Koronavirüs Sürecinde Dijitalleşen Sektörler Her Açıdan Karlı Çıktı

Koronavirüs sürecinde dijital dönüşüme uyum sağlayarak dijital platformlardan satış yapan sektörler ile uzaktan çalışma ve uzaktan eğitim gibi sektörlerin her açıdan karlı oldukları belirlendi.

09.07.2021-14:34 - (Son Güncelleme: 09.07.2021-15:08) Koronavirüs Sürecinde Dijitalleşen Sektörler Her Açıdan Karlı Çıktı

Dünyayı etkisi altına alan ve çok farklı bir dönüşüm sağlayan koronavirüs salgını sürecile ile beraber insanların hayatında çok farklı durumlar yaşanmaya başladı ve birçok değişime gidildi. Genel ihtiyaç ve yaşam şeklinin farklı bir boyuta geçmesi de firmaları hem olumlu hem de olumsuz yönde etkiledi. Buna bağlı olarak, Yıldız Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Halit Keskin tarafından ''Yeni Normalde Sektörlerin Geleceği ve Firmaların Dönüşümü'' konulu bilimsel araştırma yapıldı. 

'TURİZM, EĞLENCE VE KONAKLAMA GİBİ SEKTÖRLER İVME KAYBETTİ’ 

Meydana gelen araştırma doğrultusunda, koronavirüs sürecinde dijital dönüşüme uyum sağlayarak dijital platformlardan satış yapan birçok sektörün ivmesinin çok fazla arttığı konaklama ve turizm gibi sektörlerin de mühim ölçüde ivme kaybettiği araştırmacılar tarafından belirlendi. Yıldız Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Halit Keskin, AA muhabirine açıklamalar gerçekleştirerek, koronavirüs salgın döneminde bütün dünyanın çok fazla etkilendiğini ifade etti. Son zamanlarda giderek seviye atlayan dijitalleşme ile beraber birçok sınırların kaldırıldığı dünyada tüm sınırların koronavirüs süreci ile beraber tekrar kapandığı bir döneme girildiğini belirten Keskin, dijital dönüşüme çabuk bir şekilde uyum sağlayan sektörlerin fayda kazandığını dile getirerek”Bu durumun ciddi anlamda ekonomik ve sosyal sonuçları oldu. Gıda güvenliği ile arz sıkıntıları yaşandı, üretim ve tedarik zincirleri çöktü. Koronavirüs salgınının ortaya çıkmasıyla bazı sektörlerin yükseldiğini, bazı sektörlerin de ivme kaybettiğini belirledik. Özellikle pandemi döneminde dijital dönüşüme hızlı uyum sağlayan sektörler yükseldi, turizm, eğlence ve konaklama gibi sektörler ivme kaybetti’ ifadelerini kullandı. Prof. Dr. Keskin, koronavirüs sürecinin sektörlerin ve firmaların kendilerini değerlendirmeleri hususunda mühim işaret verdiğini belirterek ‘Firmalar pandemiyle birlikte platform tabanlı rekabet savaşları yaşadı. Pandemide platform tabanlı iş modelleri muazzam artış gösterdi. Firmalar artık yeni dijital iş modelleri geliştirmek zorunda. Artık yeni normalde firmalar kendilerini daha fazla gözden geçirmeli. Pandemi, arzdaki artışı karşılayabilen, kendi kendine yeten ülke klasiğine geri dönüşe sebep oldu. Artık ülkeler, gıda arz güvenliğini sağlamak için kendi kendine yeten ülke olmak durumundalar. Bu anlamda gerekli adımları atmaları gerekiyor. Turizm sektörü pandemiden oldukça etkilendi. Yeni normale doğru dönüşümü sağlamaya çalışıyoruz. Başka pandemilerle karşılaşma ihtimaline karşı turizmde yeni planların yapılması gerekiyor. Artık, turizmde kişiselleştirilmiş hijyen odaklı ve bilinçli bir turizme doğru yelken açmak zorundayız. Çünkü, turizm pandemiyle bir anda altın çağının sonuna gelmiştir. Turizmde hijyen, sosyal mesafe ve izolasyon anlayışı dikkate alınmalıdır’ şeklinde konuştu. 

‘KARGO TAŞIMACILIĞI KORONAVİRÜSLE BİRLİKTE ALTIN ÇAĞINI YAŞADI’ 

Kargo taşımacılığının pandemi süreçi ile beraber giderek önem kazandığını dile getiren Keskin, 28 Haziran 2019'da global konteyner navlun endeksinin 1.317 dolar olduğunu, bunun 18 Haziran 2021'de 6.173 dolara çıktığını ve büyük bir artış yaşandığını ifade etti. Bunun sebebinin insan mobilitesinin azalmasıyla mal ve hizmet hareketliğinin artması olduğunu aktaran Keskin, "Karantinada sokağa çıkma yasakları ve kendini koruma bilinciyle insanlar daha çok kargo ve taşımacılık hizmetlerine ihtiyaç duydu. Bu durum kargo ve taşımacılığı ön plana çıkardı. Kargo taşımacılığı ilk başta yaşanan bu kaos ortamındaki sorunlara çok hızlı yanıt veremedi. Ancak, daha sonra durum değişti ve elektronik ticaret platformlarıyla birlikte muazzam bir performans sergilediler. Firmalar, onların müşterileri olamayacak kişileri de pandemiyle birlikte müşteri portföyüne aldılar. Bu durum, kargo taşımacılığına altın çağını yaşattı. Artık her birimiz evimizden dijital platformlar yoluyla alışveriş yapıyoruz ve aldığımız ürünler evimizin kapısına kadar geliyor. Artık platformlardan yapılan ticaret zirveye oturacak." ifadelerini kullandı. Perakende sektörünün, e-ticaretin bel kemiği olmaya aday olduğunu vurgulayan Keskin, sözlerini şöyle sürdürdü: "Hem tüketici hem de perakendeciler online kanalların ne kadar önemli olduğunu anladı. Artık birçok perakende şirketi, iyi bir stok yönetimiyle donatılmış, dijital teknolojik altyapı kullanmaya ve geliştirmeye itilmiş ve dağıtım aracısı olarak lojistik servis sağlayıcıların kullanımını en üst seviyeye çıkarmıştır. Pandemiyle birlikte imalat sanayinde sektörün gelişiminin ve köklü değişiminin iş gücünden daha çok sermayeye ve dijital teknolojiye dayanması beklenmektedir. Endüstri 4.0'a adaptasyon çok daha hızlanacak, içinde insanın olmadığı robotların ve yapay zekanın üretimin tamamını üstlendiği karanlık fabrikalar gelecekte bizleri bekleyecek. Hizmet sektöründe önemli bir yer tutan bankacılık daha çok dijital platformlara taşınacak ve şubesiz bankacılık çok daha fazla yaygınlaşacak. Diğer taraftan, uzaktan çalışma yöntemine de pandemiyle birlikte oldukça iyi bir şekilde adapte olduk; hayatımızın olağan bir parçası oldu. Uzaktan çalışma devrimi daha da yaygınlaşacak, hibrit yaşam devam edecek. Bunun yanı sıra pandeminin ardından ülkelerin tedarikçilerini çeşitlendirmesi de gerekmektedir'

'KLASİK REKABET BİÇİMLERİ DEĞİŞTİ, REKABET ARTIK DİJİTAL PLATFORMLARA KAYDI" 

Yıldız Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dekanı  Prof. Dr Keskin, koronavirüs sürecinde elitlerin ve beyaz yakalıların genel olarak uzaktan çalışmaya yönlendirildiğini, hizmet sektöründe çalışanların bir kısmının da işlerini kaybettiğini ifade etti. Yeni normal, milenyum ve Z jenerasyonunun kariyer seçimlerini belirlerken koronavirüs sürecinin verdiği etkiler ile farklı kararlar almalarının beklenen bir durum olduğunu anlatan Keskin, artık yeni neslin, yeni normale göre kariyer seçimi yapacağını aktardı. Prof. Dr. Keskin, liderlik, yönetim ve komuta etmenin bir arada kullanılması gerektiğine dikkat çekerek, ‘Liderlerin başarılı olmasında bu üç rolü dengeli bir şekilde gerçekleştirmesi beklenmektedir. Liderliğin rolü iş yapış şekilleri üzerinde yeniden düşünmeyi gerekli kılmıştır. Kovid-19'un getirdiği tüm belirsizlikte belirli olan tek şey, geleceğin daha fazla dijital adaptasyon gerektirdiğidir. Pandemi ile birlikte firmalar ve müşteriler tarafından beş yıl içerisinde gerçekleşebileceği düşünülen dijital adaptasyon süreci sekiz hafta gibi kısa bir sürede gerçekleşmiştir. Firmalar dijital stratejilerini belirlerken sadece dijitale odaklanmanın yanında operasyonlarında düzeltmeleri gereken faaliyetlere de dikkat etmelidirler. Bunun yanında firmalar, tüketicilere yeni değer oluşturmak için veriyi ve dijital yetkinlikleri doğru bir şekilde yönlendirip net projelere dönüştürmeyi hedeflemelidir. Ayrıca, iklim değişikliği şoklarına hazırlıklı olmak için pandemi şoku insanlığı pozitif yöne götürecektir. Pandemi iş yapış tarzını değiştirdi. Hem yönetim hem de müşteriye bakışımızda birtakım değişimler olacak. Klasik rekabet biçimleri değişti, rekabet artık dijital platformlara kaydı. Firmaların dijital platform tabanlı rekabet stratejileri ve yeniliklere hazır olması gerekiyor. Artık platform tabanlı rekabet stratejileri düşünülmek zorunda’ ifadelerini kullandı.

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal