Havacılıkta sevindiren gelişme! Kuş Çarpma Test Tesisi'nin altyapısı Türkiye'ye getirildi!

Kuş Çarpma Test Tesisi'nin en büyük amacı havacılığın en büyük tehditlerinden biri olarak görülen kuş çarpmasında hava araçlarının en az zararı görmesini sağlamak için yürütülen çalışmalarda kullanılacak altyapı Türkiye'ye getirildi.

26.06.2022-14:32 - (Son Güncelleme: 26.06.2022-14:32)

Türkiye'nin yerli üretim hava aracı projeleri "kuş çarpma testleri" artık yurt içinde gerçekleştirilecek. Milli Muharip Uçak, Hürjet, Gökbey gibi hava araçlarının gelişimine ve üretimine katkı verecek Türkiye'nin ilk Kuş Çarpma Test Tesisi açıldı.

Kuş Çarpma Test Tesisi

Kuş Çarpma Test Tesisi'nin en büyük amacı havacılığın en büyük tehditlerinden biri olarak görülen kuş çarpmasında hava araçlarının en az zararı görmesini sağlamak için yürütülen çalışmalarda kullanılacak altyapı Türkiye'ye getirildi. Tesiste, yer alan çeşitli kütlelerde jel formuna sokulmuş kuş kalıplarının top sistemine benzer bir yöntemle fırlatılarak hava aracı bileşeninin aldığı hasar tespit edilerek hasarın azaltılması yönünde çalışmalar yapılacak.


"Tasarımlarımızı mükemmelleştirmek için yaptığımız çalışma"

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Yapısal Test Müdürü Ömer Faruk Türkmen, Kuş Çarpma Test Tesisi'nin 2 ay önce faal haline geldiğini ve son çalışmalarla hazır olacağını ifade ederek, "Hava aracını kaza dayanım ve beka açısından sertifiye etmeleri gerekiyor. Bu da temel olarak jelatinin atılması, çarpma sonrasında sıkıntı yaşanmaması durumunda sertifika alınmasıyla tamamlanıyor. İkincisi ise tasarımlarımızı mükemmelleştirmek için yaptığımız çalışma." ifadelerini kullanarak açıklamalarına devam eden Türkmen, "Attığımız jelatinin ağırlığı, boyutu, hacmi, geometrisi, çarpma hızı, çarptığı zaman oluşturduğu etki, gerilimi, kuvveti hatta çarptıktan sonra jelatinin dağılmasını, uçağın aldığı şekli, bütün her şeyi kaydedebiliyoruz, ölçebiliyoruz. Bu datalar, bilgisayarlı ortamda yani simülasyon yapılan ortamdaki dataların iyileştirilmesi için kullanılıyor. Bu datalarla birlikte tasarımı bir üst seviye taşıyabiliyorsunuz, iyileştirebiliyorsunuz, değiştirebiliyorsunuz. Bu sayede 'Bu olmadı, diğerine geçelim' şeklinde değil, tasarım ve ölçümle sonuca ulaşabiliyoruz." açıklamalarında bulundu.

"Yurt dışında ödenen ücretin 5'te biriyle bu testleri yapabiliyoruz"

Daha önce bu çalışmaların yurt dışında gerçekleştiğini dile getiren Türkmen, "Örneğin Hürkuş'un kanopisi yurt dışına giderdi, belirli ağırlık ve hızda jelatin atıldıktan sonra kırılıp kırılmadığı test edilirdi. Testi geçti ya da geçmedi, bunun dışında bilgi yoktu ve daha çok sertifikasyona yönelik testlerdi." diyen Türkmen, sınırlı sayıdaki bu merkezlerin test takviminde yer bulmakta zorluklar yaşandığını, sınırlı test yapılabildiğini, bunun da kendi proje takvimlerini olumsuz etkilediğini anlattı." ifadelerine yer verdi. Bu testlerin maliyet açısından da önem arz ettiğini ifade eden Türkmen, "Yurt dışında ödenen ücretin 5'te biriyle bu testleri yapabiliyoruz." ifadelerini kullandı.


"Kim önce getirirse parçasını, onlardan başlayacağız"

Tesisin Türk Havacılık ve Uzay Sanayii yanında ASELSAN, TEI, saydam yapılar yapan alt yükleniciler, rüzgar türbinleri ve kanatları yapan firmalara da hizmet te bulanacağını söyleyen Türk Havacılık ve Uzay Sanayii Yapısal Test Müdürü Ömer Faruk Türkmen, "Tesiste yapılacak testlerde şirketin yürüttüğü projeler arasında bir öncelik olup olmayacağına, testlerin hangi projeyle başlayacağına" ilişkin soruya karşılık Türkmen, "Hepsiyle başlayacağız. Önce Hürjet, Milli Muharip Uçak, Gökbey diye sıralamamız yok. Hepsini belki 1 gün arayla yapabilecek altyapı kurduk. Kullandığımız jelatin kuş modelini, sabotları buna göre hazırladık, altyapımızı ve personel istihdamını buna göre yaptık, mühendislerimizi buna göre yetiştirdik ve alanımızı da buna göre kurduk. Yani bir proje diğerini bekliyor diye bir şey olmayacak burada. Kim önce getirirse parçasını, onlardan başlayacağız." yanıtını verdi." açıklamalarında bulundu.

Zaman kazandırdı

Tesiste yapılan çalışmalarda elde edilen verilerin karşılaştırılması hususunda önemli bir zaman kazandırdığına dikkat çeken Türkmen, "Aslında belli bir sayı yok. Hava araçları iniş ya da kalkışı esnasında kuş sürüleriyle karşılaşıp bir darbe alıyorlar. Aslında hava aracı kuşa çarpıyor. Bu esnada hava aracının bekasının olması yani görevine devam edebilmesi, inişini yapabilmesi lazım. Bir jeti düşündüğümüzde, önde bir radom, burun var. Daha sonra kanopi, hücum yüzeyleri, dikey kuyruk hücum yüzeyi diyebilirsiniz. Buralarda birbirinden farklı kaç parça varsa o kadar test söz konusu. Mesela bir proje için 6 test kampanyası düşünüyoruz. Bu test kampanyalarıyla 1-2 kalibrasyon atışından sonra data alma atışlarına geçilir. Tekrarlanabilirliği sağlamak adına en az 3 atış yapmak zorundasınız. 3 atıştan da aynı sonuçları alıp almadığınıza bakarsınız. Bu dataları kaza dayanım ve beka ekiplerine aktarıp, onların analizleriyle karşılaştırılmasını sağlarsınız." ifadelerine yer verdi.

Zaman kazandırdı

"En önemlisi bu altyapı bizde"

Standartlara uygun olarak 0,5'ten 3,5 kilograma kadar kuşları simüle eden bir jelatin kuş oluşturduklarını dile getiren Türkmen, "Çalıştığımız projelerden birinde 1,8 kilogramlık bir kuşu, jelatin modelle yapıyoruz. Geometrisini, uzunluğunu, hacmini, yoğunluğunu belirliyoruz. Kuşlar havalanıyor, uçağımız buna çarpıyor. Uçağı çarptıramayacağımız için testte uçağı sabit tutuyoruz ve kuşu hareketlendiriyoruz. Kuş jelatinin hızına ve ağırlığına göre basınç değerini belirliyoruz. Fırlatmayı yaptığımız namlunun ucunda 2 lazer sensörümüz var. Namlu çıkış hızını buradan ölçüyoruz. Ayrıyeten 3 tane hızlı kameramız var. Yani ilerleyiş hızını, çarpışma hızını, çarpma açısını, çarptıktan sonra dağılımının her şeyini buradan ölçüyoruz. Test parçasını bağladığımız yerde yük, basınç, gerilim, ivme ölçerlerimiz var. Böylece atışın tamamını ölçebilir halde kuş jelatinini fırlatıyoruz. En önemlisi bu altyapı bizde. Günün birinde radomu değiştirmek isteyebiliriz, ayrı bir radar takmak isteriz, kanopiyi değiştirmek isteriz, hiç sorun değil. Yeni tasarımı için atışlar yaparız ve datalarını toplarız." ifadelerini kullandı.

"Mükemmelliğe ulaşması için bize büyük fayda sağlıyor"

Bu süreçte verilen desteklerin önemini vurgulayarak, çalışmaların mükemmeliğe ulaşması konusunda büyük fayda sağladığını ifade eden Türkmen,  "Hem Genel Müdürümüz hem Savunma Sanayii Başkanımız hem de Cumhurbaşkanımız bize çok büyük destek oluyor. Bize zaten sadece destek lazım. Bu destek sayesinde mühendislerimiz çok hızlı şekilde bu altyapıları kurabiliyorlar. Genele bakıldığında kuş çarpma altyapısı aslında çok küçük bir altyapı. Yıldırım test tesisi, yapısal test tesisi ve Demir Kuş'u kapsayan çok büyük bir altyapı kurulumu var. Bilgisayar ortamında yapılan işlerin tamamen gerçekle korele edilip, eşleştirilip mükemmelliğe ulaşması için bize büyük fayda sağlıyor." açıklamalarında bulundu.

Ertuğ Güveniş
ertugguvenıs@outlook.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal