Sıfır araç satışında yeni dönem başladı: Sektöre can suyu olacak

Otomobil sektöründe tıpkı ilaçlarda uygulanan barkoda benzer bir sistem hayata geçirilecek. Buna göre sıfır araçlarda üretimden müşteriye kadar tüm aşamalar kontrol altında tutularak stokçuluğun önü kesilecek. İkinci elde ise ilan sitelerine sorumluluk verilecek.

05.08.2023-11:09 - (Son Güncelleme: 05.08.2023-17:29)

Otomobil sektöründe fiyatların aşağıya inmesi için yeni adımlar atmaya hazırlanan Ticaret Bakanlığı, sıfır araçların stok durumunu takip etmek için yeni bir sistem kuruyor. 

Bakanlık tıpkı sağlık sektöründe ilaçlara yapıldığı gibi bir ürün takip sistemi gibi bir elektronik uygulaması yapılacak.

Otomobil ithal edildiğinde ya da fabrikada banttan indikten sonra müşteriye ulaşana kadar takip edilecek. Böylelikle stokçuluğun önüne geçilecek.

Piyasaya nasıl bir etkisi olur?

Milliyet’te yer alan habere göre; İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel milliyet.com.tr'ye açıklamasında şu ifadeleri kullandı: “Ticaret Bakanlığı’mız otomotiv piyasasındaki suni fiyatların önüne geçilmesi, iş işleyişindeki haksız uygulamaların engellenmesi ve sıfır otomobile erişimi kolaylaştırmak adına 6+6 yönetmeliğinin kapsamını genişleterek piyasa adına oldukça yararlı adımlar attı.

Sıfır Araç Yeni Dönem

Çiple takip edilecek

Son olarak sıfır otomobillere takılacak çip ile araçların üretim, sevkiyat, satış, teslimat gibi süreçleri takip edileceği açıklandı. Peki sistem nasıl işleyecek? Araçlara yerleştirilecek çip ile aracın üretiminden son tüketiciye satış ve sonrası süreçlerine kadar tüm aşamalar kaydedilecek. Böylelikle araçların gerek distribütör gerekse bayilerde ne kadar süreyle kaldığı takip edilerek, stokçuluk faaliyetlerinin önüne geçilmesi hedefleniyor.

Bu uygulama ile olağan dışı beklemelerin tespiti sağlanıp, fiyatlar konusunda oldukça olumsuz etkisi olan ve kamuoyunda da sıkça gündem olan stokçuluk faaliyetlerinin önüne geçilmesinde etkili olacağı kanaatindeyiz.

Esasen bu konu İMAS Derneğimiz olarak bizlerin de uzun zamandır biraz daha farklı bir şekilde üzerinde çalıştığımız bir projeydi. Daha geniş kapsamlı olarak araçların üretim aşamasından, showroom da sergilenmesine, tüketiciye ulaştıktan sonra yapılan bakım, kaza, değiştirilen yedek parça gibi pek çok detayı barındıran ve ulaşılabilir bir “karne” sistemi oluşturulmasını öngörmüştük.

Sektöre her açıdan fayda sağlayacak

Bu sayede araçların bakımları, eksikleri, km bilgileri, kullanılan parçalar gibi geçmiş tüm hikayesine erişilebileceğinden, eksik bilgilendirmelerin önüne geçilecek ve sonraki sahipleri çok daha güvenli ve emin alışveriş yapabileceklerdir. Bu açıdan da bakıldığında Bakanlığımızın bu yeni projesi, ileriki dönemlerde geliştirildiği takdirde sadece stokçuluk anlamında değil, sektöre her açıdan fayda sağlayabilecek oldukça kıymetli bir çalışma olarak değerlendiriyoruz. 

Fahiş fiyat artışı önlenebilir mi?

6+6 yönetmeliğinin son hali ve denetimler neticesinde ikinci el otomobilde spekülatif fiyatlamaların önüne geçilmiş durumda. Birebir irtibat noktasında ek ücretler talep edilmesi gibi bazı sorunlar olsa da genel tabloda fiyat artışlarının engellediğini söyleyebiliriz. Ürün takip sistemi stokçulukla gelen fiyat artışlarına olumlu etki edeceği gibi, diğer yandan gerçek tüketicinin otomobile erişiminde kolaylık sağlayacaktır.

Dengelenme görülür mü?

İlan sitelerinde yoğun denetim halihazırda uygulanmaya devam ediyor. Bu denetimler sadece ilan siteleri üzerinde değil, sahada ve noterlik sistemi üzerinden de sıkı şekilde devam etmektedir.

Bu doğrultuda otomobil satıcıları direkt engellendiği gibi 6 ay ve 6 Bin km doldurmamış 3 adetten fazla araç satış yapmak isteyen bireysel kullanıcıların satışları da engellenmektedir.

Bu araçları satmak isteyenlerin, önce Ticaret Bakanlığı’mıza bildirim yapmaları gerekmektedir. Ayrıca tarih ya da km gözetmeksizin bireysel kullanıcıların 3 adetten fazla araç satışı ticari faaliyet sayılıp vergilendirilmektedir.

Bu noktada bireysel kullanıcıya 3 adet araç limiti getirilmiş olmasına rağmen, 1 araç satışında dahi ticari faaliyet tespit edildiği takdirde Bakanlığımız cezai müeyyide uygulayabilir.

Başka hangi adımlar atılabilir?

Bakanlığımız yürüttüğü saha çalışmaları ve bizlerle sıkça gerçekleştirdiği istişareler neticesinde sorunları tespit ederek gerekli adımları hızlıca atmaktadır.

Bizlerin sektörel olarak genel beklentimiz yetki belgesi uygulaması ve tabi olduğumuz yönetmeliğimiz üzerinde çalışmalar yürüterek bu konular üzerindeki bazı noksanların ortak akılla giderilmesidir. Yetki belgesi ve yönetmelik üzerinde yapılacak düzenlemelerin, otomotiv sektöründeki ihtiyaçlara kalıcı çözüm olacağı kanaatindeyiz.”

Kürşat Muratcan Kılıç
kursat@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal