Müfredat değişti, dersler sadeleşti! İşte 10 soruda yeni müfredat…

Milli Eğitim Bakanlığı, 2017 yılından bu yana yapılacak en kapsamlı müfredat değişimine imza attı. Yapılan çalışmalar sonucunda yeni müfredat, ders içeriklerinde yüzde 35'lik bir seyreltme yapılarak daha sade ve öğrenci odaklı bir yapıya kavuştu.

27.04.2024-11:23 - (Son Güncelleme: 27.04.2024-16:05) Müfredat değişti, dersler sadeleşti! İşte 10 soruda yeni müfredat…

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, bu kapsamda, yeni müfredatın amacı, ders içeriklerini öğrencilerin anlayabileceği ve uygulayabileceği düzeye indirgemek olarak belirlendi. Böylelikle öğrencilerin derse olan ilgisi artacak ve öğrenme süreci daha etkin hale gelecektir.

Yeni müfredatta dikkat çeken bir diğer nokta ise beceri odaklı yaklaşımın güçlendirilmesidir. Artık derslerde sadece bilgi aktarımı değil, öğrencilerin problem çözme, eleştirel düşünme, iletişim kurma gibi becerilerini geliştirecek etkinliklere daha fazla yer verilecektir.

Bu değişikliklerin sağlayacağı faydalar arasında öğrencilerin konuları daha derinlemesine anlaması, bilgiyi ezberlemenin ötesinde uygulamalı olarak kullanabilmesi ve gerçek hayatta karşılaşacakları sorunları çözebilme becerilerinin gelişmesi bulunmaktadır. İşte 10 soruda yeni müfredat:


Ne kadar sürede hazırlandı?

Yeni müfredatın hazırlanması oldukça titiz ve uzun bir süreç gerektirdi. Başlangıç noktası 2013 yılına dayanıyor ve bu süreçte birçok uzman, eğitimci ve paydaşlarla görüşmeler yapıldı. Geçen yazdan itibaren ise 20'nin üzerinde çalıştay düzenlendi ve her bir ders için oluşturulan ekiplerle yüzlerce toplantı gerçekleştirildi. Bu toplantılar ve çalıştaylar, yeni müfredatın şekillendirilmesi ve ders içeriklerinin belirlenmesi için önemli bir rol oynadı. Uzmanların ve paydaşların katkılarıyla yapılan bu uzun ve yoğun çalışmalar sonucunda yeni müfredatın oluşturulması sağlandı.

Kimler çalıştı?

Yeni müfredatın hazırlanmasında çeşitli alanlardan binlerce öğretmen ve akademisyen aktif rol aldı. Geçen yazdan bu yana yapılan toplantılara katılanlar arasında 260 akademisyen ve 700'ün üzerinde öğretmen bulunmaktadır. Bu toplantılarda, eğitim alanında uzmanlaşmış kişilerin deneyimleri ve görüşleri, yeni müfredatın oluşturulmasında büyük önem taşımaktadır. Katılımcıların çeşitli disiplinlerden ve farklı eğitim seviyelerinden olması, yeni müfredatın kapsayıcı ve etkili bir şekilde geliştirilmesine katkı sağlamıştır. Her bir katılımcının değerli katkılarıyla yeni müfredatın daha nitelikli ve öğrenci odaklı hale gelmesi amaçlanmıştır.


Hangi sınıflarda uygulanacak?

Yeni müfredatın uygulanması, belirli sınıf düzeylerinden başlayarak kademeli olarak gerçekleştirilecektir. Önümüzdeki eylül ayından itibaren yeni müfredat, şu sınıf düzeylerinde uygulanacak:

Okul öncesi eğitim,

İlkokul birinci sınıf,

Ortaokul beşinci sınıf,

Lise dokuzuncu sınıf.

Diğer sınıf düzeylerinde ise, yeni müfredata kademeli bir geçiş yapılacaktır. Böylece, öğrencilerin eğitim süreçleri boyunca yeni müfredatın getirdiği değişikliklere adaptasyonları sağlanacak ve öğrencilerin eğitim kalitesi artırılacaktır. Bu kademeli geçiş süreci, yeni müfredatın tüm sınıf düzeylerine etkili ve sorunsuz bir şekilde uygulanmasını sağlayacak ve öğrencilerin başarısını destekleyecek.

Ders süreleri kısalacak mı?

Yeni müfredatın uygulanmasıyla birlikte ders sürelerinde herhangi bir değişiklik olmayacak. Ancak ders içeriklerinde önemli bir sadeleşme ve revizyon yapılarak, öğrencilerin daha etkili ve verimli bir şekilde öğrenmeleri sağlanacak. 

Özellikle, 12 yıllık zorunlu eğitim sürecinde tekrar edilen konuların çıkarılmasıyla müfredatta önemli bir seyreltme gerçekleştirildi. Bu, öğrencilerin zamanlarını daha verimli kullanmalarını ve derinlemesine öğrenme fırsatı bulmalarını sağlayacaktır. Ayrıca, çocukların yaşlarına uygun olmayan akademik yetkinliklerin müfredatta yer almaması, öğrencilerin konuları daha iyi anlamalarına ve öğrenmelerine yardımcı olacaktır.

Böylece, derslerin daha etkili hale gelmesiyle birlikte öğrencilerin akademik başarıları artacak ve eğitim sürecinden daha olumlu bir deneyim elde edeceklerdir.

Yeni dersler var mı?

Evet, yeni müfredatta öğrencilerin bütüncül gelişimini desteklemek amacıyla farklı alanlarda dersler yer alacaktır. Öğretim programlarının temel vizyonu, sadece bilgi ve becerilerin öğretilmesinden ziyade, öğrencilerin kişisel değerler, insan ilişkileri, sağlık, sanat, kültür ve toplumsal sorumluluk gibi farklı alanlarda da gelişmelerini hedeflemektedir. Bu doğrultuda, yeni müfredatta bütüncül gelişimi destekleyen ve öğrencilerin geniş bir yelpazede yeteneklerini geliştirmelerine olanak tanıyan dersler bulunacaktır. Bu dersler arasında kişisel gelişim, sosyal sorumluluk, sanat ve kültür, sağlık ve beden eğitimi gibi konuları içeren dersler yer alabilir. Ayrıca, öğrencilere toplumsal bilinç ve etik değerler kazandırmayı amaçlayan dersler de önemli bir yer tutacaktır.

Bu yeni dersler, öğrencilerin bireysel ve toplumsal yaşamlarında başarılı olmalarını destekleyecek ve onların kendilerini daha iyi tanımalarına, yeteneklerini keşfetmelerine ve potansiyellerini maksimum düzeyde kullanmalarına yardımcı olacaktır. Bu sayede, öğrencilerin tam anlamıyla bütünsel bir gelişim süreci yaşamaları sağlanacaktır.


Beceri temelli dersler neler?

Yeni müfredat kapsamında öne çıkan beceri temelli dersler geniş bir yelpazede öğrencilere farklı alanlarda beceri kazandırmayı hedeflemektedir. Bu dersler, öğrencilerin teknolojiden sosyal yaşam kurallarına kadar geniş bir yelpazede yetkinlik kazanmalarını amaçlamaktadır. İşte bu yeni 9 okuryazarlık türü:

Bilgi Okuryazarlığı: Bilgiye erişme, değerlendirme, kullanma ve paylaşma becerilerini geliştirme üzerine odaklanır.

Dijital Okuryazarlık: Dijital teknolojileri etkin bir şekilde kullanma, dijital güvenlik ve gizlilik konularında bilgi sahibi olma yeteneklerini geliştirir.

Finansal Okuryazarlık: Kişisel ve toplumsal finansal konuları anlama, bütçe yapma, tasarruf etme ve yatırım yapma becerilerini geliştirir.

Görsel Okuryazarlık: Görsel medya araçlarını anlama, yorumlama ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme yeteneklerini geliştirir.

Kültür Okuryazarlığı: Kültürel çeşitlilik, kültürel kimlik ve kültürel miras konularında bilgi sahibi olma ve kültürel farkındalığı artırma üzerine odaklanır.

Vatandaşlık Okuryazarlığı: Demokrasi, insan hakları, adalet ve toplumsal sorumluluk gibi konuları anlama ve etkili bir şekilde katılımcı olma yeteneklerini geliştirir.

Veri Okuryazarlığı: Veri analizi, veri güvenliği ve veriye dayalı karar verme becerilerini geliştirir.

Sürdürülebilirlik Okuryazarlığı: Doğal kaynakları koruma, çevresel sorunları anlama ve sürdürülebilirlik prensiplerini benimseme üzerine odaklanır.

Sanat Okuryazarlığı: Sanat eserlerini anlama, yorumlama ve sanatın toplumsal ve kültürel önemini kavrama becerilerini geliştirir.

Bu dersler, öğrencilerin geniş bir yelpazede beceri kazanmalarını sağlayarak, çağdaş dünyada başarılı ve etkili bir şekilde yer almalarını desteklemeyi amaçlamaktadır.

Hangi ülkeler incelendi?

Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in ifadesine göre, müfredatın ağırlığı konusunda yapılan karşılaştırmalarda birçok ülkenin incelendiği anlaşılıyor. Ancak belirtilen metinde hangi ülkelerin incelendiği net olarak belirtilmemiştir. Bakan Tekin'in açıklamalarına dayanarak, muhtemelen Türkiye'nin eğitim sistemiyle benzerlik gösteren ve kıyaslanabilir seviyede olan ülkelerin müfredatları incelenmiş olabilir.

Bu tür karşılaştırmalarda genellikle gelişmiş ülkelerin eğitim sistemleriyle Türkiye'nin eğitim sistemleri karşılaştırılır. Örneğin, Avrupa Birliği ülkeleri, Amerika Birleşik Devletleri, Kanada, Avustralya gibi ülkeler, eğitim sistemleri açısından sıkça kıyaslanan ve incelenen ülkeler arasındadır. Ayrıca, benzer kültürel ve ekonomik yapıya sahip olan diğer ülkeler de bu kapsamda değerlendirilebilir. Ancak kesin olarak hangi ülkelerin incelendiği belirtilmemişse de, genellikle bu tür karşılaştırmalarda farklı kıtalardan ve çeşitli sosyo-ekonomik koşullara sahip ülkelerden örnekler alınır ve değerlendirmeler bu örnekler üzerinden yapılır.


Öğretmenler nasıl eğitilecek?

Yeni müfredat programlarının kesin onay sürecinin tamamlanmasıyla birlikte öğretmenlerin hizmet içi eğitim sürecine tabi tutulacağı belirtilmektedir. Programların onaylanmasının ardından takvimin hayata geçirileceği ve öğretmenlerin bu süreçte hizmet içi eğitim alacakları ifade edilmektedir. Özellikle, programların onaylanmasından itibaren eylül ayına kadar olan süreçte öğretmenlerin yeni müfredat ve ders programlarıyla ilgili eğitim almaları planlanmaktadır. Bu sayede öğretmenler, yeni programları etkin bir şekilde uygulamak ve öğrencilerine gereken desteği sağlamak için gerekli hazırlıkları yapabileceklerdir. Bu süreç, öğretmenlerin mesleki gelişimlerine katkı sağlayarak, eğitim kalitesinin artırılmasına yönelik bir adım olarak değerlendirilmektedir.

Müfredata nereden ulaşılabilir?

Yapılan açıklamaya göre, görüşlerini paylaşmak isteyenler, Milli Eğitim Bakanlığı'nın resmi internet sitesi üzerinde bulunan "gorusoneri.MEB.gov.tr" adresini ziyaret edebilirler. Bu adres üzerinden online olarak görüşlerini ileten vatandaşlar, yapılacak müfredat değişikliğiyle ilgili önerilerini ve düşüncelerini net bir şekilde iletebilirler.

Ayrıca, açıklamada belirtildiğine göre, görüş alışverişi süreci yoğun bir şekilde devam ederse, askı süreci bir hafta daha uzatılabilecek. Bu durumda, daha fazla katılımcının görüşlerini iletebilmesi ve sürece daha fazla katkı sağlanabilmesi amaçlanıyor.

Milli Eğitim Bakanlığı'nın bu adımı, eğitim sisteminin geliştirilmesi ve güncellenmesi yolunda atılan önemli bir adım olarak değerlendiriliyor. Yapılacak olan müfredat değişikliğinin, öğrencilerin daha iyi bir eğitim alması ve çağın gereksinimlerine uygun olarak yetişmeleri açısından büyük önem taşıdığı belirtiliyor. Bu nedenle, vatandaşların ve eğitim paydaşlarının görüşlerinin dikkate alınması, yeni müfredatın daha etkili ve başarılı olmasına katkı sağlayacaktır.

Erdemli öğrenci profili

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan yeni müfredat değişikliğiyle birlikte, öğrenciler için belirlenen hedeflenen öğrenci profili ilk kez "yetkin ve erdemli insan" olarak tanımlandı. Bu tanım, yeni müfredatın temel vizyonunu oluşturarak öğrenci odaklı bir yaklaşımı vurguluyor. Yeni müfredatta öne çıkan noktalardan biri, sadece akademik başarılara odaklanmanın yetersiz olduğu ve her bir öğrencinin kendine özgü potansiyeline sahip olduğu gerçeğine odaklanmasıdır. Artık sadece bilgi ve beceri kazanmakla kalmayıp, aynı zamanda değerlerle donatılmış, toplumsal sorumluluk sahibi ve etik değerlere saygılı bireylerin yetiştirilmesi hedeflenmektedir.

Bu bağlamda, "Erdem-değer-eylem modeli" adı verilen yeni bir öğretim modeli de müfredatta yer almaktadır. Bu modelde, adalet, saygı ve sorumluluk gibi üst değerler ön planda tutulmakta ve öğrencilere bu değerlerin önemi öğretilmektedir. Bu değerlerin öğrencilerin karakter gelişimine ve toplumsal uyuma katkı sağlayacağına inanılmaktadır.

Yeni müfredatın temel amacı, öğrencileri sadece bilgi sahibi olmaları değil, aynı zamanda sağlam bir karaktere ve etik değerlere sahip, topluma faydalı bireyler olarak yetiştirmektir. Bu doğrultuda, yetkinliklerin yanı sıra, erdemli olmanın da önemi vurgulanmaktadır. Bu yeni yaklaşımın, Türkiye'nin gelecekteki liderleri ve toplumun değerli üyeleri olarak yetişen gençlerin yetişmesine katkı sağlaması beklenmektedir.


Türkçe’ye özel önlem

Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan yeni müfredat taslağı, dil becerilerine odaklanarak Türkçe derslerinde önemli değişiklikler öngörüyor. Özellikle ilkokul ve ortaokul seviyelerinde Türkçe derslerinde, liselerde ise Türk dili ve edebiyatı derslerinde dinleme, konuşma, yazma ve anlama olmak üzere 4 dil becerisi temel alınarak köklü değişiklikler yapılmıştır.

Bu değişikliklerin temel amacı, öğrencilerin dil becerilerini daha etkili bir şekilde geliştirmelerini sağlamak ve iletişim yeteneklerini güçlendirmektir. Yeni müfredat taslağıyla birlikte dil öğretimi daha işlevsel ve katılımcı bir yapıya kavuşturularak öğrencilerin dil becerilerini dengeli bir şekilde geliştirmesi hedeflenmektedir.

İlkokul ve ortaokul düzeyinde Türkçe derslerinde, öğrencilere dinleme, konuşma, yazma ve anlama becerilerini kazandırmak için interaktif ve uygulamalı yöntemlerin kullanılması planlanmaktadır. Öğrencilerin günlük hayatta karşılaşacakları iletişim durumlarına hazırlanmaları ve dil becerilerini aktif olarak kullanmaları amaçlanmaktadır.

Liselerde ise Türk dili ve edebiyatı derslerinde, öğrencilerin dil becerilerini daha derinlemesine geliştirmeleri ve edebi metinleri anlama, yorumlama ve eleştirme yeteneklerini artırmaları hedeflenmektedir. Bu kapsamda, öğrencilere edebi metinler üzerinden dil bilgisi, kelime bilgisi ve anlam bilgisi kazandırılması öngörülmektedir.

Yeni müfredat taslağıyla dil becerilerine dayalı olarak yapılan bu köklü değişikliklerin, öğrencilerin dil öğrenme sürecine katkı sağlayarak daha etkili bir şekilde iletişim kurmalarına ve dilin gücünden daha iyi şekilde yararlanmalarına olanak tanıması beklenmektedir.


Matematikte ezbere son

Yeni müfredat taslağı kapsamında matematik derslerinde önemli değişiklikler yapılarak ders içeriği ve yaklaşımı sadeleştirilmiş ve günlük hayatla bağlantılı hale getirilmiştir. Bu değişikliklerin amacı, öğrencilerin matematik konularını daha iyi anlamalarını sağlamak ve matematik becerilerini günlük yaşamlarında kullanabilecekleri pratik durumlara uygulayabilmelerini teşvik etmektir.

Yeni müfredatta, matematik derslerinde öğrencilere kazandırılması hedeflenen beceriler beş ana alanda toplanmıştır:

Matematiksel Muhakeme: Öğrencilerin mantıklı düşünme, problem çözme ve karar verme yeteneklerini geliştirmeye odaklanır.

Matematiksel Problem Çözme: Gerçek hayatta karşılaşılan sorunları matematiksel yöntemlerle çözebilme kabiliyetini geliştirir.

Matematiksel Temsil: Matematiksel kavramları semboller, grafikler ve diğer görsel araçlarla ifade etme becerisini geliştirir.

Veri İle Çalışma ve Veriye Dayalı Karar Verme: Öğrencilerin veri analizi yapabilme, çeşitli veri türlerini yorumlayabilme ve veriye dayalı kararlar alabilme yeteneklerini geliştirir.

Matematiksel Araç ve Teknoloji ile Çalışma: Öğrencilerin matematiksel kavramları ve problemleri dijital araçlar ve teknolojik yöntemlerle ele alabilme becerisini geliştirir.

Bu becerilerin öğrencilere kazandırılmasıyla birlikte matematik derslerinin ezberci bir yaklaşımdan uzaklaşarak daha etkili, pratik ve günlük yaşamla iç içe bir yapıya kavuşması hedeflenmektedir. Öğrencilerin matematik konularını sadece sınavlarda değil, gerçek hayatta da kullanabilecekleri becerilerle donatılması, matematik öğrenimine daha olumlu bir yaklaşımın teşvik edilmesine katkı sağlayacaktır.



Ceren Pekşen
cerenpeksen@haber365.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal