Temizlikte ‘Zihinsel Detoks’ Dönemi
Mihrab

Temizlikte ‘Zihinsel Detoks’ Dönemi

08.05.2022 Pazar 17:18

Son zamanlarda ne çok duyar olduk ‘zihinsel detoks’ işlemini. Peki nedir bu zihinsel detoks? Ve zihinsel detoks nasıl yapılır? gibi soruların cevaplarını merak edip peşine düştüm ve bu zihinsel detoks sürecinin ayrıntılarını sizler için hazırladım.

Covid salgının hepimizi sürüklediği burhan dönemi, işsizlik ve gelecek kaygısı, kaybetme korkusu, yetersizlik vb. düşünceler ile sarıldı etrafımız. Büyük bir olumsuzluğun içine sürüklenmemiz zihinsel, ruhsal ve bedenen büyük bir sağlık problemi teşkil etmeye başladı hayatımızda. Bu burhan döneminden kurtulmak için çözüm arayan insanlar; kişisel gelişim, meditasyon ve zihinsel detoks süreçlerine yöneldi.

Peki ‘zihinsel detoks’ nedir?

Öncelikle detokstan bahsedelim. Detoks; yaşam akışımızın etkisiyle vücudumuzda biriken toksiki dışarı atma eylemidir. Zihinsel detoks ise; günlük temponuz içerisinde maruz kaldığınız durumların bilinçaltımıza yerleşmesi ile meydana gelen toksik durumun giderilmesidir. Yani sanıldığı üzere geçmişi silmek gibi bir durum değildir.

İnsan beyni, düşündüğü ve inandığı doğrultuda çalışıyor. Mutluluk ya da mutsuz diye adlandırdığımız durumlar aslında yaşadığımız olay karşısında hissettiklerimiz oluyor. Ve bu his bir kalıplaşma halini alıyor zihinde. Bu kalıplaşma durumu ise yaşantımıza bir ön yargı gibi yansıyor, bizi olumsuzluğa götüren bir yorgunluğa sürüklüyor. Kişinin istediklerine ulaşmasına engel olan bu süreç, bizi doğru kaynağa ulaşmaktan alıkoyuyor.  Zihinsel detoks yöntemiyle olumsuz kalıplaşmadan kurtulabilir, doğru kaynaklara erişim sağlayabiliriz. Kendimiz iyi hissedeceğimiz ‘evet’ ya da ‘hayır’ kararlarını, zihinsel detoks ile sağlayabiliriz.

Zihinsel Detoks Nasıl Yapılır?

Kendinizle sohbet edin

Kendinize yardım edebilmenin tek yolu kendinizi tanımaktan geçiyor. Değer verdiğimiz insanları tanımak için uzun uzun vakitler harcıyoruz. Peki ya kendimiz tanımak için ne yapıyoruz? Ne yazık ki hiçbir şey. Birçok insan, neyden hoşlandığını, neyi sevmediğini, nelere hayır demek istediğini … bilmiyor. Çünkü kendiyle konuşmuyor. Orada karşılaşacağı olası bir problemden kaçıyor. Halbuki kaçmak sadece o problemi hayatınızda kalıcı bir hale getiriyor. O yüzden tüm dönüşümlerin ve zihinsel detoksun ilk aşaması; ‘kendinizle sohbet edin’.

Durumu kabullenin

Durumu kabullenin demekten kastım, içinde bulunduğunuz her şeye sorgusuz sualsiz teslim olun demek değil. Yaşanılan durum her ne ise oraya saplanıp kalmayın demek. Yaşandı ve bitti gerçeğine varmak durumundayız. Yapmamız gereken ‘şu an ne yapabilirim?’ üzerine yoğunlaşmak. Hepimizin en büyük hatası, elimizde olmayan iki zamana saplanıp kalmak. Biri geçmiş diğeriyse gelecek. Bu süreçlerin ikisi de bizim müdahale edemeyeceğimiz durumlar. Geriye dönüp yaşananı değiştiremeyiz, bilemediğimiz gelecekteki bir duruma müdahale edemeyeceğimiz gibi. O yüzden sürekli o anlarda kalıp, size kötü hissettiren şeyi defalarca tekrarlamayın. O kötü hissi bir kere yaşadınız ama devamında o histen kurtulmak sizin elinizde. Unutmayın müdahale edebileceğiniz tek zaman ‘şu an’ onu iyi değerlendirin.

Zihinsel detoks nasıl yapılır?

Olumsuzluk barındıran cümlelerden uzaklaşın

Beyin düşündüğü şeylere inanıyor ve oradan doğan duyguları hissediyor. Hatta kafamızda kurduğumuz olumsuz cümlelere yoğunlaşarak, olumsuz senaryosunu hayatımıza çekiyoruz. Çekim yasası bu durumu tam olarak ifade ediyor. Ne istemediğimize o kadar odaklanıyoruz ki ne istediğimiz sorusunun cevabı boşluk oluyor. Bu yüzden olumsuz düşünce girdabından çıkın ve ne istediğiniz sorusunun cevabını bulun. Sonra tüm düşüncelerinizi o cevabın etrafında şekillendirin.

Değişimi başlatın

Değişim illaki büyük bir şey yapmak değil aslında, en ufak değişiklerle hayatınızda bir ‘değişim süreci’ başlatabilirsiniz. Size fazlalık gibi gelen eşyalardan kurtulmak gibi, görmekten mutlu olacağınız şeylerden bir alan oluşturmak gibi ya da uzun saç kullanmak yoruyorsa kestirmek gibi, sevdiğiniz renkleri etrafınızda tutmak gibi, istemediğiniz her şeye hayır diyebilmek gibi ve en önemlisi zihinsel detoksunuzu destekleyecek, fiziksel sağlığınız için spor yapmak gibi.

İyi olduğunuz yönlerinizi keşfedin

Burada ilk başta bahsettiğim kendini tanımak sürecine dönüyoruz aslında. Kendinizle sohbet ettiğiniz sırada iyi olduğunuzu düşündüğünüz yönlerinizi not alın. Yazmak gibi, resim yapmak gibi, el işleri ile ilgilenmek vb. gibi herkesin sıralayabileceği, kendinde iyi olduğu birçok yönü var. Bu listeyi yapın ve o alanların üzerine yoğunlaşın.

Ve zihinsel detoks sürecinin tamamlarken ekleyeceğim son şey ‘kendinizi sevin’ demek olacak. Evet çok klişe. Başarması zor ama çok kıymetli bir klişe. Çok değerlisin ve herkes den önce sen kendine hak ettiğin değeri göster.