TB3 savunma sanayisinde çığır açıyor: TEKNOFEST’te halkın beğenisine sunulacak

Bayraktar TB3, havada yenilikçi teknolojilerde donatılmış, yeni nesil S/İHA’lar arasında zirvede yerini almaya hazır. Türkiye’nin öncü savunma sanayii ürünü Bayraktar TB3 S/İHA, yüksek performansıyla tüm dikkatleri üzerine çekiyor.

03.04.2023-16:04 - (Son Güncelleme: 03.04.2023-16:22)

Haluk Bayraktar ve Selçuk Bayraktar yönetiminde üretilen BAYRAKTAR TB3 insansız hava aracı, KIZILELMA ve TCG Anadolu ile birlikte görev yapmaya hazırlanıyor. Üç aracında entegrasyon halinde olması, zor durumlara karşı zaman tasarrufu başta olmak üzere pek çok artı sağlayacak. İnsansız hava arasının bu yıl içerisinde uçuş testlerine başlatılması planlanıyor. Ayrıca TB3, 1 Mayıs tarihinde İstanbul’da Atatürk Havalimanı’nda düzenlenecek TEKNOFEST 2023’te ilk kez halkın beğenisine sunulacak.

Devlet desteği almadan kendi imkanlarıyla yaptılar

Haber7’de yer alan habere göre, BAYKAR CEO’su Haluk Bayraktar, 27 Mart’ta Twitter hesabı üzerinden yaptığı açıklamada Bayraktar TB3 SİHA’yı KIZILELMA gibi devlet desteği olmaksızın, yüzde yüz öz kaynaklarıyla geliştirdiklerini ifade etti. Yapılan açıklamada 2003 senesinden bu yana Baykar’ın tüm gelirinin yüzde 75’inin ihracattan elde edildiğini vurguladı.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre 2021 yılında savunma ve havacılık sektöründe ihracat lideri olan Baykar, 2022 yılından altına imzasını attığı sözleşmelerle yüzde 99,3’e ulaşarak 1,18 milyar dolar ihracat geliri elde etti. Elde edilen ihracat gelirlerinin Ar-Ge çalışmalarına verildiğini belirtildi.

Dünya'nın gözü üzerinde

Savunma ve havacılık sanayinin en büyük ihracatçısı olan BAYKAR firmasının 2022 yılı cirosu 1,4 milyar dolar olduğunu duyurdu. Haluk Bayraktar ve Selçuk Bayraktar, Karabağ zaferinde önemli başarılar elde eden Bayraktar TB2 SİHA için 28 ülke ile BAYRAKTAR AKINCI TİHA için ise 6 ülkeyle ihracat anlaşmaları imzaladığını belirtmişti.

ABD’nin ürettiği SİHA’yı geride bırakacağı düşünülüyor

ABD savunma sanayisi BAYKAR firmasının TB3 üzerinde çalışmalar başlattığını duyurur duyurmaz yeni bir insansız hava aracı üretmek için faaliyetlere girişmişti. General Atomics tarafından üretilen MQ-98 SkyGuardian isimli hava aracı TB3’te olduğu gibi katlanabilir kanatlara sahip.

TB2’nin Karabağ’da ve Ukrayna-Rus savaşında göstermiş olduğu başarıdan sonra güvenilirlik, performans ve fiyat açısından BAYRAKTAR TB3’ün diğer ülkelerin üretmiş olduğu SİHA’lara nazaran daha fazla yabancı ülkelerin radarına gireceği düşünülüyor.TB2’nin Ukrayna-Rusya savaşında aktif bir şekilde rol oynanıp savaşın gidişatını değiştirmesi birçok ülkenin dikkatini üzerine çekmeyi başarmıştı. . Bu da BAYKAR firması tarafından üretilecek olan BAYRAKTAR TB3 için öncesinde oluşturulmuş iyi bir izlenim olarak görülüyor.

BAYRAKTAR TB3 | SİHA

ABD’nin savunma sitesinde adından söz ettirmişti

BAYKAR TB3’ü henüz tanıtmadan iki yıl önce ABD’nin önemli savunma sitelerinden biri olan Defense News, BAYKAR’ın ürettiği TB3’ün oldukça caydırıcı özelliklere sahip olacağını aktarmıştı.

Geçtiğimiz haftalarda kısmi olarak özellikleri tanıtılan TB3’ün üstün özellikleri rakip ülkelerin basınlarında yapılan yorumları doğrular nitelikte; TCG Anadolu ile birlikte görev yapacak olan TB3, okyanus üzerinde faaliyetlerini gerçekleştirebilecek. Adeta sınırların kaldırıldığı bir insansız hava aracı olarak dış güçlere karşı görev yapacak olan insansız hava aracı, savunma sanayisinde Türkiye’yi rakiplerinden bir adım öne taşıyacak.

TB3, uzak mesafelerden uzaktan kontrol edilmesine olanak tanıyan uzun menzilli iletişim yetenekleriyle donatılacak. Buna bağlı olarak keşif, gözetleme, istihbarat toplama ve denizaşırı hedeflere saldırı gibi görevleri kolaylıkla yerine getirebilecek.

Detaylı inceleme

Bayraktar tb3’ün detaylı incelemesi

Radar sistemi, itici pervaneler ve katlanır kanatlar

BAKYARK TB3, Evlerin veya barınakların, düşman unsurlarının aranması, izlenmesi için gelişmiş radar sistemini kullanıyor.

BAYRAKTAR TB3 tasarımı, geleneksel çektirme pervanesi düzeninin aksine arkaya bakan itici pervane düzenlenmesini içeriyor. TB3, Karada ve denizde depolamayı iyileştirmek için katlanacak şekilde tasarlandı. Bu da insansız hava aracının her koşulda kolay bir şekilde hareket edip havalanabileceği anlamına geliyor.

Sağlam gövde ve yüksek hızlı performans

Önemli ölçüde hasara karşı 8.35 m uzunluğunda dayanıklı bir gövdesi bulunuyor. Ayrıca şu an bulunan alanındaki insansız hava araçlarından daha yüksek hızlara çıkma özelliği bulunan BAYKAR BAYRAKTAR TB3, yüksek irtifada görev yapabilme özelliğine sahip.

Genişletilmiş menzil performansı

TB3, barındırdığı yerleşik yakıt depoları aracılığıyla önemli mesafeler kat etme yeteneğine sahip. İnsansız hava aracı ayrıca geliştirilmiş tasarım, hız, irtifa ve menzil gibi üç önemli performans kategorisini bir arada topladı.

TCG Anadolu | TB3 SİHA

Okyanus üzerinde rahatlıkla çalışabiliyor

Deniz ortamına uyumlu hale getirilen BAYRAKTAR TB3, deniz üzerindeki özel zorluklarla başa çıkmanın yanı sıra okyanus üzerinde de rahatlıkla çalışabilme özelliğine sahip. Ayrıca Aerodinamik verimliliğini korumak için geri çekilebilir alt takıma sahip.

İnsansız operasyon ve otonom çalışma

BAYRAKTAR TB3, bir önceki model TB2.2’de olduğu gibi pilotsuz uçma yeteneğine sahip. Hava aracı sahip olduğu algoritma sayesinde yer tabanlı veya operatör aracılığıyla gemiden kontrol edilebilen eylemleri barındırıyor. Çalışma şekline baktığımızda ise yapay zeka ve ön programlama özelliğine sahip otonom uçuş operasyonlarını sunacak.

Kamera ekipmanları

“Kötü komşu insanı mal sahibi yapar” atasözüne en çok yakıştığı teknoloji aracı olarak BAYKAR firmasının insansız hava uçaklarını örnek gösterebiliriz. Bildiğiniz gibi Kanada Türkiye’ye kamera ve motorları temin etme konusunda ambargo uygulamıştı. Türkiye ise Kanada’nın bu haksız hamlesine karşı kendi kamerasını üretme girişiminde bulunmuştu. 

ASELSAN tarafından geliştirilen CATS, TB2’de başarılı bir şekilde çalışmıştı. BAYKAR, TB3’e de aynı sistemi kullanarak, durağan ve gerçek zamanlı görüntü – video sonuçları sağlayan fotoğrafik ekipman olan CATS’ı entegre edecek.

Bayraktar TB3’ün hız ve boyutları

8,35 metre uzunluğa sahip olan BAYRAKTAR TB3, 14 metre genişliğinde ve 2,6 metre yüksekliğe sahip. 1450 kilogram kalkış ağırlığı bulunan araç 125 knots – 160 knots TAS seyir hızı – Maksimum hıza ulaşabiliyor. (knots, saatte 1 deniz milimine eşit hız birimidir) Ayrıca 280 kg yük kapasitesine sahip olan TB3, 24 saatten fazla süreyle havada görev yapabiliyor

TB3 özellikleri

Bayraktar TB3 ve Özellikleri

Bayraktar TB3 VE TB2'nin özellikleri

Detaylı özellikleri

Zorluklar içinde başarıya giden yol: “uçuş izni vermediler”

BAYKAR Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, geçtiğimiz yıllarda katıldığı bir programda İHA çalışmalarını sürdürürken yaşanılan zorluklara değinmişti. Bu yola ruhunu koyduğunu belirten Bayraktar, İHA üretimi sırasında hiçbir firmadan istenmeyen sertifikaların şirketlerinden istendiğini söylemişti.

2009 yılındaki bir olaya değinen Bayraktar, üretilen İHA’nın test uçuşunun yapılması için aylarca pist arandığını, bütün zorluklara rağmen test uçuşu için pist bulunduğunu ve bunun ardından incelemeye gelen kişilerin pistte bulunan taşların İHA’nın pervanelerine çarpacağını bahane ederek uçuş izni vermediklerini belirtmişti. Selçuk Bayraktar sözlerine devam ederken; pisti kendilerinin temizlemeyi önerdiğini ancak buna da izin vermediklerini eklemişti.

Geçmiş dönemlerde Türkiye’nin savunma alanında atacağı adımların sürekli engellenmeye çalıştığına vurgu yapan Selçuk Bayraktar, günümüzde de katıldığı bütün programlarda tüm bunlara rağmen başarıya ulaştıklarına ve İHA ve SİHA alanındaki ilerlemelerin daha çok yaşanacağına değiniyor.

Bayraktar TB3

Baykar’ın başarılarını gölgede bırakmak istemişlerdi

Başta Karabağ’da olmak üzere Ukrayna ve Rusya savaşında önemli rol oynayan BAYRAKTAR TB2 birçok firmanın ilgisini çekmeyi başarmıştı. TB2’nin sahadaki önemli başarılarından sonra 28 ülkeye ihracı gerçekleştiriliyor.

Birçok ülkenin övgüsünü kazanan TB2, TB3 ve Kızılelma’nın üreticisi olan BAYKAR firması son dönemlerde muhalefetin haksız eleştirine maruz kaldı. Şirketin çalışmalarını devlet desteğiyle yürüttüğünü savunan muhalefet, 14 Mayıs’ta gerçekleşecek olan cumhurbaşkanlığı seçimini kazanmaları durumunda BAYKAR’ın çalışmalarına müdahale edeceklerini belirtmişti. Bununla birlikte ASELSAN, TUSAŞ ve HAVELSAN gibi firmaların başarılarını da görmezden gelen muhalefet, mevcut iktidarı BAYKAR firmasını tekelleştirdiğini iddia ederek diğer firmaları ikinci plana atmakla suçladı.

BAYKAR firmasının CEO’su olan Haluk Bayraktar ise tüm bu suçlamaları reddederek “Destekleri hiç almadık, uzak durduk. Her zaman kendi yağımızda kavrulmayı seçtik." diyerek, şirketin devlet desteğiyle değil, tamamen kendi kazançlarıyla ürünlerini üretip geliştirdiklerini belirtmişti.


Ömer Faruk Ekinci
ekomerfaruk@gmail.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal