Çip Krizi Etkisini Sürdürüyor, Yedek Parça Sektörü Zor Durumda!

Pandemi nedeniyle etkisini artıran çip krizi, yedek parça sektörünü olumsuz yönde etkilemeye devam ediyor.

01.11.2021-11:42 - (Son Güncelleme: 29.11.2021-11:00) Çip Krizi Etkisini Sürdürüyor, Yedek Parça Sektörü Zor Durumda!

Çip üretiminde yaşanmakta olan sıkıntılar sebebiyle bazı markalar araçlarına yeni özellikleri ekleyemediğini paylaşarak, krizden çıkışın en erken 2022 sonu yahut 2023 başı olabileceği aktarıldı.

VATANDAŞLAR OTO SANAYİYE AKIN ETTİ

Yaşanan peş peşe sorunlardan sonra (çip krizi araç tedarikinde yaşanan sorunlar vs.) hem sıfır araç bulmanın çok zor olduğu hem de ikinci el pazarının el yaktığı şu günlerde vatandaşlar soluğu oto sanayilerde almış durumda.


Vatandaşların, araçlarında aksatmış oldukları bakımları ya da daha önce görmezden geldikleri küçük arızaları sanayilere getirerek tamir ettirmeye başladığı ifade edildi.

OTOMOTİV SEKTÖRÜ DERTTE 

Otomotiv, Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği’nin (OSS) Yönetim Kurulu Başkanı Ziya Özalp otomotiv satışlarının yılın üçüncü çeyreğinde arttığını belirtti. Özalp çip sorunun devam etmesini yedek parça sektörünü zora soktuğunu belirterek şu açıklamalara yer verdi; “Bildiğiniz üzere geçen yılı da dahil edecek olursak otomotiv sektöründe üretimde 10 milyondan fazla araçlık bir kayıp var. Çünkü çip yok ve çip olmayınca diğer parçalar da üretilemiyor. Çip krizi yalnızca aracın banttan çıkmasıyla ilgili bir durum değil, bu durum diğer yedek parça taleplerinin de durdurulmasına sebep oluyor. Çünkü genel anlamda orijinal yedek parça üreticileri, parçalarını direkt aracın üretim ve montajına verdikleri için burada sıkıntı yaşıyorlar. Bu, en önemli krizimiz. Çip sadece araçlarda yok, yedek parçalarda da var. Bazı çiplerin olmaması, yedek parça üretimini de etkiliyor” 


SORUN ÖNÜMÜZDEKİ YILLARDA DA SÜRECEK

Otomotiv sektöründe ilk defa yedek parça sorunları ile karşılaştıklarını belirten Özalp sözlerini şu şekilde sürdürdü; “Hammaddenin yeteri kadar gelmemesi, hammaddeye ulaşılamaması, fiyatların çok yükselmiş olması sorunları büyütüyor. Eski noktaya artık gelinmesi çok zor. Bununla beraber enerji, elektrik büyük bir sıkıntı. Çin’deki fabrikalarda elektrik sıkıntısı nedeniyle 3 gün çalışma, 4 gün kapatma durumu var. Bu, maliyetlerimizi artırıyor, verimliliği azaltıyor. Üçüncüsü de navlun maliyetleri 4 kat arttı. Çin’in ucuz mal avantajı, navlun maliyetleriyle avantajını yitirdi. Firmalar, Çin’de ürünlerini ürettirmiş de olsa parasını ödemiş de olsa ürünlerini almıyorlar. Bunların kısa vadede çözülmeyeceğini, parça bulunurluk krizinin 2022’de süreceğini öngörüyoruz”

YERLİ ÜRETİM YETERSİZ

Yaşanan yedek parça sorunlarının yerli sektöründe etkilediğini belirten Özalp sözlerini şu şekilde noktaladı;   “Geçen sene ve iki sene öncesine göre satışlarımız arttı. Durumumuzu özetlemek gerekirse; talep var, satış var, beklenti yüksek. Ama bunu karşılayabilmek için gerekli yedek parça tedarikinde hammadde, lojistik ve maliyet kaynaklı sorunlar yaşanıyor. Sektörde de bu yüzden çelişkiler, paradokslar mevcut. Talep var, talebi karşılayacak bir kaynak sıkıntısı da var. Türkiye’de de o üretimi karşılayacak kaynak yok” diye konuştu. Tüm bunlara karşın Türkiye’de üçüncü çeyrekte yedek parça satışlarında yüzde 27’lik artış meydana geldi. Üreticilerin üçüncü çeyrekteki kapasite kullanım oranı ortalaması yaklaşık yüzde 82 oldu.”

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal