Meta’dan 14 Mayıs seçimleri yönelik tartışmalı hamle: Seçim kontrol merkezi açmak istiyor

Siyasi reklam algoritması üzerinden oynayarak ABD’de başkanlık seçimlerinde büyük bir skandala imza atan Facebook, 14 Mayıs’ta gerçekleşecek olan seçimler için asılsız bilgilerle mücadele için “Operasyon Merkezi” kurduğunu duyurdu.

06.04.2023-14:43 - (Son Güncelleme: 06.04.2023-16:47)

Instagram, Facebook ve WhatsApp’ın sahibi olan Meta, Türkiye’de 14 Mayıs’ta yapılacak olan Cumhurbaşkanı ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimleri için potansiyel tehditleri gerçek zamanlı bir şekilde belirlemek ve daha hızlı müdahale edebilmek amacıyla Seçim Operasyon Merkezi’ni etkinleştireceğini açıkladı.

Meta'nın bu hamlesi akıllara ABD seçimlerini getirdi

AA’da yer alan haberde Meta’nın Türkiye seçimleriyle ilgili planları akıllara geçmiş yıllarda yapılan ABD Başkanlık seçimlerini getirdi. Geçtiğimiz seçimde Facebook algoritması üzerinde oynamalara yaparak seçimin gidişatını değiştirmekle suçlanan şirket faaliyetlerini Facebook adı altında sürdürüyordu.

2016 yılında Donal Trump’a karşı bir tavır alan Facebook’un, ABD seçimlerinde Trump karşıtlığı yaparak kullanıcılara rakip partinin kampanyalarına yönelik reklamları ön plana sunduğu iddia edilmişti.

Firmanın seçimlere olan bir diğer etkisi ise Cambridge Analytica’nın 50 milyon kullanıcıya ait bilgileri seçimi manipüle etmek için kullanması olarak görüyordu. Yaşanan bu veri manipüle etme durumu karşısında Mark Zuckerberg’in engellememesi suçlamalarıyla birçok kez ifade vermek zorunda kalmıştı.

Mark Zuckerberg

Meta'nın seçim sicili tedirginlik oluşturuyor

Seçimler hususunda Facebook’un iyi bir izlenim bırakmaması, Meta’nın bu alanda uygulayacağı yeni adımların tedirginliğe neden oluyor. Algoritmalar üzerinde yapılacak olan filtreleme ile kullanıcılara istenilen reklamların dayatılması ihtimalinin bulunması düşüncelerin hızlı ve kolay bir şekilde değişmesinde etkin rol oynamakta.

Meta'nın seçim uygulamalarına tedirginlikle yaklaşan vatandaşlar, geçmiş zamanda seçim gününe kadar sürekli belirli partilerin reklam içerikleriyle karşılaştıklarını belirtmişti.

Twitter'ın da dezenformasyon aracı olarak kullanıldığı belirlenmişti

Elon Musk yönetimindeki Twitter’ın internete düşen kodları tartışmalara neden olmuştu. Kodları kontrol edenler Twitter’ın belirli parti gruplarına ilişkin filtreleme yöntemini uygulandığını görmüştü.

Türkiye'nin 14 Mayıs Cumhurbaşkanı ve 28. Dönem Milletvekili Genel Seçimleri öncesinde Twitter kullanıcılarına önerilen hesapların çoğunlukla muhalefet yanlıları olduğu belirtilmişti. Buna bağlı olarak Twitter üzerinde yeni hesap açan bir kişi önerilen kişilerde Türkiye'deki muhalefet destekli hesaplar ile karşılaşıyor. Ayrıca kullanıcılar sadece muhalefet hesaplarıyla değil onların paylaştıkları içeriklere de çoğunlukla maruz kaldığını belirtmişti.

Kullanıcılara belirli gönderi ve hesapların dayatılarak vatandaşların seçim kararını etkilenmeye çalışıldığı belirlenmişti.

Türkiye Seçim Operasyon Merkezi etkinleştirilecek

Meta tarafından yapılan açıklamada, 14 Mayıs Pazar gerçekleştirilecek seçimlere yönelik yapılan hazırlıklar konusunda bilgi verildi.

Seçim günü yaklaştıkça, potansiyel tehditleri gerçek zamanlı olarak tespite ve hızlı bir şekilde geri dönüş almaya odaklanan Türkiye Seçim Operasyon Merkezi'nin etkinleştirileceği belirtilen açıklamada, Meta’nın bu girişiminin şirketin farklı bölümlerinde çalışan mühendis, hukukçu, araştırmacı ve analiz uzmanlarını bir araya getireceği belirtti.

Açıklamada, Topluluk Standartlarının, Facebook ve Instagram'da hangi içeriklere izin verilip verilmediğini herkese açık şekilde belirttiği ve seçimlerle ilgili birçok alanı kapsadığı, bunlar arasında taciz ve şiddete teşvik politikalarının yanı sıra etnik köken veya din gibi konularda insanlara yönelik saldırıları yasaklayan ayrıntılı nefret söylemi politikalarının da yer aldığı, bu kuralları ihlal eden içeriklerin tespit edildiği anda kaldırıldığı anımsatıldı.

Doğru bilgiye ulaşmak için yetkili kaynaklara yönlendirilecekler

14 Mayıs’ta yapılacak genel seçimlerin güvenli ve emniyetli bir şekilde yapılmasına yardımcı olmak amacıyla şirketin, uygulamalarında asılsız bilgilerin yayılmasını azaltmak ve zararlı içerikleri kaldırmak için insan gücüne ve teknolojiye yatırım yaptığına dikkat çekilen açıklamada, seçimler ve çevrim içi asılsız bilgi konusunda eğitim programları başlatarak Türkiye'de dijital okuryazarlığı geliştirmek için çalışmalarda bulunduğu kaydedildi.

Açıklamada, belirli durumlarda, olası şiddete veya fiziksel zarara katkıda bulunabilecek veya oy vermeyi engellemeyi amaçlayan asılsız bilgilerin Facebook ve Instagram'dan tamamen kaldırıldığı, buna oy verme tarihleri, yerleri, saatleri ve yöntemleriyle ilgili asılsız haberlerin de dahil olduğu duyuruldu.

Asılsız iddialarla mücadele

Meta'nın aralarında Türkiye'den Doğruluk Payı ve Teyit'in de olduğu 90'ın üzerinde bağımsız üçüncü taraf haber doğrulama kuruluşuyla çalıştığı aktarılan açıklamada, "Diğer tüm asılsız bilgi türlerini daha az insanın görmesi için yayılmasını yavaşlatmaya ve insanları yetkili kaynaklardaki bilgilere yönlendirmeye odaklanıyoruz." ifadesi kullanıldı.

Asılsız içerikler ile mücadele 

Açıklamada, Meta'nın çalıştığı doğrulama kuruluşlarının bir içeriği "asılsız" olarak sınıflandırması halinde insanların bunu görme olasılığını azaltmak için içeriğin gösteriminin önemli ölçüde düşürüldüğü bildirildi.

İçeriği paylaşan veya daha önce paylaşmış kişilerin uyarıldığı ve içeriğe, doğrulama kuruluşunun bilginin asılsız olduğuna dair hazırladığı makaleye yönlendiren uyarı etiketleri eklendiği belirtildi.

Bir içerik "asılsız", "kısmen asılsız" veya "değiştirilmiş" olarak sınıflandırıldığında bu içeriğe uyarı etiketlerinin eklendiği duyurulan açıklamada, insanların bu içeriği görme olasılığının azaltılması için içeriğin gösteriminin azaltıldığı kaydedildi.

Açıklamada, WhatsApp'ta şüpheli veya yanlış gibi görünen bir mesaj geldiğinde, insanların içeriğin doğruluğunun teyidi için doğrulama kuruluşları Doğruluk Payı ve Teyit ile bu bilgilerin tekrar kontrolünün teşvik edildiği bildirildi.

Kullanıcıların, çevrim içi ortamda asılsız haberleri tespit etmelerine ve bunlara karşı harekete geçmelerine yardım için "Asılsız Bilgi ile Nasıl Mücadele Edebilirsiniz?" başlıklı kampanyanın hayata geçirildiği aktarılan açıklamada, bu kampanya çerçevesinde asılsız bilgilerin nasıl tespit edildiğine ve bu durumda ne yapılması gerektiğine dair bilgiler paylaşan reklamlar için yerel radyo istasyonlarıyla ortaklık kurulduğu bilgisi paylaşıldı.

Açıklamada, WhatsApp’ta viral mesajlara da değinilerek geçen yıl bir kez iletilen herhangi bir mesajın, bir seferde yalnızca bir gruba iletilebileceğinin açıklandığı anımsatıldı.

2020’de aynı özelliğin iletilme oranı yüksek olan mesajlar için de kullanıma sunulduğu işaret edilen açıklamada, WhatsApp'ta gönderilen bu mesajların sayısının yüzde 70'ten yüksek bir oranda azaldığının görüldüğü belirtildi.

Siyasi reklamlara doğrulama şartı getiriliyor

Açıklamada, Meta'nın uygulamalarında seçimlerle veya siyasetle ilgili reklamlar yayınlamak isteyen reklam verenlerin, kim olduklarını ve hangi ülkede yaşadıklarını kanıtlamak için bir doğrulama sürecinden geçmeleri gerektiği vurgulanarak şeffaflık ilkeleriyle paralel olarak paylaşımların üzerine reklam verenin kim olduğunu gösteren etiketlerin eklendiği aktarıldı.

İnsanların, seçimler ve siyasetle ilgili daha az reklam görmelerini sağlayan kontroller de eklendiği bildirilen açıklamada, kullanıcıların bu kontrolleri kullandığında etiketlenmiş reklamları görmediği ifade edildi.

Seçimlere müdahalede bulunmak istediler

Açıklamada, seçimlere müdahaleyi engellemek için uzmanlaşmış ekiplerin de oluşturulduğu, bu ekipler sayesinde sofistike ağlar kullanarak kamusal tartışmaya müdahale etmeye çalışan bazı sayfalar, gruplar ve hesaplara, yani koordineli kötüye kullanım konusuna odaklanıldığı vurgulandı.

Koordineli kötüye kullanımlar nedeniyle 2017'den bu yana dünya çapında 200'den fazla ağın kaldırıldığı, şirketin platformlarında bu tarz bir faaliyetin tespiti halinde özellikle de seçimlerle ilgili durumlarda aksiyon aldığı bildirildi.

Açıklamada, tespit edilen koordineli kötüye kullanım ağlarının takibine, kaldırılmasına ve detayların herkese açık paylaşılmasına devam edileceği belirtildi

"Trump'ın seçilmesinde önemli bir rol oynadık"

Facebook'ta 50 milyon kullanıcının kişisel verilerini 2016 ABD başkanlık seçimlerini etkilemek için kullanmakla suçlanan İngiliz şirket Cambridge Analytica'nın görevden alınan CEO'su Alexander Nix skandalı "Trump'ın seçilmesinde önemli bir rol oynadık" sözleriyle itiraf etmişti.

Ömer Faruk Ekinci
ekomerfaruk@gmail.com
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

En Çok Okunanlar

Modal