Türkiye’nin Savunma Sanayii alanında çalışmaları tüm hızıyla sürdürüyor. Katıldığı operasyonlarda üstün başarı gösteren Bayraktar TB2 SİHA’ların Dünya’da ilgi toplamasının ardından ülkeler, Türkiye’nin üreteceği savunma silahlarına odaklandı. Şimdiden Ukrayna’nında içinde bulunduğu birkaç ülke Türkiye’nin ürettiğ savunma silahlarına talip oldu bile. Türk Havacılık Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil, bir televizyon programına konuk oldu ve merak edilenleri açıkladı. Türk Havacılık Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil'in açıklamalarından satır başları şöyle: ‘F-35'in 60 milyar dolar olduğunu söylüyorlar, böyle bir proje 10 milyar dolara çıkar. Alt tarafında bomba kapağının olduğu yerdeki parçamız. Çok hassas milimetrik, mikron altı çalışmış bir parça. Bu uçak 2023 18 Mart'ta motorunu çalıştıracak. Bu uçak 2022'de bitecek demektir. M4 binin üzerinden mühendisimiz var. Bin tanesini çalışıyor şu anda. Sıkışırsak hepsini çalıştırırız. Çalıştık çalıştık, artık imalata geçtik. Bizim için bir mutluluk bu. Biz mutluluğumuzu paylaştı. F-16 tek motorlu, bu çift motorludur. Bombalar içinde saklı. Bu görünmez uçak. 1980 teknolojisi F-16. Bu 2020 teknoloji. F-35 tek motorlu. Bu ondan 1.5 kat daha güçlü motor gücü olarak. Bu F-22 ile F-35 arasında. Milli Savaş Uçağı 2022'de bitecek, seri üretim 2028'de.’
Milli Savaş Uçak’ının sinyallerini veren Türk Havacılık Uzay Sanayii Genel Müdürü Temel Kotil, 2022 yılında Milli Savaş Uçak’ının biteceğini söyledi. Aynı zamanda Temel Kotil, 2028 yılında Milli Savaş Uçak’ında seri üretime geçileceğinin altını çizdi. TUSAŞ Genel Müdürü Kotil, ‘Avrupa'daki ikinci önemli rüzgar tünelini yapıyoruz. İnşallah 2022’nin sonunda çalışmaya başlayacak. Avrupa'nın en önemli rüzgar tüneli Hollanda-Almanya yapımı tüneldir. Diğeri de Ankara'daki Akıncı tüneli oluyor.’ dedi. Türkiye'nin en büyük sanayi kümesi SAHA İstanbul'un düzenlediği SAHA EXPO Savunma Havacılık ve Uzay Sanayi Fuarı, İstanbul Fuar Merkezi’nde başladı. Milli Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı ve Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığı tarafından desteklenen fuar, 40 bin metrekarelik alanda, 30 ülkeden 600'ün üzerinde firmanın katılımı ile gerçekleşiyor. Fuar kapsamında düzenlenen ve moderatörlüğünü Savunma Sanayii Başkan Yardımcısı Celal Sami Tüfekçi'nin yaptığı 'Savunma Sanayinde Küresel Etkinlik ve Teknolojik Derinlik Yol Haritası' panelinde konuşan Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) Genel Müdürü Temel Kotil, özgün ürünler geliştirdikleri için yaptıkları her projenin Ar-Ge olarak kabul edilmesi gerektiğini belirtti. Şirketlerinde Ar-Ge'ye büyük önem verdiklerinin altını çizen Kotil, ‘Şirketimizde 3 bin 40 Ar-Ge mühendisimiz çalışıyor. 2020'de 2,6 milyar TL'lik özgün Ar-Ge yaptık. Şirketin toplam bütçesinin yüzde 40'ı Ar-Ge’ye gidiyor. Son beş yılda 7 bin kişi işe aldık. Bunun da aşağı yukarı 5 bini mühendislerden oluşuyor. Bu kişiler içinde de 3 bin 400'ü Ar-Ge işi ile uğraşıyorlar.’ ifadelerini kullandı. Şirkette başladığı ilk yıllarda altyapı projelerine ağırlık verdiklerine değinen Kotil, ‘Şu anda Avrupa'daki ikinci önemli rüzgar tünelini yapıyoruz. İnşallah 2022’nin sonunda çalışmaya başlayacak. Avrupa'nın en önemli rüzgar tüneli Hollanda-Almanya yapımı tüneldir. Şimdi diğeri de Ankara'daki Akıncı tüneli oluyor.’ diye konuştu.
F-35 için 60 milyar dolar harcandı. MMU 10 milyar dolara çıkar. Üretildikten sonra 100 milyon dolara satarsınız. MMU'yu son teknoloji ile geliştiriyoruz. Uçağın altındaki bomba kapağının olduğu yerdeki parçamız. Biz yarı kutsarız ilk parçayı. Talaşlarını da saklarız. Çok hassas ve mikron altı çalışılmış bir parça.
Motor gücü olarak F-35'ten 1.5 kat güçlü F-35 Havadan karaya görev yapacak tombul bir uçak MMU hava-hava ve kara hedeflerini vuran bir uçak MMU, F-22 ile F-35 arasında bir uçak MMU 2022'de hazır olacak 3 yıl yer testleri sürecek 3 yıl yer testleri sürecek Bilgisayarı TÜBİTAK BİLGEM, kask-sensör ASELSAN yapıyor İlk prototiplerde motor dışardan alıyoruz. Sonra motoru kendimiz yapacağız.
2030'da MMU'da kendi motorumuz devreye girecek 2025'ten 2028'e kadar hava testleri yapılacak. 2028'de yılda 5-6, 2030'da yılda 24 tane olmak üzere seri üretim başlayacak.
Biz 300 adet F-16 yaptık Türkiye ve kardeş ülke Mısır için. İhtiyaç duyulursa F-16'lara her müdahaleyi yapabiliriz. Uçak yapıyoruz her türlü modernizasyonu da yaparız.
İnşallah Malezya'ya 18 adet HÜRJET satacağız. İhalede iyi durumdayız. En azından kendi teklifimizi biliyoruz. HÜRKUŞ'u da ihraç ettik. 6 ay sonra yurt dışına gidiyor, teslim ediliyor.
Bugün en başarılı olduğumuz alan helikopter. ATAK helikopterini biz satıyoruz ama muadili Tiger pek satamıyor. Bugüne dek 76 adet ATAK teslim edildi. 83'ü 2022'de bitireceğiz. Filipinler'e 6 adet gönderiyoruz.
2022'de 3 GÖKBEY helikopterini Jandarma'ya teslim ediyoruz. 2023'ten itibaren yılda 24 adet GÖKBEY üreteceğiz. Sivil helikopter yapan dünyada 7. ülke Türkiye.
Arjantin'e 1 adet uydu (Small-GEO) ihraç ettik. Ama 2. bir işin peşindeyiz. Bu kez 4 adet uydu ihraç edeceğiz. 1.5 yıl içinde TÜRKSAT 6A hazır olacak. MMU'da dikey iniş-kalkış olmayacak. Çünkü proje böyle değil. Ancak proje tamamlandıktan sonra uçak gemisi için böyle bir çalışma yapılabilir.
Bunlar devletin en üst düzey projeleri. Stratejik, ihtiyaç duyulan projelerin siyasi erk desteklemezse yürüme şansı olmaz. Devlet istemezse bu iş yürümez.