Milli Eğitim Bakanlığı'ndan açık uçlu soru sınavlarında devrim: Öğrencilere eleştirel düşünme becerisi kazandırmaya odaklanacak!"

Milli Eğitim Bakanlığı, Türkiye genelinde milyonlarca öğrencinin merakla beklediği ortak sınavlardaki açık uçlu sorularla ilgili yeni döneme dair detayları duyurdu. Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, sınavlardaki değerlendirme sisteminde önemli değişikliklere gidileceği ve öğrencilerin karşılaşacakları soru formatlarında yeniliklere yer verileceği belirtildi.

04.03.2024-15:32 - (Son Güncelleme: 04.03.2024-15:37) Milli Eğitim Bakanlığı'ndan açık uçlu soru sınavlarında devrim: Öğrencilere eleştirel düşünme becerisi kazandırmaya odaklanacak!"

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), öğrencilerin gelişimini izlemek, müfredatın işlenmesinde bütünlük sağlamak ve uygulama birliği oluşturmak amacıyla 26-27 Mart tarihlerinde yapılacak ülke geneli ortak sınavlarda öğrencilerin cevaplarını kendi cümleleriyle yazacakları açık uçlu ve kısa cevaplı soruları kullanacak. MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, 26-27 Mart 2024'te düzenlenecek ikinci dönem birinci yazılı sınavlarına yönelik açıklamalarda bulundu. Bülbül, ölçmenin temel amacının öğrencilere geri bildirim sağlamak ve sınıf genelinde eksik öğrenmeleri tespit etmek olduğunu belirterek, "Bu amaçla, Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği'nde yer alan hükümlere uygun olarak, daha etkili bir ölçme yapmak için açık uçlu soru sistemine geçtik. Ortaokul ve liselerde, öğretmenler tarafından hazırlanan tüm sınavlarda sorular açık uçlu ya da kısa cevaplı sorulardan oluşacak şekilde oluşturulacak" dedi.

Bu değişikliklerle birlikte, öğrencilerin sadece bilgiyi hatırlamakla kalmayacak, aynı zamanda kendi ifadeleriyle düşünce geliştirme ve analitik yeteneklerini de sergileme fırsatı bulacakları vurgulandı. Yapılan bu güncellemelerle öğrencilerin daha nitelikli bir ölçüme tabi tutulması hedefleniyor.


Yeni bir sınav değil, uygulama!

MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü Kemal Bülbül, ortaokul ve liselerdeki ortak sınavların ülke genelinde, il ve ilçe genelinde, ve okul genelinde olmak üzere üç farklı düzende yapılacağını açıkladı. Bülbül, yaptığı açıklamada, bu uygulamayla birlikte yeni bir sınav formatı getirilmediğini ve ülke genelindeki ortak sınavların, bakanlık tarafından belirlenen kademelerdeki derslerden birini içerdiğini ifade etti.

MEB Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürü, ülke genelindeki ortak sınavların ilk dönemde çoktan seçmeli sorularla yapıldığını hatırlatarak, 26-27 Mart tarihlerinde gerçekleştirilecek ikinci dönem ülke geneli ortak sınavlarının öğrencilerin cevaplarını kendi cümleleriyle yazacakları açık uçlu ve kısa cevaplı sorularla yapılacağını duyurdu. Ayrıca, 6'ncı sınıf Türkçe ve matematik ile 9'uncu sınıf Türk dili ve edebiyatı ile matematik derslerinin ikinci dönem birinci yazılılarının bakanlık tarafından ortak sınavlar kapsamında gerçekleştirileceğini belirten Bülbül, bu sınavların 26 Mart 2024 Salı günü Türkçe ve Türk dili ve edebiyatı, 27 Mart 2024 Çarşamba günü ise matematik derslerinden oluşacağını ifade etti.

Kemal Bülbül, ülke geneli ikinci dönem ortak sınavlarında, ilk dönemden farklı olarak 6'ncı sınıf Türkçe dersinde çoktan seçmeli soruların yanı sıra açık uçlu ve kısa cevaplı soruların da sorulacağını açıkladı. Ayrıca, 6'ncı sınıf matematik, 9'uncu sınıf Türk dili ve edebiyatı ile 9'uncu sınıf matematik dersleri için ise açık uçlu ve kısa cevaplı soruların kullanılacağını belirtti.

Bu değişiklikle birlikte, öğrencilere daha geniş bir perspektiften sorular yöneltilerek sınavlarda kendi ifadeleriyle düşünme ve problem çözme becerilerini sergileme fırsatı tanınmış olacak. Bu yaklaşım, sınavlarda öğrencilerin analitik düşünme yeteneklerini daha etkin bir şekilde ölçmeyi amaçlamaktadır.


Açık uçlu sorular nasıl hazırlanacak?

Bülbül, ülke genelinde gerçekleşen ortak yazılı sınav sorularının hazırlanmasına ilişkin de şu açıklamada bulundu:

"Bakanlıkça ülke genelinde ortak yapılacak yazılı sınav soruları Genel Müdürlüğümüzde görevli alan uzmanlarınca hazırlanmaktadır. Bu sorular, 20 Şubat 2024'te 'odsgm.meb.gov.tr' adresinde yayımlanan konu soru dağılım tablolarındaki konu ve kazanımlara uygun olarak hazırlanmakta, hazırlanan sorular örneklem olarak seçilen okullarda pilotlanmakta ve gerekli analizler yapılarak nihai sınav sorularına karar verilmektedir" 

Hata payına yer yok

Bülbül, açık uçlu soruların bulunduğu ülke geneli ortak yapılan sınavların değerlendirme ve sonuçlandırma işlemlerinin nasıl yapılacağına ilişkin de şu açıklamayı yaptı:

"Bakanlığımız, ilk defa bu yıl açık uçlu ve kısa cevaplı soruların yer aldığı ülke geneli ortak yazılı sınavlar yapacak. Bu kapsamda ortak sınavların değerlendirme işlemleri iki şekilde yapılacak. 6'ncı sınıf Türkçe dersi ortak yazılı sınavının puanlama işlemleri, ülke genelinde ortak olacak. Burada açık uçlu soruların değerlendirilmesinde görev alacak öğretmenlere 'puanlama eğitimleri' verilecek ve her bir öğrenci cevabı sistem üzerinden bağımsız iki puanlayıcı tarafından puanlanacak. Öğrenci cevabına yönelik tutarsız bir puanlama olması durumunda ise cevap üst puanlayıcı rolündeki görevli tarafından değerlendirilecek ve nihai karar verilecektir. Böylelikle puanlama işlemlerinde hata payımız olmayacak. Ülke genelinde ortak yapılacak açık uçlu ve kısa cevaplı soruların kullanıldığı diğer sınavların (6'ncı sınıf matematik, 9'uncu sınıf Türk dili ve edebiyatı ile 9'uncu sınıf matematik) değerlendirme işlemleri ise okul müdürlüklerinin alacağı karar doğrultusunda eğitim kurumu sınıf, alan zümreleri, ilgili dersin öğretmenleri ya da komşu okul eğitim kurumu sınıf, alan zümre öğretmenleri tarafından yapılacak."


Sonuçlar e-Okul’da görülebilecek

Bülbül, Türkçe dersi 6'ncı sınıf ortak yazılı sınav sonuçlarının 'ortakyazilisinav.meb.gov.tr' adresinde okul müdürlüklerinin erişimine açılacağını ve bu sonuçların alan öğretmenleri tarafından e-Okul sistemine işleneceğini duyurdu. Aynı şekilde, 6'ncı sınıf matematik, 9'uncu sınıf Türk dili ve edebiyatı ile 9'uncu sınıf matematik derslerinin ortak yazılı sınav sonuçlarının da ilgili dersin öğretmenleri tarafından e-Okul sistemine işleneceğini ve öğrencilere bildirileceğini ifade etti.

Bu süreç, öğrencilere ve velilere daha hızlı ve şeffaf bir şekilde sınav sonuçlarının iletilmesini sağlamayı amaçlamaktadır. Ayrıca, öğrencilerin performanslarını değerlendirmeleri ve eksikliklerini anlamaları için daha fazla geri bildirim alabilmeleri için bu yöntem benimsendiği bildirildi.


Ceren Pekşen
cerenpeksen@haber365.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal