Çin'den Avrupa'ya Uzanan Kuşak Yol Projesi Türkiye'ye 8 Trilyon Dolar Kazandıracak

Çin'den Avrupa'ya kadar uzanan Kuşak Yol Projesi'nin Kuzey Koridoru dolunca gözler Türkiye'nin de olduğu Orta Koridor ilgiyi üzerinde topladı. Türk firmaları yatırım tercihlerini Orta Koridor'da kara terminallerinden yana kullanmaya başladı.

07.12.2021-11:24 - (Son Güncelleme: 08.12.2021-17:41)Çin'den Avrupa'ya Uzanan Kuşak Yol Projesi Türkiye'ye 8 Trilyon Dolar Kazandıracak

Türk firmaları yatırım tercihlerini Orta Koridor'da kara terminallerinden yana kullanmaya başladı. Orta Koridor'a yapılacak yatırımların toplamda 8 trilyon dolara ulaşabileceği tahmin ediliyor.

8 TİRİLYON DOLARLIK PİYANGO

Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs sürecinde tedarik zincirinde kırılmalar bir yana arz-talep dengesizliği nedeniyle navlun fiyatları yükselişe geçti, konteynerler bulunamadı. Batı-Doğu hattındaki ticarette alternatif rotalar bulunmak istenirken demiryolu alternatifi fazlasıyla talep görmeye başladı. Çin'den Avrupa'ya kadar uzanan Kuşak Yol Projesi'nin Kuzey Koridoru doldu taştı. Bu nedenle hızla gelişen ve Türkiye'den geçen Orta Koridor'a ilgi her geçen gün artıyor. Orta Koridor'a yapılacak yatırımların toplamda 8 trilyon doları bulması hedefleniyor. Ulaştırma altyapısı için de 40 milyar dolarlık yatırım yapılacağı söylentiler arasında. Sabah'ın haberine göre, Kuzey Koridoru'nun kapasitesini doldurduğunu, artık alternatif rotaların ön plana çıktığını belirten Pasifik Eurasia Lojistik Uluslararası Pazarlama Müdürü Ahmet Burak İçen, "Şimdi Orta Koridor ve Türkiye ön plana çıkıyor. Bizim Çin'den gelen yükler için Türk Cumhuriyetleri üzerinden ürün sevkiyatı yapmamız konusunda talep artıyor. Türkiye'nin doğusunda demiryolları altyapısı ve kuru liman olarak adlandırılan yükleme boşaltma ve gümrükleme sahaları oldukça iyi durumda. Bunlara kuru limanlar (dry port) diyoruz. Bizim de Türkiye'de şu anda kuru limanımız var. Bu tesislere yenileri de eklenecek" dedi.

DENİZ YOLUNDAN DAHA KARLI

Deniz ve diğer taşıma yollarındaki sorunun demiryolu taşımalarına katkı sağladığını da belirten İçen, "Fiyat olarak deniz yolundaki navlunların altındayız. Türkiye'den Çin'e 2 bin dolar gibi bir rakam var. Çin'den Türkiye'ye maliyet ise 12 bin dolar düzeyinde. Belirlenen bir tarife var. O tarifenin üzerine çıkılmamaya çalışılıyor" diye konuştu. Denizyolu ile olan fark fazla olmasa da yer bulma açısından demiryolu bir adım öne çıkıyor. Taşımacılık firmalarından ve demiryoluna uzun yıllardır yatırım yapan Arkas taşımacılık anında yeni yatırımlara girişeceğinin haberini verdi. Kuzey de ve güneyde olmak üzere iki kara terminali yatırımına başlamayı amaçlayan Arkas Holding'in Liman ve Terminal Hizmetleri Grup Başkanı Özgür Kalelioğlu "Kocaeli, Kartepe'de Railport isimli kara terminali kurma çalışmalarına yaklaşık 15 yıl önce başlamıştık. Arazileri peyderpey satın alarak toplamda 265 bin metrekarelik bir saha oluşturduk ve üzerine intermodal lojistik terminali dediğimiz tren ve karayolu bağlantılı bir liman kuruyoruz. Railport yatırımını Alman ortağımız alanında Avrupa'nın en büyüğü Duisport ile gerçekleştiriyoruz" dedi.

DEMİRYOLUNDA AVUSTURYA İLE İŞBİRLİĞİ 

Avusturya Demiryoları ile anlaşma sağladıklarını ve Avrupa'da dağıtımda işbirliği yaptıklarını söyleyen Ahmet Burak İçen, şu anda bu hatta bulunan ülkelerdeki altyapının uygun olduğunu Türkiye'de küçük yatırımlarla sistemin ideal hale geleceğini söyledi. Rusya hattında taşımaların hızlı bir şekilde arttığını vurgulayan İçen, yeni ülkelere de seferler düzenlemeyi planladıklarını vurguladı. 


AVRUPA'DAN UZAKDOĞUYA HIZLI TAŞIMACILIK 

Railport projesi kapsamında, Uzak Doğu'dan Avrupa'ya deniz yoluyla yaklaşık bir ayda gelen yükleri, Türkiye üzerinden 12 ile 15 gün arasında direkt servis olarak ulaştırmayı amaçladıklarını söyleyen Kalellioğlu, "Avrupa'dan Çin'e yapılan taşımalarda önemli bir lokasyonda, demir yolu ve kara yolu entegre hizmet verecek olan Railport, bir prototip ve sektörde ilk olacak. Railport'un faaliyete geçtikten çok kısa bir süre sonra sektörün öncüsü olarak multi-modal taşımacılığı hızla geliştireceğine ve önünü açacağına inanıyoruz" dedi. 150 MİLYON DOLARLIK PAHALI YATIRIM Railport içerisinde 750 metrelik uluslararası trenlere yükleme-boşaltma hizmetlerinin verileceği altı demiryolu hattı; tahliye, yükleme ve depolama gibi alanlar olacağını da bildiren Kalelioğlu, "Büyük bir alan oluşturulacak. 150 milyon dolar yatırım ile üç fazdan oluşan proje tamamlandığında yıllık 1.5 milyon ton açık yük, 360 bin TEU konteyner, 120 bin adet araç ve 125 bin tır dorsesi elleçleme kapasitesi ile hizmet verecek. İlk etap inşaatı Kasım 2021'de başlayan Raliport'ta 2023 yılının son çeyreğinde operasyonun başlaması hedefleniyor" dedi. Arkas'ın halihazır şekilde güneyde Mersin, Yenice'de 400 bin metrekarelik bir sahada gerçekleştirmeyi planladığı bir başka proje ise Yenice Kara Terminali. Adana, Mersin, Gaziantep, Konya ve Kayseri illeri ile hinterlandında yer alan tüm sanayi bölgelerinin demiryoluyla taşınabilecek.

YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal