20 Ağustos 2019
  • Istanbul 26.11°
  • Ankara 21.11°
  • Izmir 28°
İmsak 04:36
Güneş 06:11
Öğle 13:13
İkindi 17:00
Akşam 20:04
Yatsı 21:33
BIST95.911
Dolar5,7263
Euro6,3449
Altın276,57

'Yansın Geceler Pelinsu Eceler' Gerçeği

Furkan Hasdemir
07 Ağustos 2019 Çarşamba 12:18

Gerçek Rap Rap Geliyor

Son dönemin en popüler müziği; rap müzik ve onun alt dalı olan arabesk rap...

Özellikle Z kuşağı gençlerin ana akım müzik tercihi olma yolunda hızla ilerliyor.  

Rap gerçeği, müzik sektörünün patronu olan pop dünyasını hızla geride bırakıyor.

2000’li yıllarda hit şarkılarıyla zirveden düşmeyen popçuların neredeyse yüzüne bakan yok.

Gündemde kalabilmek, unutulmamak için her türlü naneyi yiyorlar. Çünkü biliyorlar ki artık şarkıları, popüleritesini sürdürebilmek için yetmiyor.

Peki neden?

POP ESKİSİ GİBİ POPÜLER DEĞİL

Neden Z kuşağı artık popçuların yüzüne eskisi gibi bakmaz oldu da rapperlar öne çıktı.

Öyle ki pop sektöründe eski şarkıların coverları olmasa piyasa neredeyse duracak.

Çünkü artık dijital iletişim çağında sanılanın aksine, insanların gerçeklikle arasında kurduğu bağ genişliyor, gelişiyor.

Özellikle Twitter’ın ve diğer sosyal medya organlarının bunda katkısı büyük.

'Bİ ÖPÜCÜK VER' TEMALI POP ŞARKILARI GERÇEK HAYATA DOKUNAMIYOR

Pop şarkılarında genel olarak dikkat ederseniz, realiteyle özdeşleşmeyen ve sadece yüzeysel ilişkilerin yer aldığı bir tema hakim.

Ya ‘gel seni bi kere öpeyim’li ‘kaçma yanaş bana’lı libido eksenli şarkılar, ya da ‘kapıyı kapattım dönen şerefsizdir’li, atarlı giderli şarkılar. Hepsi de yüzeysel, vıcık vıcık, gerçek hayatta dar bir kitlede görülen ilişkileri temsil eden sözler ve soundlar.

Oysa Z kuşağı artık Twitter’a, İnstagram’a, içerik portallarına, YouTube videolarına, Google aramalarına damardan bağlı.

Bu mecralarda eğlenceli içerikler tüketse de TT algoritması, içerik portalları, haber sitelerinin sosyal medya hesapları ve gündem analizleri yapan fenomen hesapları da takip ediyor.

Bunlar vesilesiyle kendi zihninin gündeminde hayata dair gerçeklikleri de barındırmaktan kaçmıyor.

RAP MÜZİĞİNİN RUHUNDA YER ALAN SERTLİK, Z KUŞAĞINDA KARŞILIK BULDU

Rap müziğinin ruhunda yer alan politik, hayata dair anlamlı, insan psikolojisini ve toplumsal gerçeklikleri sert bir şekilde ele alma biçimi, Z kuşağının hoşuna gidiyor.

Tükettiği içeriklerde de kendine ve kendi hayatına dair yansımalar görmek istiyor.

‘Sevgilimi koluma taktım, Bebek’te üç beş tur attım’ gibi şarkılarda kendi hayatına dair bir yansıma göremiyor. O yüzden de ilgisini çekmiyor.

Bu nedenledir ki Demet Akalın’ın son zamanlardaki şarkıları hit olmuyor ama bir rapçinin ‘Demet Akalın’ şarkısı müzik listelerini altüst ediyor.

(Bu arada anti-parantez Demet Akalın’ın sosyal medyayı kullanış biçimini beğeniyorum.  Belki de onu hala ayakta tutan en önemli etken budur.

Özellikle Twitter’da oldukça interaktif. Hayranlarına resmi hesabı üzerinden cevap yazması, toplumsal olaylara duyarsız kalmaması ona bir ‘Demet Abla’ imajı yükledi.)

POP DÜNYASI BİR YALAN BALONU OLARAK GÖZÜKÜYOR

Bununlar beraber pop kültürünün yansıttığı, estetikli suratlar, şatafatlı yaşamlar, renkli gibi gözüken hayatlar, bu kuşak için koca bir yalan ve sahtecilik balonu olarak değerlendiriliyor. Ve bu şöhret dünyasının içi boş baloncuklarını artık küçümsüyorlar.

O Yüzden daha gerçekçi bir imaja sahip olan Reynmen’ler, Ben Fero’lar, Norm Ender’ler, Eypio'lar, Sagopa Kajmer'ler bu denli öne çıktı.

Çünkü bu insanlar ilişkileri anlatırken de ‘öpeceğim, koklayacağım’ temalı sığ sözlerden ziyade gerçekçi duygularla ve ilişkilerin toplumdaki reel karşılığını ele alarak anlatıyorlar.

'YANSIN GECELER, PELİNSU ECELER' GERÇEĞİ

En basitinden çoğu kişinin dalga geçtiği ‘Yansın geceler, Pelinsu eceler’ şarkısı…

YouTube’da 198 milyon izlenmeye sahip…

Çoğu pahalı prodüksiyon ve havasından geçilmeyen popçuları geride bırakmış.

Neden?

Çünkü dışardan komik gibi gözükse de gençlerin anlattığı hikayenin toplumda bir gerçekliğe sahip olması ve insanların ‘evet ya doğru’ demesi.

“Yansın geceler, Pelinsu Eceler bitince paralar neredeler”

Bu sözleri duyan herkes ‘evet ya hakikaten öyle’ demiştir yüzde yüz.

Bu şarkı beyaz yakalılara amatörlük ve imaj itibariyle itici gelse de kimisinin mavi yakalı kimisinin 'apaçi' ya da 'köşebaşı' gençliği olarak tanımladığı kitle içerisinde oldukça popüler oldu.

Neden çünkü şarkıda diyor ki;

- 'Batmıyor bababank bitmiyor havası, bizim gibi garibana demli çay ablası',

- 'Babası mühendis oğlu kız delisi, inşaatta mala vurur bizim gibi amelesi'

- ' Hepsi bir hayal hepsi bir rüya, manitanın ne işi var bu kroyla',

Aslında yazı boyunca demeye çalıştığımı bu şarkı neden çoğu popçuya fark atarak 198 milyon izlendi sorusunun da cevabıdır.

İşte bu şarkının alıcısı olan dip dalga da yaşamında hissettiği bu gerçekliği izlediği ve dinlediği ürünlerde de görmek istiyor.

Bu mantık değişimini sadece müzikte değil, dizi-filmlerde de görüyoruz.

ÇUKUR'UN TUTMASI DA AYNI SOSYOLOJİK GERÇEĞİN ÜRÜNÜ

Bu ve benzeri şarkıların bu denli izlenmesiyle, Çukur dizisinin bu kadar tutması aynı sosyolojik gerçeğin ürünü...

Hatta yabancı dizilerin, beyaz yakalı yetişkinler ve şehirli Z kuşağı tarafından bu kadar çok kabul görmesinin altında da bu gerçeklik hissiyatı var.

Buna da başka bir yazımda değineceğim…

Facebook Yorumları

Yorum Yaz

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.