TEI Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit açıkladı: Bu sektörde gerçekten çok büyüğüz!

TEI Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit "Türkiye'de Uçak Motorunun Yolculuğu" konferansında açıklamalarda bulundu.

24.05.2022-09:13 - (Son Güncelleme: 24.05.2022-09:40) TEI Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit açıkladı: Bu sektörde gerçekten çok büyüğüz!

TUSAŞ Motor Sanayii AŞ (TEI) Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, Bursa Teknik Üniversitesi (BTÜ) ile Medeniyet Derneği iş birliğinde, BTÜ Mimar Sinan Yerleşkesi Turkuaz Salon'da düzenlenen "Türkiye'de Uçak Motorunun Yolculuğu" adı altında yapılan konferansta, Türk havacılık tarihiyle alakalı önemli bilgiler paylaştı.

Üretimi riskli ve pahalı

Prof. Dr. Mahmut Faruk Akşit, "Dünyada uçak motorlarıyla uğraşan bütün firmalara mal ve hizmet sattığımız için, gökyüzündeki en az iki uçaktan biri bizim parçalarımızla uçuyor. Şu an itibarıyla 50'ye yakın uluslararası uçak motoruna parça üretip gönderiyoruz. Dünyanın en çok satan motorunun en büyük tedarikçisiyiz. Dünyada en az iki uçaktan birine parça yapıyoruz derken bu parçalar vida, cıvata gibi basit parçalar değil. Genelde stresli, zor parçaların üretimini bize veriyorlar. Çünkü zor parçaların üretimi riskli ve pahalı." İfadelerine yer verdi.

Büyümeye devam ediyoruz

Akşit, İHA'lar için geliştirdikleri TEI-PD170 motorunun yaklaşık 172 beygir güçte ve 160 kilogram ağırlığında olduğunun altını çizerek, "Yine bizim geliştirdiğimiz TS1400 helikopter motoru da 200 kilogram civarında ama 1500 beygir güç üretiyor. Jet motorları küçük bir yerde çok fazla güç üretirler ama çok fazla da tüketirler. 10 katı güç üretiyorsa belki 15 katı yakıt tüketiyor. O yüzden helikopterler çok uzun sürede havada kalamazlar. Bir helikopterin görev süresi 1,5-2 saattir. Bir İHA'nın havada 2 günden bile fazla kaldığı oluyor. ANKA-AKSUNGUR İHA geçenlerde 49 saat havada kaldı. İHA motorlarının az yakması lazım ki sürekli havada kalabilsin. Bunun için pistonlu motorlara özellikle dizel grubuna ihtiyacımız var. Bu yüzden de İHA'lar pistonlu motor kullanmak zorunda." Asıl görevim milli motorları geliştirmekti diyen Akşit, "Göreve geldiğimde tasarım çok küçük bir bölümdü. 2000'li yıllardan sonra devletimizin talebiyle yavaş yavaş başlamış. Göreve geldiğimde asıl görevim milli motorları tasarlama işini geliştirmekti. Yaklaşık 80 kişilik Ar-Ge, mühendislik ekibimiz vardı. Şu anda 800 kişi. Yaklaşık 8 yılda 10 kat büyüdük. Hala da büyümeye devam ediyoruz." diye konuştu.

Savaş uçaklarının motorlarının bakımlarını yapıyoruz

Savaş uçaklarının motorlarının bakımlarını yapıyoruz

Akşit, "Fabrikanın asıl kuruluş amacı F-16 savaş uçaklarına güç veren F110 motorlarının Türk Hava Kuvvetlerine montajı ve teslimatıydı. 12 tane de parça imalatıyla başlamış. Daha sonra bu parça imalatı çok büyümüş ve şu an itibarıyla dünyada havacılık motorlarıyla uğraşan bütün firmalara mal ve hizmet satıyoruz. Bir tek Sovyet bloku, Rusya ve Ukrayna hariç. Çünkü onların teknolojileri farklı. Diğerlerinin hepsine satıyoruz. Avrupa'daki bütün devletlerin uçak motor şirketlerine mal ve hizmet satıyoruz. Batı blokunda olup da uçak motoruyla uğraşan mal ve hizmet satmadığımız bir tek Japonların firması var. İnşallah onlara da mal ve hizmet satarız. Fiyatlarımız rekabetçi, kalitemiz güzel. NATO'nun Havadan Erken Uyarı ve Kontrol (AWACS) filosunun motorlarının bakımını yapıyoruz. Körfez ülkelerine Bahreyn, Suudi Arabistan ve Umman hava kuvvetlerinin savaş uçaklarının motorlarının bakımlarını yapıyoruz." dediği kaydedildi.

Bu sektörde gerçekten çok büyüğüz

Türkiye'de Savunma Sanayii Başkanlığı, Hava Kuvvetleri Komutanlığı, polis ve jandarmanın helikopterlerinin bakımlarını da üstlendiklerini vurgulayan Akşit, "Dünyada uçak motorlarıyla uğraşan bütün firmalara mal ve hizmet sattığımız için gökyüzündeki en az iki uçaktan biri bizim parçalarımızla uçuyor. Şu an itibarıyla 50'ye yakın uluslararası uçak motoruna parça üretip gönderiyoruz. Dünyanın en çok satan motorunun en büyük tedarikçisiyiz. Dünyada en az iki uçaktan birine parça yapıyoruz derken bu parçalar vida, cıvata gibi basit parçalar değil. Genelde stresli, zor parçaların üretimini bize veriyorlar. Çünkü zor parçaların üretimi riskli ve pahalı. Kalitemiz ve işçiliğimiz daha ucuz olduğu için fiyatımız rekabetçi. Bunları biz üretiyoruz. Hem dar gövde yolcu uçakları motorunda en çok satan motorun en büyük tedarikçisiyiz hem de çift koridor geniş gövde yolcu uçaklarının yeni nesil motorlarının en büyük tedarikçisiyiz. Bu sektörde gerçekten çok büyüğüz." İfadelerini kullandı.

Ertuğ Güveniş
ertugguvenıs@outlook.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal