İkinci El Otomobil Fiyatlarını Yükselten Çip Krizi Sonrası Fabrikalarını Kapatan Firmalar!

Dünyadaki çip krizi nedeniyle araba stokları tükeniyor. Bu sebepten ötürü ikinci el otomobil sektörü aşırı yükseliyor. Peki, hangi firmalar fabrikalarını kapattı? İkinci el otomobil fiyatları düşer mi?

14.01.2021-16:22 - (Son Güncelleme: 26.01.2022-13:58)İkinci El Otomobil Fiyatlarını Yükselten Çip Krizi Sonrası Fabrikalarını Kapatan Firmalar!

Otomotiv sektöründe yaşanmakta olan çip krizi, firmaları mağdur etmeye devam ediyor. Dünyanın en büyük firmaları, tedarik sorunu yüzünden tek tek fabrikalarını kapatıyor.

DÜNYA DEVLERİ FABRİKALARINI KAPATIYOR

Çip krizi sonrası elektrik krizinin baş göstermesiyle birlikte Türkiye'deki dev firmalar tek tek geçici süreliğine kapanmaya karar verdi. Ford Otosan, Hyundai ve Man gibi markalar 3 gün boyunca fabrikalarını kapatacak. 3 günlük kayıp ise 1 milyar doları aşıyor. İşte daha önce fabrikalarını geçici olarak kapatan firmalar...

RENAULT BURSA FABRİKASINI KAPATIYOR

Çip krizi hala devam ediyor ve Renault tekrardan Bursa'daki Oyak fabrikasını kapatma kararı aldı. Fabrika 24 Ocak 2022 tarihinde kapanacak ve 15 gün boyunca üretime ara verecek. Üretim bölümlerinde tamamen hareketsizlik olacakken, mekanik bölümleri işleme devam edecek. 

TOYOTA FABRİKA KAPATMA KARARINI UZATTI 

Çip krizi küresel ekonomiye sorun vermeye devam ediyor. Tedarik sıkıntısı nedeniyle dünya devi Toyota 2 fabrikasını geçici süreliğine kapatmıştı. Toyota, yeni gelen haberlere göre parça tedariki ve artan Koronavirüs vakaları yüzünden kapanma süresini uzattı.  Toyota son 3 ayda birkaç defa daha üretimini bir haftalığına durdurmuştu. Üretim Kasım ayında bilerek yüzde 15 azaltılmıştı. Toyota'nın kapattığı fabrikalar Japonya'da bulunuyor.

BMW TEDARİK KRİZİ YÜZÜNDEN ARABALARINI DEĞİŞTİRİYOR

 Alman otomobil üreticisi BMW, üretimin yavaşlamaması ve arz talep oranında sıkıntılar baş göstermemesi için bazı modellerden dokunmatik ekranları kaldırdı. BMW 3, BMW 4, BMW X5, BMW X6, BMW X7, BMW Z4, modellerinden dokunmatik ekran tedarik krizi bitene kadar sürecek. En son General Motors da böyle bir çözüme gitmişti.

FORD OTOMOBİL ÜRETİMİNE ARA VERDİ

Gölcük ilçesinde üretim yapan Ford, yarı iletken tedarikinde yaşamış olduğu sorun gerekçesiyle araç üretimini 6 - 17 Kasım tarihleri aralığında durdurma kararını aldı. Yeniköy ve Eskişehir fabrikalarındaki üretimin ise durmadan devam edeceği bilgisi paylaşıldı.

ÜRETİM VE SATIŞLARDA 18 BİN ADET AZALMA ÖNGÖRÜLÜYOR

Üretime ara verilmesine bağlı olacak şekilde şirket, 2021 tarihine kadar toplam üretim ve satışlarda (ağırlıklı olarak ihracat adetlerinden olmakla birlikte) yaklaşık olarak 18 bin adet azalma olması bekleniyor. 


RENAULT ÜRETİMİNİ AZALTIYOR 

Fransız otomobil üreticisi Renault, çip tedarik sıkıntısı nedeniyle 500 bin daha az araç yapılacağını söyledi. Renault üretici ekibi, yıllık 500 bin araç kaybını ön görüyor ama sayı artabilir. Kasım ayında bir başka otomobil devi Toyota da üretimi azaltacak firmalardan. Elektrik enerjisi yetersizliği ve çip sıkıntısı nedeniyle Toyota, Kasım ayında üretimi yüzde 15 azaltacak. Araç üretimi 150 bin sınırında kalacak. 

  

Tüketiciler Pandemi ile birlikte toplu taşıma korkusuyla boğuşurken normalden daha fazla araba almak istedi. Çip üreticisinin karantina dolasıyla fabrikaları kapatması sonucu teknoloji aletlerde arz talep dengesi bozuldu. Bu sebepten ötürü birçok otomobil stoku tükendi ve tüketici talebine üretici firmalar yetişemiyor ve insanlar ikinci el araba piyasasına giriyor. En son Renault'un Bursa Nilüfer'deki fabrikasını kapatmasıyla ikinci el fiyatları daha da artacak. Peki, hangi otomobil markaları fabrikalarını kapatıyor? İkinci el otomobil fiyatları yükselecek mi?

DÜNYADA BİRÇOK OTOMOTİV FABRİKASI KAPATILIYOR

Çip krizi sonrası firmalar, otomobil fabrikalarını yavaş yavaş kapatmaya başladı. Çip kıtlığı sonucu arabaların üretilememesi ve bu sebepten ötürü stokların da sıfırlanmasıyla fabrikalar bir bir kapatılıyor. General Motors, Chevrolet üretimini yaptığı Meksika'daki fabrikasını 15 günlüğüne kapatmıştı. Fabrika 23 Ağustos'tan beri üretim yapamıyordu. Bir süredir çip krizinden dolayı kapalı olan ABD'nin Michigan eyaletindeki fabrikası bugün tekrar faaliyete geçti. 

CNH de fabrikalarını kapatan firmalarından biri. Dün yapılan açıklamaya göre CNH, çip kıtlığı sebebiyle Avrupa'daki fabrikalarını geçici süreliğine kapatacağını duyurdu. Fabrika en az bir hafta kapatılacağı biliniyor.

Nissan, Meksika'daki birçok fabrikasının üretimini durdurdu. Japonya'nın en büyük 3. otomobil firması olan Nissan, Meksika'daki 2 fabrikasını en az 11 günlüğüne kapatıyor. Alman otomobil devi Opel, Almanya'nın Eisenach şehrindeki fabrikasını 2022'nin başlarına kadar kapalı tutacak. Tedarik zincirindeki kıtlık yüzünden fabrikanın işçileri zorunlu izne çıkarıldı. Amerika'nın en büyük otomobil markalarından Ford, Kansas'taki Transit marka araçların üretildiği fabrikasını geçici olarak kapattı. Aynı zamanda Michigan ve Kentucky'deki fabrikalarını da kapattı. Toyota da Amerika'da fabrikasını kapatan bir diğer marka.

General Motors, Honda, Nissan ve Toyota çip kıtlığı yüzünden Amerika'daki fabrikalarını kapatmaya devam edeceğe benziyor. Jaguar, Land Rover, Mazda, Nissan, Subaru gibi markaların satışının dramatik şekilde çakılması, fabrikaların kapalı kalmasına yol açacak.


TÜRKİYE'DE KAPATILAN OTOMOBİL FİRMALARI

Tüm dünyadaki fabrika kapanmalarından Türkiye de etkilendi. Adapazarı'ndaki Toyota fabrikası, geçici süreliğine kapatılmıştı. Fabrika 20 Ağustos ile 5 Eylül arasında kapalıydı. Bursa'daki Oyak Reanult fabrikası 18 Ekim'de kapanacak. Bir hafta sürecek kapanmanın ardından 28 Ekim'de tekrardan bir haftalık ara verilecek. Çip krizinin gittikçe büyümesi sonrası Mercedes-Benz'in başkanı, bazı modellerin normalden çok daha az üretilecek ve kriz 2023'e kadar da sürecek. 

İKİNCİ EL OTOMOBİL FİYATLARI DÜŞER Mİ?

Çip krizinin en erken 2022'de, en geç 2023'de çözülme ihtimali, Tayvan - Çin savaşı çıkma ihtimali, Çin'e koyulan ambargolar ve arz talep dengesinin bozulması, sıfır otomobil piyasasını iflas ettirdi. Sıfır arabaların piyasada bulunmaması sebebiyle herkesin ikinci el otomobile yönelmesi, ikinci el otomobil fiyatlarını yükseltti. En erken 2022 ortalarında çip krizinin çözüleceği düşünüldüğüne göre, ikinci el fiyatları yükselmeye devam edecek gibi duruyor.

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

En Çok Okunanlar

Modal