12 Aralık 2018
  • Istanbul
  • Ankara
  • Izmir 11°
İmsak
Güneş
Öğle
İkindi
Akşam
Yatsı
BIST90.309
Dolar5,3699
Euro6,1035
Altın215,06

Şehir Yozgat'tır. Yozgat, Anadolu'dur...

Aydın Baran
18 Kasım 2018 Pazar 17:05

Yozgat’ın ihtiyacı: Doğru pazarlama ve doğru iletişim…

Bu yazı tüm varlıkların ve tüm önermelerin yer almadığı kısa bir ufuk turudur. Buraya
yazmadıklarım yazdıklarımdan daha fazladır.
Yozgat’ın sahip olduğu değerlerin gün yüzüne çıkması ve anlatılabilir olması ile daha çok
yatırım, daha çok turist, daha çok ilgi çekmesi için her şehir gibi yapması gerekenler vardır.
Yozgat aslında benzerlerinden pek çok alanda farklılaşmış olmasına rağmen fark
oluşturamamıştır.


Bu nedenle, Yozgat’ın
* Kendini tanıması,


* Anlamlandırması – Pazarlanabilir envanter çalışmalarını tasniflemesi,


* Yozgat’ın değerlerinin anlatılması- gerekli hikâyenin yeniden yazılması,
gerekmektedir.


Bu hikâye makûs Yozgat bilincinden çıkıp, Yozgat’ın varlıklarının paydaşlara anlatılması ile
hayat bulacaktır. İster istemez akla gelen en keskin soru şu; Yozgat doğru şeyi anlatıyor mu?

Gelin bu kısa ufuk turuna kısa bir yolculuk yapalım.

Yozgat için çok büyük bir fırsat geçmişinde yatıyor.

ARKEOLOJİK YAPILAR: Yozgat’ta öne çıkan Milliyetçilik kavramı doğru
konumlandırılamıyor. Çünkü mevcut kavramın turizm ve tanıtım olarak çok büyük karşılığı yok.
Ancak, Yozgat için çok büyük bir fırsat geçmişinde yatıyor.
Yozgat’ı Osmanlı öncesi ve Osmanlı’dan bugüne şeklinde ayırırsak %80’inin Osmanlı öncesi
olduğunu görürüz. Sit alanlarının ise önemli kısmı toprağın altında. 150 sit alanı da bu durumun
göstergesidir. Bu turizme bir engel mi? Ortaya çıkarılır ve tanıtılır ise tabi ki de engel değil.

TERMAL TURİZMİ: Yozgat’ta kısmen farkına varılan bir potansiyel ise, sıcak su kaynakları.
11 sıcak su alanı olan şehirde sadece Sorgun yarı profesyonel işletiyor. Diğer yerler motel
düzeyinde amatör şartlarda hizmet veriyor. Şu haliyle bir Kral kızı ile eşleştirilen yer, Dünya
Miras listesine girdi ama yine de yeterli ilgiyi çekemiyor. Markalama yeniden yapılmalı.
Tarihteki bir kişiyle eşleşmeyen isimler ilgi görmez. İngiltere’deki veya İtalya’daki örneklerde
olduğu gibi kültür sanat alanı haline dönüştürülen alan ile eşleştirmek termal turizmini
farklılaştıracaktır. Mesela; Sarıkaya Hamamı, Terme di Caracalla olamaz mı?
Burayı yaptıran Kral Caracalla, Bizans’ın ilk köleleri özgürleştiren kralı. Bu nedenle en popüler
Bizans kralıdır. Yahudiler burayı bu yüzden, "Yahudi-dostu"; diye anarlar ve ziyaret ederler.
Hristiyanlar için de “özgürlükçü” bir kral olarak bilinir Caracala. Bu şekilde konumlanması bile
oldukça çok ziyaretçi çekecektir.

RAKIM TURİZMİ: Yozgat, rakım olarak yüksek olmasına rağmen bu yüksekliğini
kullanmıyor. Bununla birlikte dağ ve tepe gibi adlandırılan ekstra yükseklikleri içerik olarak
konumlandıramıyor. 2300 rakımda yaz aylarında yayla şenlikleri neden olmasın?
Kışın da çevredeki şehirlerin ulusal ve uluslararası konumlaması olduğu için, yerel kış turizmi
olarak canlandırılabilir. Alternatif turizm alanları oluşturulabilir. Av, atlı-doğa, yaban hayatı,
botanik, karavan, foto safari, yürüyüş, yaban hayat gözlemi, yayla turizmi bu alanlardan sadece
bir kısmıdır.

KONAKLAMA İHTİYACI: Konaklama ihtiyacı Yozgat için en acil karşılanması gereken
konuların başında gelmektedir. Yatırımcı doğru yeri ister. Otel yerlerinin alternatifli olarak
ivedilikle belirlenmesi sonrası global otel zincirlerinden yerel yatırımcıya kadar geniş bir
yelpazeye hizmet verilebilecek bir potansiyel mevcuttur. Ancak, yer gösterme ve sıcak su
avantajı konusunda kısa sürede önemli aşama kaydedilmelidir.

YEME-İÇME: Yozgat, yeme-içme turizmini “arabaşı ve testi kebabı”na sıkıştırmıştır. Oysa
Yozgat gastronomide bilindik şehirlerden geri kalır bir tarafı yoktur. Öncelikle alanında uzman
kişilerle (Ömür Akkor gibi) bilinen Yozgat yemekleri için standart belirlenmelidir.


* Akdağmadeni’nde dünyaca ünlü olacak kalitede otantik ve tahtadan bir gastronomik salep
dükkânı açılmalıdır. Buradan başka şubesi olmamalı ve burada gerçek salep ile sınırlı sayıda
üretim yapılmalıdır. Bir hikâye ile birlikte dünyanın en özellikli salep/dondurma dükkânı
haline getirilebilir. Doğru konumlanırsa dünyaca ünlü kişilerin uğrak yeri olur.


* Aydıncık Göbelek mantarı için mümkünse Michelin yıldızlı bir şef ile dünya mutfağı için
tarifler geliştirilmelidir. Gianfranco Chiarini gibi…


* Aydıncık Bağrıbütün için farklı şeflerle tatlı türleri geliştirilmelidir.


* Aydıncık ve Çekerek soğan çeşitleri ve faydaları için Prof. Dr. İbrahim Saraçoğlu gibi hem
kimyasal hem bitkisel konularda uzman bir bilim adamıyla çalışılabilir.


* Saraykent, Çandır, Şefaatli Karanlıkdere üzümlerinden ve ayvalarından gastronomik ürünler
için Vedat Milor ile çalışılmalıdır.


* Çayıralan balının özellikleri belirlenir ise bu bal bir gastronomi ürünü haline getirilebilir ya
da içeriği uygun ise ilaç sanayiine katma değerli ürün olarak sağlanabilir.


* Cehrilik lalesi, Kadışehri meyve bahçeleri sadece son birkaç yılda Yozgat dışında duyulan
markalarımız oldu. “Bunları biliyor muydunuz?” köşesinde Yozgat’ta yaşayanların bile belki
ilk kez okuyacağı bir liste göreceksiniz.

SPOR: Yozgat’ın yükseltileri ile birlikte kanyonları ve doğası alternatif sporlar için fırsatlar
oluşturmaktadır.


YOZGAT MARKALARI: Fason üreticiler markalarıyla dünyaya açılmalı. Gözlük çerçevesi
üreticisi bir dünya markası üretmeli. Mümkünse Yozgat’ı çağrıştıracak ürün adlarıyla satış
yapmalı. Kadışehri’ndeki meyve bahçesi ve Karanlıkdere’de yetişecek ürünler de, özellikle
yurtdışına satılarak katma değeri arttırılmalıdır.

FESTİVAL: Yozgat Orta Anadolu’nun festival şehri yapılabilir. Çayıralan Yabani Ot Festivali
neden yapılmaz? Çocuk Oyunları Festivali geleneksel oyunların yeni nesile aktarılması için kilit

önemde. Fakılıları bir araya toplayacak bir Yozgat Fakılı Buluşması’na ne dersiniz? Ya
gurbetçilerimiz? Bir Gurbetçi Şenliği’ni hak etmiyor mu? Ayrıca Etnik Müzik Festivali ile
Yozgat’ı bir festival şehrine dönüşebiliriz.


YOZGAT İÇİN YENİ HİKÂYELER YAZILMALIDIR:


* Akdağmadeni Karacaören Gözyaşı Şişelerinin imitasyonları hediyelik eşya olarak
pazarlanabilir.


* Akdağmadeni Karadikmen Köyü 5 bin yıllık meşe ve Kadışehri Yılman tepesindeki “Tek
ahlat anıt ağaç “olarak konumlandırılabilir.


* Çamlık’taki Kerem ile Aslı efsanesinde olduğu gibi, Çamlık’taki ilk çamı Kerem dikti, neden
demeyelim?


* Kazankaya’da yer alan av tanrıçası Diana’dır. Kibele ile ilgisi yoktur. Aynı zamanda pozitif
enerjilerin taşı ametist de, av tanrıçası Diana’nın simge taşı.


* Çekerek Su samuru ve su kuşları


YZGT66 ROTASI: 66 rota ile Yozgat’ı gezmek. Doğa, antik, gastronomi, macera, keşif, sağlık
rotaları belirlenerek farklı rotaların farklı alternatif araçlarla gezilmesinden konaklamasına,
yeme-içmesinden farklı şehirlere kadar tüm Yozgat’ı kapsayacak şekilde yapılmalıdır.

YOZGAT TIRI: Yaz aylarında Caracalla’nın devasa heykelinin sergilendiği Olympos girişinde,
diğer dönemlerde veya aynı zamanda Ayasofya önünde ve farklı lokasyonlarda Terme di
Caracalla yani Sarıkaya Hamamı ile giydirilmiş bir YOZGAT TIRI’nda VR ile höyükleri demo
olarak hem gezip hem tanıtabilir. (Mobilize Tanıtım)


KİME ANLATMALI?


* Reklamla, youtube vb. sosyal medya videoları ile ve belgesellerle Türkiye’ye ve dünyaya
tanıtmalı…


* Öncelikle paydaşlar haberdar edilerek, Yozgat için iletişim seferberliği başlatılmalı ve
katılım sağlanmalıdır.


* Sonrasında basın harekete geçirilerek, planlı ve düzenli bir medya iletişimi Yozgat sürekli
gündem yapılmalıdır.


* Turizmi tetikleyecek rehberlerle iletişim sağlanmalıdır.


* Turizm hizmeti sağlayıcılarıyla duygu birlikteliği sağlanmalıdır.


* Sürekli gezginlere tanıtım yapılmalıdır.


* İş insanlarını doğru iletişim ile ikna, fırsatlarıyla yatırıma davet edilmelidir.


* En azından yoldan geçen herkesin ilgisini çekme ile tanıtıma başlanmalıdır.


YOZGAT İLETİŞİMİNİN PAYDAŞLARI’nı da belirlemeli. İşte önerimiz:


* Yozgat Şehir İçi İletişimi
* Yozgat Merkezi İletişimi


* Yozgat İlçeleri Arasında İletişim


* Yozgat Gurbetçi İletişimi


* Türkiye’de il bazında tüm Yozgatlılar

* Dünyada ülke bazında tüm Yozgatlılar


* Yozgat Gönüllüleri ile İletişim


* Diplomatik İletişim

YOZGAT’IN YENİ TEMSİLCİSİ: YOZGAT LOGOSU


Yozgat’ı temsil edecek bir şehir logosuna acil ihtiyaç vardır. Tüm sektörlerin ve tüm paydaşların
kullanabilmesi sesin gücünü artıracaktır. Tek ve güçlü mesaj geliştirmenin en başat konusu
sembolik iletişimdir. Ses birliği, algı birliği ve mesaj birliği için belirlenmiş simgesel iletişimler
Yozgat’ı istediği yere istediği çağrışımları sağlayacak tasarımda ve kreatif biçimde olmalıdır.
Yukarıda bu saydıklarımızın hepsi son bir yıl içinde Yozgat’ta Odak Grup ve iletişimi
yapılabilir envanter çalışması ile alt yapısı oluşturulmuş çalışmalardır.
Yozgat için şimdi, doğru hikâyeyi yazarak doğru iletişim ve doğru pazarlama adımlarının
atılması vaktidir.


Unutmayın Yozgat misyonu Anadolu’dur. Çünkü YOZGAT ANADOLU’DUR

Facebook Yorumları

Yorum Yaz

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.