İlk Milli Helikopter Motorunun Test Kabul Süreci Başarıyla Tamamlandı

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayi Başkanı Prof. Dr. İsmail DEMİR, önceki gün Eskişehir'de gerçekleştirilen TEI-PD170 Motorunun Seri Üretim Teslim Töreni sonrası, TS1400 Turboşaft Motorundaki son gelişmeleri de yerinde gözleyerek, son gelişmeler hakkında bilgiler aldı.

17.01.2020-15:34 - (Son Güncelleme: 17.01.2020-16:31)

Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayi Başkanı İsmail Demir ile proje hakkında güncel bilgileri paylaşan TUSAŞ Motor Sanayi A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Prof. Dr. Mahmut Faruk AKŞİT, “Turboşaft Motor Geliştirme Projesi’nin önemli kilometre taşlarından birisi olan Çekirdek Motor Testi kabul sürecini Savunma Sanayi Başkanlığı ve Türk Silahlı Kuvvetleri temsilcilerinin katılımı ile 16-17 Aralık 2019 tarihlerinde başarıyla gerçekleştirdik.” açıklamasında bulundu.

Ülkemizin ilk milli helikopter motoru olacak TS1400 motorunun 2017 yılında ilk parça imalatlarının tamamlanması sonrası ilk ateşlemesi 2018 yılında başarıyla gerçekleşmişti. 16 Aralık 2019’da gerçekleştirilen Çekirdek Motor Testi kapsamında; kalibrasyon, konfigürasyon kontrolleri, 1 saat 45 dakikalık test icrası, test sonuç değerlendirmeleri, kritik parça FPI değerlendirmeleri bulgusuz olarak başarıyla tamamlandı.

TS-1400 Milli Havacılık Motoru Hakkında

Çekirdek Motor Testi öncesindeki hazırlık sürecinde; 2 motor ile toplam 18 motor montajını içeren 32.000 motor devrine kadar ulaşan ve bazıları 3 saati aşan 200’den fazla hazırlık testi gerçekleştirdi.

TEI TS 1400 Motoru Gökbey t625 helikopteri için geliştirilen x çeşitli değişikliklerle t129 taaruz helikopterine ve hürkuş eğitim uçağına da entegre edilebilecek. Ayrıca bu motorun çekildek teknolojisi milli muharip uçak için ihtiyaç duyulan motor için de temel oluşturacak. İlk hedef olarak Turboşaft Motor Geliştirme Projesi kapsamında kazanılan kabiliyetlerin üzerine gerekli teknolojik eklemeler yapılarak ihtiyaç duyulan sürelerde milli uçak motorunun geliştirilmesi sağlanacak.

Tamamlandığında ülkemizin ilk milli helikopter motoru olacak TS 1400 deniz seviyesi hava kalkış gücü 1400 beygir ve deniz seviyesi standart hava maksimum tek motor gücü 1600 beygir. Turboşaft motoru bu güç isterlerini karşılamak için çalışırken 20 bin fit servis tabanı ve 23 bin devir şaft çıkış koşullarını da sağlayacak.

Projenin ikinci ana hedefi ise turboşaft motoru geliştirilirken öncelikle bu geliştirme süreçlerine hizmet edecek sonrasında da ülkemize katkı sağlayacak gaz türbin motoru tasarım ve geliştirme altyapılarının ve bilgi birikiminin oluşturulması. Bu konuda TS 1400’ün daha sonra geliştirilecek turboprop uçaklarda örneğin Hürkuş’a da güç vermesi bekleniyor.

Turboşaft motor geliştirme projesi 8 yıllık bir proje olup tamamı TEI çalışanlarından oluşan ve TEI’nin Eskişehir, Ankara ve İstanbul mühendislik ofislerinde bulunan yaklaşık 250 kişilik bir mühendis ekip tarafından yürütülüyor.

7 Şubat 2017’de Savunma Sanayi Başkanlığı (SSB) ile TUSAŞ Motor Sanayi A.Ş. (TEI) arasında imzalanan sözleşme ile projenin çalışmaları başladı. 2018 yılının ilk yarısında TS-1400 Turboşaft motorunun ana kalbini oluşturacak çekirdek motorun ön prototipinin imalalatı tamamlanarak ilk ateşlemesi başarıyla gerçekleştirildi.

4 Ocak 2019’da TS-1400 Motoru’nun ilk testi icra edildi. 29 Temmuz 2019’da özgün motor projelerine hizmet edecek Türkiye’nin netgen akredite ilk malzeme ve araştırma laboratuvarının açılışı gerçekleştirildi. Açılışı yapılan laboratuvar Turboşaft motor geliştirme projesine hizmet edecek.

Son Dakika Teknoloji Haberleri için aşağı kaydırınız.

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

En Çok Okunanlar

Modal