28.11.2021-09:16 (Son Güncelleme:29.11.2021-10:28)

TOGG CEO'su Gürcan Karakaş Yerli Otomobil TOGG Ne Kadar Olacak? Sorusunu Yanıtladı

Gürcan Karakaş, yerli ve milli otomobil olan TOGG hakkında merak edilen soruları yanıtladı.

Yerli otomobil TOGG'un yapım çalışmaları tüm hızıyla birlikte devam ediyor. TOGG CEO'su Gürcan Karakaş, gelinen son durumu yönelik açıklamalarda bulundu. Karakaş, son dönemler içerisinde otomobil piyasasını derinden etkileyen çip krizinden TOGG'un etkilenmeyeceğini, gelecek günlerde asıl sorunun batarya krizi olacağını, TOGG'un şimdiden bunlara hazırlıklara başladığını ifade etti. İhracat hedefinin Avrupa ve İskandinav ülkeleri olduğunu belirten Karakaş, otomobilin 30 dakika içerisinde yüzde 80 şarj olacağını da sözlerine ekledi. Karakaş, 'Yerli otomobil ne kadar olacak?' sorusuna da açıklamalarının içerisinde yanıt verdi.

OTOMOBİL PİYASASINI DERİNDEN ETKİLEYEN ÇİP KRİZİNDEN TOGG ETKİLENMEYECEK

TOGG CEO'su, 'Evet çip krizi var. Çip krizinin sebeplerini de biliyoruz. Bu krizin bir sene daha süreceğini tahmin ediyoruz. Planlarımız doğrultusunda, yaptığımız rezervasyonlarla çip krizine takılmayacağımızı düşünüyoruz. Çip krizinden daha önemli bir kriz çıkacak; batarya krizi. Hücre yok. Tüm dünyada herkes daha fazla elektrikli araç üretmek için koştururken, dünyadaki hücre üreticilerinin kapasiteleri 2030 ve sonralarına kadar rezerve edilmiş vaziyette. Bu yüzden ortağımız Farasis'le kurduğumuz ve Gemlik'te üretim yapacak olan şirketimiz SiRo stratejik önemde. Biz başından itibaren bu işi planlayarak çözeceğimiz için batarya hücre krizine de takılmayacağız.' ifadelerini kullandı.


Açıklamalarının devamında da Karakaş şu ifadelerini kullandı; Elektrikli araçlar içerisinde yarışın yeni başladığı bir dönemde bizim Türkiye olarak elimizi kaldırıp, 'Bu yarışın içinde biz de varız ve bu oyunun içine dahil oluyoruz' dememiz birçok kesimin beklentilerinin dışında bir davranıştı ve o anlamda da ciddi bir yankı buldu.'

TÜRK TÜKETİCİLERİN YÜZDE 70'İNDEN FAZLASI ELEKTRİKLİ OTOMOBİL İÇİN HAZIR

Türk tüketicisinin yeni teknolojilere hızlı bir şekilde adapte olduğunu belirten Karakaş sözlerini lu şekilde sürdürdü; 'Gerek yaptırdığımız araştırmalarda gerek dışarıdaki bağımsız kuruluşların, danışman şirketlerin yaptığı araştırmalarda Türk tüketicisinin yüzde 70'inden fazlasının elektrikli araçlara geçmeye hazır olduğunu tespit ettik. Bu oran, kıyasladığımız zaman Avrupa'da ilk sıralarda. Diğer taraftan Türk tüketicisinin teknolojiye yatkınlığını, teknoloji kullanımını ve yeni teknolojilere hızlı bir biçimde adapte olduğunu da biliyoruz. Bu verileri de dikkate alarak yola çıktık.'

C SEGMENTİNDE BÜYÜYEN BİR PAZAR VAR

Türkiye'de C-SUV'lara karşı talebin artış göstereceğini belirten Karakaş; 'Yola koyulur koyulmaz ülke çapında 2 binin üzerinde kişiyle bir araştırma yapıldı. Bu araştırma ülkemiz pazarında C segmentinde bir SUV'a olan talebin yüksek olduğunu gösterdi. Pazar tahminleri de gelecek 7-8 yıl içinde Sedan pazarının yüzde 1-2, SUV'ların ise yüzde 8'in üzerinde büyüyeceğini işaret ettiği için ilk ürünün C-SUV olmasına karar verildi. Türkiye'de bu talep çok büyük ölçüde ithal edilen araçlarla karşılanıyor. Dolayısıyla tam bu alana gelecek yerli bir seçeneğin pastadan pay alacağı görüldü ve pastanın büyüyen dilimine talip olundu.' ifadelerini kullandı.

YERLİ OTOMOBİL TOGG NE KADAR OLACAK?

Türkiye'nin otomobilinin doğuştan elektrikli bir SUV olacağını belirten Karakaş, fiyat ile ilgili de dikkat çeken şu ifadeleri kullandı:

'TOGG olarak doğuştan elektrikli araçlar üreteceğiz. İçten yanmalı motorlar kullanmayacağız. Yani bir hibrit seçeneğimiz de olmayacak. Yakıt hücreli otomobiller de esas itibariyle elektrikli otomobiller. Gelecekte her iki tipi de yollarda göreceğiz ama zaman sıralamasında önceliği elektrikli araçlar alacak. Bu nedenle bizim odağımızda da elektrikli araçlar var. Otomobilimiz 2022 yılında piyasaya çıktığında Avrupa kıtasında geleneksel olmayan bir üretici tarafından üretilmiş ilk doğuştan elektrikli SUV olacak.'


Fiyatın belli olacağı tarihi hakkında da şu ifadeleri kullandı: 'Fiyatlandırmamız 2022'nin sonu 2023'ün başında belli olacak. Aracımız pazara çıktığında elektrikli araçların fazla yaygınlaşmış olmayacağını öngörebiliyoruz. Dolayısıyla C Segmentinde içten yanmalı araçlarla, özellikle de dizel araçlarla rekabet edeceğiz. Özetle C SUV'un kendi sınıfında Türkiye'deki araçlarla rekabetçi olacak bir fiyatla piyasaya çıkacağını söyleyebilirim.'

30 DAKİKADA YÜZDE 80 ŞARJ OLACAK

Yerli otomobilin şarj süresi hakkında da şu açıklamaları kullandı; 'Şarj istasyonları konusunda geniş bir ağ üretilmeye çalışılırken, otomobillerin şarj süreleri de merak ediliyordu. Karakaş, 30 dakikadan kısa sürede yüzde 80 şarj doluluğuna ulaşılacağını belirtti.'

Karakaş sözlerine şu şekilde devam etti:

'Otomobilimiz 30 dakikanın altında hızlı şarj ile yüzde 80 doluluğa ulaşacak. Doğuştan elektrikli modüler platform ile "300+" ve "500+" kilometre menzil opsiyonlarına sahip olacak.'

Yerli otomobil in bataryaları hakkında da şu ifadeleri kullandı 'Aynı zamanda gelişmiş batarya yönetim ve aktif termal yönetim sistemlerinin sağladığı uzun ömürlü batarya paketine sahip olacak. 200 beygir güç ile 7.6 saniye, 400 beygir güç ile de 4.8 saniye altında 0-100 km/s hızlanabilecek.'

'Bu güçlerdeki içten yanmalı araçların da menzillerine bakıldığında 500 kilometre bile olmadığı görülebilir. Demek ki konu menzilden ziyade, şarj alt yapısının gelişmiş olması. Şarj alt yapısında biz ilgili paydaşlarla uzun süredir koordineli şekilde çalışıyoruz. Nüfusun ve trafiğin yoğun olduğu yerlerde 25 kilometrekarede bir şarj ünitesi bulundurması planını yaptık. Dolayısıyla şarj konusu korku olmaktan çıkacak.'

YÜKSEK ENERJİLİ BATARYA ÜRETECEĞİZ

Batarya tesislerinin Gemlik'te olacağını belirten Karakaş sözlerini şu şekilde sürdürdü; 'Batarya konusunda dünya devi Farasis Energy ile ortaklık yaparak, Eylül 2021'de SiRo Silk Road Temiz Enerji Çözümleri şirketini kurduk. Mobilite ekosisteminin ülkemizdeki teknolojik dönüşümüne katkı sağlayacak stratejik bir adım attık. SiRo'nun 20 GWs'lik yatırımıyla başta yerli batarya ürünlerinin geliştirilmesi ve üretilmesi için çalışmaları başlattık. Batarya tesisimizi Gemlik'teki tesislerimizin yanına inşa edeceğiz. Yatırım izinleri çıkar çıkmaz temeli atacağız. Bataryalarımızda kullanılan kimya NMC denilen ve nikel, manganez ve kobalt karışımı ile elde edilen bir kimya olup, NMC bataryalar içinde nikel yoğunluğu yüksek sınıfta yer alıyor. Bu kimya sayesinde bataryamız yüksek enerji yoğunluğu sınıfında yer alan bir batarya. Bunun kullanıcıya faydası, aracının ortalama bir bataryalı elektrikli araçtan daha uzun menzile sahip olması oluyor.'


Uzun dönemli batarya ile ArGe çalışmalarının önemini açıkladığı yönündeki açıklamalarına şu şekilde sürdür; 'SiRo'nun öncelikli hedefi TOGG'un ihtiyacı olacak, uzun dönemli batarya talebini stratejik anlamda garanti altına almak ve batarya hücresi ile ilgili ArGe çalışmalarını ülkemizde gerçekleştirerek geleceğin yüksek verimli batarya teknolojilerini geliştirmek.

Mevcut ve geliştirilecek olan batarya ürün gamı ile hem her tür elektrikli araç için batarya temin etmek, otomotiv dışı sektörlerde özellikle enerji sektöründe, önemli bir batarya enerji depolama sistemleri sağlayıcısı olmak diğer hedeflerimiz.'

TEDARİKİN YÜZDE 75'İ ÜLKEMİZDEN

İlk araç olan C SUV için tedarikçi seçimlerinin tamamlandığını belirten KArakaş şu detayları paylaştı; 'TOGG'un yerlilik ve tedarik oranını değerlendiren Karakaş, "Tesislerimizi Gemlik'te inşa etmemiz bir tesadüf değil. Biz şu anda otomotiv dünyasının kalbindeyiz. Tüm yan sanayinin tam göbeğinde. Herkese eşit uzaklıkta ve hemen limanın yanında. İlk aracımız C SUV için tedarikçi seçimlerimizi tamamladık ve daha önce de açıkladığımız gibi tedarikçilerimizin yüzde 75'ini ülkemizden sağladık. Bu oran değer olarak bakıldığında yüzde 51'e karşılık geliyor. Ancak aynı zamanda pazara çıktıktan üç yıl sonraki yerlilik hedefimizin yüzde 68 olduğunu da duyurduk. Dolayısıyla tedarik sanayimizin TOGG'la birlikte dönüşüp yeni dünyaya hazır hale geleceğini söyleyebiliriz.' dedi.


TOGG'DA İHRAÇ HEDEFİ: AVRUPA PAZARI...

TOGG'un yapılmasının ardından ihraç edilmesi hedeflenen pazar ile alakalı soruyu da şu şekilde yanıtladı Karakaş:

'Kendi ülkesinde başarılı olamayan bir marka yurt dışı ihracatında da başarılı olamaz. O nedenle de biz 18 ay, belki 2 sene kadar sadece kendi ülkemizde kalmayı tercih ediyoruz. İlk nedeni, ülkedeki başarı, ikinci sebebi de sıfırdan, tamamıyla yeni dünyanın oyuncusu olan bir şirket kurmamız.

Bu süreçlerin oturması, sistemlerin oturması otomobille beraber zaman alacak. İhracata ilk hedefimiz Avrupa pazarı olacak. Avrupa pazarında sadece bir ülkeye değil, başlangıçta birkaç ülkeyi hedefliyoruz. O nedenle de bir ülke isimi vermem doğru olmaz ama ilk gideceğimiz ülkelerin başında Almanya var. Fransa, İspanya, İtalya ve elektrikli araçların daha yaygın kullanıldığı İskandinav ülkeleri var diyebilirim.'

DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr