25.07.2020-17:10 (Son Güncelleme:08.05.2021-04:39)


1

Günümüzde giderek popülerleşen self-care ile ilgili birçok şey konuşulmaktadır. ‘Kendine iyi bakmak’ olarak Türkçeleştirilebilecek olan bu terim, yanlış anlaşılmalara da imkan verebilmektedir. Peki bunlardan hangileri doğru, uygulamada yapılan yanlışlar neler? İşte detaylar...



2

Self-care davranışlarını isteyerek yapılan, zihne ve bedene iyi gelecek prosedürleri hayatınıza dahil etmek olarak düşünmek mümkündür. 2018’de yayınlanan bir rapor; yetişkin bireylerin her sene, bir önceki seneye göre %39 oranında daha stresli hissettiklerini göstermektedir. Modern dünyada artan stres oranlarını göz önünde bulundurduğumuzda, self-care davranışlarının tükenmişlik hissini önleyici etkisine de ihtiyaç giderek artmaktadır. Self-care davranışlarını, taze bir zihinle, sorunsuz bir sisteme sahip olmak için, ihtiyacınız olan dinlenme ve rahatlama dozunu almak olarak görebilirsiniz.



3

Sosyal ortamlara girmek, arkadaşınızla veya ailenizle vakit geçirmek de self-care davranışı olarak görülebilir. Mesela kalabalık bir aile sofrasında bazen sevgi ile beslenerek enerjinizi toplarsınız. Bazen bir arkadaşınızla kahve eşliğinde sohbet etmek ruhunuzu ve zihninizi tazeleyen bir his oluşmasına yardımcı olur.



4

Belki de en çok düştüğümüz yanılgılardan biri; bu tarz keyiflere vaktim yok düşüncesidir. Aslında yoğun dönemlerde tükenmişlik hissini önlemek için her zamankinden daha çok self-care davranışlarına ihtiyaç duyulur. Enerjinizi toplamak için kendinize vakit ayırdığınızda, işlerinizi de daha hızlı yaptığınızı göreceksiniz. Dinlenmek için zaman ayırmak aslında üretkenliğin artmasına da yardımcı olur. Yani tükenmişlik seviyesi azaldıkça, mutluluk seviyesi artıyor.



5

Aslında enerji verici davranışlarda bulunmak disiplin gerektiren bir konudur. Self-care davranışlarında amaç yalnızca ihtiyacınız olan kadar dinlenmek olmalı, ihtiyacınız olandan fazla dinlenmek için bir bahane olmamalı. Katılmaya üşendiğiniz bir doğum günü davetini self-care yapmak adına red etmeyi düşünmeden önce zihninizde bir değerlendirme yapın: Acaba doğum gününe gittikten sonra iyiki gitmişim deme olasılığım var mı? Kısa bir sürede tüm sezonu bitirmek ve bunun bir self-care davranışı olduğunu düşünmek her zaman doğru olmaz. Bazen de disiplinli olmak ve kapatmanız gereken anın farkına vararak kendinize iyi gelecek bir davranışta bulunmak daha faydalı bir sonuç sağlayabilir.



6

Enerji verici, dinlendirici davranışlar; kişisel ve fiziksel olarak farklılık gösterebilir. Her zaman aynı davranışlar size enerji vermeyeceği gibi, size dinlendirici gelen bir davranış bir başkası için aynı etkiyi yaratmayacaktır. Bireysel ihtiyaçlara göre self-care yöntemleri kişiselleştirilmelidir. Bu noktada bir uzmandan deste alarak pozitif psikoloji danışmanlığından faydalanabilirsiniz.