İlk Milli Havacılık Motorumuz Gökyüzüne Yeni Bir Soluk Getirecek

Türkiye’nin ilk milli havacılık motoru PD170 geçtiğimiz günlerde Eskişehir’de düzenlenen törenle, Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş.’ye (TUSAŞ) teslim edildi. Uzmanlara göre sadece gökyüzünde yeni bir dönemin kapısını aralamakla kalmayacak bu adım, aynı zamanda çok sayıda hava aracımıza üstünlük de sağlayacak.

17.01.2020-13:14 - (Son Güncelleme: 17.01.2020-13:17)

TEI (TUSAŞ Motor Sanayi AŞ) tarafından üretilen Türkiye’nin ilk milli havacılık motoru TEI-PD170 Eskişehir’de gerçekleştirilen törenle TUSAŞ’a teslim edildi. Testleri başarıyla tamamlayan motorun yazılım, donanım ve tasarımı dahil olmak üzere tamamen yerli olması süreci daha da anlamlı hale getiriyor.

Daha geliştirme aşamasındayken 2 ülkeden sipariş alan PD170 Yerli ve Milli motorumuz özellikleriyle de dikkatleri üzerine topluyor. TEI-PD170 En iyi Avrupa menşei motorlarla karşılaştırıldığında 2 kat daha kritik irtifa değerine ulaşabiliyor. Ayrıca yapılan testlerde 30 bin fit (9 bin km) gibi bir irtifada kendisine en yakın rakibinden yüzde 11 daha az yakıt tüketiyor.

Öte yandan Askeri Havacılık Araştırmacısı Hakan Kılıç, PD170’in savunma sanayii ve Türkiye’nin ihracat potansiyeline sağlayacağı katkıları TRT Haber’de değerlendirdi.

Tamamen Yerli İmkanlarla Geliştirildi

Motorun 170 beygir güç üretebildiğine ve ‘dizel’ olmasına dikkat çeken Kılıç, ANKA’ların ilk modellerinde 155 beygir gücünde bir motorun kullanıldığını anımsatarak, şöyle konuştu:

“Bu motoru o dönemde Almanya’dan alıyorduk. Ancak bazı siyasi gelişmelerin neticesinde süreç sekteye uğradı. Altay tankının motoruyla ilgili yaşanan sıkıntılar, insansız hava araçları motorlarında da yaşanmaya başlandı.

Buna çare olarak TEI tamamen yerli imkanlarla bir motor geliştirdi. Bu motor geliştirildiği dönemde Aksungur Projesi de gündeme geldi.  Aksungur’a 155 beygir güç üreten bir motorun yetmeyeceği düşüncesiyle hareket eden Türk mühendisler. 170 beygirlik bir motorda karar kıldı ve çalışmalar buna göre şekillendi.

Son dönemdeki gelişmelerle birlikte ANKA’nın faydalı yük kapasitesi de artıyor. Yük artınca doğal olarak daha güçlü bir motor ihtiyacı doğuyor. Mevcut 155 beygir gücündeki motorun yerine 170 beygirlik bu motorların gelmesi ve ANKA’ların da belki ilerleyen dönemlerde PD170 ile havalanacak olması son derece önemli.”

Dışa Bağımlılık Her Geçen Gün Daha Da Azalıyor

Üretilen motorun Türk savunma sanayii için ne anlama geldiği sorusu üzerine Askeri Havacılık Araştırmacısı Hakan Kılıç, şunları söyledi:

“Bu son derece kritik ve oldukça değerli bir başlangıç. Bundan sonraki tüm insansız hava araçlarımızda ‘yerli ve milli motor’ kullanımının önü açılmış oldu. Yerli diyorsak motoru da bizden olmalıydı ve artık bunu da başarmış olduk.”

‘Hava Araçlarımızı İhraç Etmek İstediğimizde Kimse Bizim Önümüze Set Çekemeyecek’

Kılıç, yerli motor üretiminin sadece hava unsurlarını daha da güçlü kılmakla kalmayacağını, Türkiye’nin savunma sanayii ihracatına da altın değerinde bir etkisi olacağını söyleyerek, şöyle devam etti:

“Dışarıdan motor aldığımızda yaşadığımız sıkıntılar halen hafızalarda. Kimi zaman motor gelmedi, kimi zaman ihraç edeceğimiz bir ürünümüz başka ülkelerin ‘Motor bizim. İzin vermiyoruz’ demesi nedeniyle ilgili ülkeye gönderilemedi. Pakistan’a ATAK ihraç edemedik çünkü motor ABD’nin idi ve onay vermediler. Pakistan için ATAK ve Aksungur ihracatı son dönemlerde sıkça konuşuluyor.

PD170 ile kendi motorumuzu üretiyoruz. Yarın bir gün başta ANKA olmak üzere kimi hava araçlarımızı ihraç etmek istediğimizde kimse bizim önümüze set çekemeyecek. Çünkü motor dahil her şeyin Türkiye tarafından yapıldığı bir sürece adım attık. Bu nedenle PD170 tesliminin ihracata da stratejik bir etkisi olacağına inanıyorum.”

Son Dakika Teknoloji Haberleri için aşağı kaydırınız.

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal