Sivas da bulundu: Bilim insanları uyardı, bu böcek türü…

Sivas’da yeni bir böcek türü keşfedildi. Bilim dünyasına yeni bir soluk getiren bu keşif, 2019 yılında Yıldız Dağları'na yapılan bir arazi çalışması sırasında bulundu ve 'Medon turcicus' ismi verildi.

06.12.2023-12:38 - (Son Güncelleme: 06.12.2023-18:10) Sivas da bulundu: Bilim insanları uyardı, bu böcek türü…

Manisa Celal Bayar Üniversitesi Alaşehir Meslek Yüksek Okulu'nda görev yapan Prof. Dr. Sinan Anlaş ve Doç. Dr. Semih Örgel TÜBİTAK destekli bir proje çalışmasında Sivas'tan yeni bir böcek türü buldu.

Bulunan hiçbir türe benzemiyor

Keşifle ilgili açıklamalarda bulunan Doç. Dr. Semih Örgel, "Prof. Dr. Sinan Anlaş'ın yürütücülüğünde gerçekleşen 'Orta Anadolu Bölgelerindeki Paederinae (Coleoptera: Staphylinidae) alt familyası türleri üzerinde faunistik ve sistematik araştırmalar' adlı TÜBİTAK projesi kapsamında Yıldız Dağları Kayak Merkezi civarında yapılan çalışmalarda bu yeni böcek türünü Kör Fare gibi memeli hayvanların yuvalarında bulduklarını söyledi. Daha sonra bu türü Türkiye ve çevre ülkelerde bulunan çeşitli türlerle karşılaştırdıklarını belirten Örgel, ‘‘Avusturya'da Viyana, Fransa'da Paris ve Rusya'da St. Petersburg Tabiat Tarihi Müzelerini ziyaret ederek o müzelerde korunan çok sayıda türü inceledik. Yaptığımız incelemeler sonucunda Sivas'tan bulduğumuz türün şimdiye kadar bilinen hiçbir türe benzemediğini belirledik. Ardından bu yeni türü bilim dünyasına tanıtmak için bir makale hazırladık. Bu yeni tür aynı zamanda Ege Üniversitesi'nde Prof. Dr. Kerim Çiçek danışmanlığında yaptığım Doktora tezine de eklendi. Makalemiz ise 'Journal of Insect Biodiversity' adlı uluslararası bir dergide yayınlandı, böylece bu tür bilim camiasına tanıtılmış oldu. Bu çok nadir bir tür olduğu için gelecekte moleküler çalışmalarda yer vermeyi de planlıyoruz’’ şeklinde konuştu.

Sivas'da böcek  keşfi

‘‘Uluslararası ve Prestijli dergilerde yer aldı’’

Alaşehir MYO'da bulunan Zooloji Müzesi sorumlusu ve aynı zamanda bu yeni türü keşfeden ekipte yer alan Prof. Dr. Sinan Anlaş ise, söz konusu TÜBİTAK projesi kapsamında İç Anadolu Bölgesi'nde 20'den fazla yeni tür keşfedildiğini ve bunların önemli bir kısmının çeşitli uluslararası ve prestijli dergilerde yayınlandığını belirtti. Bu türlerin ise hemen hemen tamamının yararlı türler olduğunu sözlerine ekleyen Prof. Dr. Sinan Anlaş, Alaşehir Zooloji Müzesi ile ilgili olarak da şunları söyledi: "Üniversitemiz bünyesinde kurulmuş olan Alaşehir Zooloji Müzesi uluslararası tescilli bir müze olup daha çok böcek örnekleri bulundurmaktadır. Bu çerçevede onlarcası yeni tür olmak üzere binlerce böcek türü sergilenmektedir. Bunların içinde en dikkat çekenler ise yurt dışından getirdiğimiz çok çeşitli renklere sahip kelebekler ve büyük boyuttaki kınkanatlılardır"

‘‘Biyoçeşitliliğin önemini anlatmamız gerekir’’

Ülkemiz ve tüm dünya özellikle son on yıldır küresel iklim değişikliği ile birlikte büyük bir biyoçeşitlilik krizi ile karşı karşıya kalındığının altını çizen Prof. Dr. Sinan Anlaş, ‘‘Her geçen yıl binlerce canlının nesli tükenmektedir. Bizim amacımız geleceğin büyükleri şimdinin öğrencilerine biyoçeşitliliğin önemini anlatmamız gerekir’’ belirterek sözlerini tamamladı.

Zooloji Müzesi oldukça zengin

Alaşehir Meslek Yüksek Okulu'nda Yüksek Lisans yapan Ganalı ve Haitili öğrenciler de Alaşehir Meslek Yüksek Okulu’nda Böcek Müzesi'nde çalışmalar yaptıklarını ifade ederken, böcek müzesinin zengin olduğunu ve buradan daha çok bilgi sahibi olacaklarını dile getirdiler. Alaşehir Zooloji Müzesi'nin randevu alınarak ziyaret edilebileceği bildirildi.

Züleyha Koyunoğlu