemal Atatürk, 'İstikbal göklerdedir' demiş. Biz de göklerde vatan savunmasında görev yapan pilotlar olarak aldığımız bu emaneti taşımaya devam ediyoruz." dedi. 


Çoklu görev uçuşları 

161. Filo'da yer alan, 360 derece görüş açısına sahip olan, birebir uçuş ortamının oluşturulduğu "tam görev simülatörü", savaş pilotlarına ve pilot adaylarına adeta gerçek bir F-16'da yaşanabilecek tüm ortamı deneyimleme imkanı sunmaktadır. 

Düşman uçağı saldırısı, motor arızası, kötü hava koşulları gibi kumanda odasındaki eğitimcilerin hazırlanmış olduğu çok sayıda farklı senaryoyu simülatörde deneyimleyen pilotlar, havada yaşanabilecek tüm olumsuzluklara hazırlıklı duruma gelmektedir. 

Tam görev simülatörü üzerinden, üste bulunan STE simülatörleri ve Türkiye genelindeki başka simülatörlerle de bağlantı kurularak çoklu görev uçuşları da yapılmaktadır. 

F-16’ların üzerinde yüzlerce çalışanın emeği var 

Hem fiziksel hem de psikolojik dayanıklılığın korunması adına düzenli spor, uyku ve sağlıklı beslenme, savaş jeti pilotlarının hayatının "olmazsa olmaz" parçasını oluşturmaktadır. 

Pilotların uçuş öncesi ve sonrasında uygulamak zorunda oldukları bazı prosedürler de bulunmaktadır. Öncelikle icra edecekleri görev hakkında brifing alan pilotlar, soyunma odasında F-16'lara özel tam donanımlı kıyafetlerini ve ekipmanlarını hazırlayarak uçağa geçmektedir. F-16'ların havalanmasının arka planında pilotların dışında pist, uçakların bakımı, kule, yer hizmetleri gibi alanlarda yüzlerce kişilik dev bir ekip görev yapmaktadır.


Hüsna Gizem Güven
husnagguven@gmail.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal