Besin Piramidi Nedir?

Besin piramidi, besin piramidi nedir? Besin piramidi nasıl yapılır? Besin piramidi özellikleri, besin piramidi hakkında bilgi gibi en çok merak edilenleri sizin için hazırladık.

16.05.2018-17:20 - (Son Güncelleme: 10.06.2021-13:17)

Şüphesiz ki sağlıklı yaşamın temeli sağlı beslenmeden geliyor. Besin piramidi de sağlık beslenmenin düzenini oluşturuyor. Peki Besin piramidi, besin piramidi nedir? Besin piramidi nasıl yapılır? Besin piramidi özellikleri, besin piramidi hakkında bilgi gibi en çok aratılan başlıkları sizin için haberimizin detayında bir araya getirdik. 

BESİN PİRAMİDİ, BESİN PİRAMİDİ NEDİR?

Besin piramidi dünyanın her yerinde değişiklik gösterebilir. Ülkelerin konumları ve hayat şartlarına göre birbirinden farklılık gösterebilir. Besin piramidi, besinlerin kendi içlerinde oluşturdukları düzendir. Besin piramidi olarak adlandırılan bu düzen ise dört gruptan oluşmaktadır. 

BESİN PİRAMİDİ ÖZELLİKLERİ

Türkiye'ye bakıldığında beslenme piramidi 'dört yapraklı yonca' modeli şeklinde ele alınır. Bu model Türkiye coğrafyası ve Türk insanının yemek yeme alışkanlıklarına göre hazırlanır. Dört yapraklı yonca piramidi beslenme modelinde sebzeler, meyveler, et ve süt ürünleri ve tahıllar bir aradadır.

Dört Yapraklı Yonca Besin Modeli İçeriği İse Şöyle;

Sebzeler

A, C, B2 vitamini, demir, magnezyum ve folik asit içeren besinler bu grubun içerisinde yer alır.

Meyveler

Meyveler, A ve C vitaminleri haricinde çok fazla mineral içermelerinden dolayı bu besin piramidinin içerisinde yerini alır.

Karpuz, kavun, kiraz, böğürtlen, çilek, kayısı, armut, elma gibi meyve vücudun ihtiyacı olan günlük vitamin ihtiyacını karşılamasına yardımcı olur.

Et ve süt ürünleri

Tavuk eti, hindi eti, bütün hayvansal etler vücudun protein ihtiyacını karşılar.

Öte yandan süt, peynir, yoğurt ve bu ürünleri protein, kalsiyum, A, C ve D vitaminleri gibi bir çok vitaminin vücuda alınmasına yardımcı olur.

Tahıllar

Tahıllar, günlük 11 porsiyona kadar alınması gereken besinler arasındadır. Kepekli ekmek, makarna, pirinç ve baklagiller bu besin grubunun vazgeçilmezleridir.

besin piramidi nedir

BESİN PİRAMİDİ NASIL YAPILIR?

Yağlar, şekerler, süt ürünleri, et ürünleri, sebze grubu, meyve grubu ve tahıl grubu besin piramidinin olmazsa olmazlarıdır. 

Sağlık için oldukça etkili olan besin piramidinin üçüncü bölümünde yer alan et, balık ve yumurta gibi besinler proteinin sağlanması için oldukça önemlidir. Proteinde vücut sağlığı için dikkat etmeniz gereken en önemli noktalardan biridir. Süt ve süt ürünleriyle protein dengesi oluşturulurken; kalsiyum, fosfor gibi kemik ve dişler için gerekli temel mineralleri de almanızı sağlıyor. Et, tavuk ve yumurta ile vitaminlerden B12, minerallerden ise demir sağlanıyor.

Et grubunun olmazsa olmazlarından omega 3 ise tabi ki hepimizin bildiği balıkta bulunuyor. Genel beslenme planınız içerisinde haftada en az 2-3 gün balık, 2 gün kırmızı et, diğer günler tavuk ya da hindi gibi bir beyaz et tüketmek dengeli protein almanızı sağlar. Yumurta ise en kaliteli protein olarak sabah kahvaltısında mutlaka tüketilmesi gereken bir besindir. 

BESİN PİREMİDİN DE ŞEKER TÜKETİMİ MECBUR MUYUZ?

Besin piramidinde yer alan tüm besinler içerisinde en az miktarda tüketilecek grupta, yağ ve şeker bulunmakta. Şekerler illa tüketmeniz mecburi değildir ancak yağlar genel beslenme planınız içerisinde mutlaka bulunması gerekenler arasında yer alır.

Peki dikkat edeceğiniz yağlar nedir?

Besin piramidinde bahsedilen yağlar; yemeklere koyulan yağlar, süt ürünlerinin kendinde olan yağlar, et/tavuk ve balığın kendi yağı, ceviz ve badem gibi kuru yemişler bu yağlar arasında yer alır. Ancak vücuda yağ alınırken dikkat edilmesi gerekir bu yüzden yağları doğal yollarla tüketmeye özen gösterin.

Yağ örüntüsünü daha kaliteli kılmak ve aşırı miktarda tüketmemek için süt ve ürünlerinin yağsız olanlarını tercih etmek, omega 3 için haftada 2-3 gün balık tüketmek, kuruyemiş tüketiminde aşırıya kaçmamak, besinleri kızartmadan ızgara ya da fırında pişirmek gibi adımlar atılabilir.

YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR