Değişen ve dönüşen yeni düzenine, siyasi partilerde ayak uydurmaya başladı. Yerel seçimler için yarışan adaylar, billboard ve afiş gibi geleneksel reklamcılık yöntemlerini kullanırken, internet üzerinden tanıtım çalışmalarına da ağırlık verildiği görüldü. Dijital mecraların geniş kitlelere daha etkili şekilde ulaşma imkanı sağlaması, adayların bu yönteme yönelmesinde etkili oldu.
AA’dan ulaşılan bilgilere göre, Enderun Digital Kurucusu Yusuf Çağlayan, seçim sürecinde adayların sosyal ağları yoğun biçimde kullanmayı tercih ettiğine dikkatleri çekerek, ‘‘Yeni jenerasyonun haber, içerik ve gelişmeleri sosyal ağlar üzerinden takip etmesi, sosyal ağların adaylar tarafından tercih edilmesine neden oluyor’’ ifadelerine yer verdi.
Dijital Kurucusu Çağlayan, adayların büyük bölümünün, içerik üretimi, hedef kitlelere ulaşılması için doğru dilin kullanılabilmesi ve sosyal ağlarda reklam, tanıtım kampanyalarının doğru şekilde yürütülmesi için profesyonel ekiplerden destek aldığını belirtti. Aksi takdirde hızlı gençliğe ulaşmanın mümkün olmadığını vurguladı.
Önceki seçimlerde videolu içeriklerin en fazla öne çıkan içerik türü olduğunu anımsatan Çağlayan, şunları aktardı: ‘‘Sabit görseller yerine hareketli içeriklere dönüşüm oldu. Bu seçimlerde de aynı eğilimin devam ettiğini görüyoruz. Ancak ilk defa adaylar bu seçimde yapay zeka destekli programları da kullanmaya başladı. İçerik oluşturma süreçlerinde, seslendirme ve görüntü işleme gibi konularda yapay zeka uygulamalarının kullanıldığını görüyoruz. Yapay zekanın seçim süreçlerine dahil olmasıyla adayların, organik olarak tanımlanmayan içerik üretimi ve etkileşimlere yöneldiğini söyleyebiliriz.’’
Çağlayan, bir önceki seçimlerde de olduğu gibi bu seçimde de en fazla kullanılan sosyal ağların sırasıyla Instagram, YouTube, TikTok, X ve Facebook olduğunu belirterek, arama ağları üzerinde ve internet sitelerinin banner alanlarında (internet sitelerinin altında, üstünde, sağında, solunda ya da açılır bir ekran olarak görüntülenen reklam ve tanıtım alanlarıdır) reklamların kullanılmasının da sıkça gelen talepler arasında yer aldığını belirtti.
Sosyal medyayı kullanan ilk lider: Obama!
Medya sektöründeki diğer bir isim ise Sosyalans Medya Kurucusu Emir Çağdaş Pekçetin de siyasi arenada sosyal medyanın ilk defa 2008'de ABD başkanlık seçimleri sırasında Barack Obama tarafından kullanıldığını hatırlatarak, ‘‘O günden bugüne kadar dijital mecralar üzerinden yapılan seçim kampanyaları gittikçe güç kazanmaya başladı’’ dedi.
Bir duruma dikkat çeken Pekçetin, Türkiye'de dijital medya kullanımının en yüksek olduğu seçim döneminin yaşandığına belirterek sözlerine şöyle devam etti: ‘‘Önceki seçimlerde adayları sosyal medyada kampanya yapmaları gerektiğine ikna etmeye çalışıyorduk, artık adaylar 'ilk önce sosyal medyada kampanya yapmalıyım' diye bize geliyor. Son dönemde adaylar özellikle Instagram ve TikTok üzerinden kısa video paylaşmaya ağırlık veriyor. Söz konusu iki mecraya ayrılan reklam bütçeleri, stratejiler ve kampanyaların ilk sıralarında yer alıyor.’’
Yeni dönemde miting alanlarına ilginin gittikçe azaldığını savunan Pekçetin, şunları kaydetti: ‘‘Bu, bana göre seçmenin sosyolojisinin de değiştiğini gösteriyor. Yani seçmen şunu diyor: 'Ben zaten sosyal medyada takip ediyorum, beğeniyorum, yorum yapıyorum, çevreme gösteriyorum ve adayı seviyorum. O yüzden neden mitinge gideyim.' Bu da sosyal medyanın seçim sosyolojisini nasıl değiştirdiğini gösteren etkenlerden biri. Büyük ihtimalle önümüzdeki seçim dönemlerinde VR gözlüklü mitingler göreceğiz. Adayların yapay zekanın da yardımıyla her eve özel kampanyalar yapması da muhtemel.’’