Üst üste yaşanan otobüs kazalarının ardından bu kazaların sebepleri de yetkililer tarafından derinlemesine araştırılıyor. Yapılan araştırmalar sonucu otobüslerin takografları ile oynanabildiği ortaya çıktı.
Takograf; şehirlerarası ve yurtdışına çıkan otobüs, kamyon gibi araçlardaki yapılan hızı ve kat edilen kilometreyi kaydeden cihazlara deniyor. Fakat bazı otobüs firmaları maaliyeti düşürmek, gidelecek noktaya daha hızlı ulaşmak için çeşitli yöntemler kullanılabiliyor.
Eski tip takograflarda makineyi şaşırtmak için sigara izmariti sıkıştırma gibi yöntemler kullanılıyordu. Artık modern yani yeni tip takografların kullanılması zorunlu hale getirdi. Ama bu seferde ehliyet değişikliği ve uzaktan kumanda gibi yöntemlerle hile yapılmaya başlandı. Bu hilelere ise tek bir şoförün 9 saatten uzun yol yapması, 4,5 saate bir yapılması gereken zorunlu molaların yapılmaması ve hız sınırını aşmak için başvuruluyor.
Bir şoförün normalde 9 saatten uzun yol gitmemesi gerekiyor. Bu ehliyet, hız verileri ise denetim için takograflar tarafından kaydediliyor. Fakat otobüs firmaları, bir şoföre birden fazla ehliyet kullandırtarak 9 saatten uzun yol yaptırabiliyor. Buna göre 9 saatin ardından takograf kayıtlarına başka bir sürücünün ehliyeti giriliyor fakat şoför değiştirilmiyor.
Konu ile ilgili açıklama yapan Takograf yetkili servis sahibi Serdar Akyüz ‘Şoför, 9 saat yol gidiyor, ehliyeti alıp başkasının ehliyetini koyarak devam ediyor. Çift ehliyet kullananlar var. Mesela şoförler buradan Erzurum'a 3 ehliyet ile gidebiliyor. Tek şoför 3 ehliyet kullanıyor, arkadaşının, eşinin, dostunun ehliyetini almış gidebiliyor. Öyle adamın cebinden 3 tane ehliyet çıkanı var’ ifadelerini kullandı.
Akyüz, uzaktan kumanda ile aracı istirahatte, yani yol gitmiyor gibi gösterebildiklerini de ekledi. Bu konu ile ilgili Akyüz; ‘şoförler İstanbul içinde tüm gün araç kullanıyor, uzun yola çıkarken ehliyetini takıyor. Ehliyet yeni takılmış ama şoför yorgun. Kumandalı bir sistem var, araç yolda giderken kumandaya basıyor, araç istirahatte gözüküyor, yola gitmemiş gibi gözüküyor. Bu kumanda sistemini bize soranlar oluyor öyle bir sistem yok şu anda bize bu kumanda sistemini soranlar oluyor.’ Dedi. Hatta Akyüz, eski tip takograf kullanan firmaların bile olduğunu söyledi. Eski tip takograflarda, verilerin olduğu kağıt yırtıldığında bütün verilerin silindiğini de belirtti.
Türkiye peş peşe olan otobüs kazaları ile sarsılıyor. Balıkesir'de olan kazanın ardımdan bugün Uşak'ta da otobüs kazası oldu.
Yaşanan bu kazaların sebepleri de yetkililer tarafından araştırılıyor.
Kazanın sebeplerini araştıran yetkililer otobüsün şoför bilgilerini hızını kaydeden takograflar ile oynandığını belirledi.
Bu takograflar ile hile yapılarak bütün veriler değiştirilebiliyor. Bir şoförün normalde maksimum yol gidebileceği süre 9 saatken, bir şoföre birden fazla ehliyet kullandırtılarak bu süre arttırılabiliyor.