Tadına dahi bakmadan yemeğinizi bol bol tuzluyorsanız, bu hastalıklar her an sizin de kapınızı çalabilir. Günde 5 gramdan fazla tuz tüketimi sizi yavaş yavaş ölüme götürebilir.İşte detaylar...

Ülkemizde en sağlıklı yol, tuz tüketimini azaltmaktır.İstanbul Tıp Fakültesi İç Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Osman Erk konuyla ilgili önemli bilgiler verdi. Erk'in açıklamaları şöyle:

DÜNYADA İKİNCİ SIRADAYIZ

Tuz vücut için gereklidir. Suyun damar içinde tutulması, sinir iletileri ve kasların kasılması için de tuza ihtiyaç vardır. Tuz ayrıca besinlerin hücre içine girişini kolaylaştırır. Bu nedenle günde 3-5 gram tuza ihtiyaç vardır. Bu ihtiyaç için dışardan tuz alınmasına gerek yoktur. Başta sebze, meyve, tahıl, baklagiller ve kuruyemişler olmak üzere bitkisel besinlerde ihtiyaca yetecek kadar tuz bulunmaktadır. Hipertansiyon, kalp damar hastalıkları ve felçlerin en önemli önlenebilir nedenlerinden biridir. Hipertansiyonun en önemli risk faktörü ise aşırı tuz tüketimidir. Dünya Sağlık Örgütü 2010 yılında küresel ölümlerin 'ünün hipertansiyona bağlı olarak geliştiğini, günlük tuz alımı ne kadar azaltılırsa, hipertansiyona bağlı felç ve kalp damar hastalıklarının o kadar çok azalacağını bildirmiştir. Dünya Sağlık Örgütü günde en fazla 5 gram tuz alımını önermektedir.Türkiye tuz tüketiminde Japonya'dan sonra dünyada ikinci sıradadır. Ortalama günlük tuz tüketimi 15 gramdan fazladır ve bu değer önerilen miktarın 3 katından daha fazladır.

VÜCUDUNUZA FAZLASIYLA ZARAR

Fazla tuz hipertansiyona, böbrek yetersizliğine, kalp krizine ve felçlere yol açar. Tuz fazlalığının mide kanserlerine eğilim yarattığı, mideyi tahriş ettiği, midede Helicobacter pylori infeksiyonlarının sıklığını ve ağırlığını arttırdığı bilinmektedir. Tuz fazlalığı ayrıca kemik erimesi (osteoporoz) ve insülin direncine neden olabilmektedir. İnsülin direncinin sonucu ise obezite ve şeker hastalığıdır. 

PEYNİRİ SUDA BEKLETİN, YEMEĞE BAHARAT EKLEYİN

İşlenmiş et ürünleri, soda, şalgam suyu, domates suyu, hazır ayran, işlenmiş kuru yemişler, cips ve krakerler bol miktarda tuz ihtiva eder. Peki, tuzdan nasıl uzak durabiliriz? İşte yolları…

- Baharat ve maydanoz, nane, kekik, dereotu, rezene, fesleğen gibi aroma sağlayıcıları tuz yerine tercih edin.
- Tuzsuz ekmek.
- Zeytin ve peyniri akşamdan suda bekletin.
- Yemeklere daha az salça ve tuz ekleyin.
- Konservelerden uzak durun.
- Turşu tüketimini abartmayın ve yıkamadan yemeyin.
- Etiket okuma alışkanlığı kazanın. Ürünlerin sodyum miktarına bakın.
- İşlenmiş ürün kullanmayın.
- Bulyon yerine et suyunu kendiniz yapın.
- Hazır çorbalar yerine ev yapımı çorbaları tercih edin.
- Cips yerine fırınlamış bol baharatlı patates tüketin.
- Satın aldığınız gıdaların ve maden suları gibi içeceklerin sodyum içeriğini etiketinden kontrol edin.

Son Dakika Sağlık Haberleri için aşağı kaydırın