Eğer bir spor salonuna üyeliğiniz varsa, çalışanların ve kişisel eğitmenlerin sigara içtiğini görüp şaşırmış olabilirsiniz. Beslenme ve sporla ilgili işlerde çalışan birçok kişide sağlığı olumsuz etkileyen alışkanlıklar görülebilmektedir. Ne açıdan bakarsanız bakın, sigara içmek zararlıdır. Sadece kalp hastalığı, solunum hastalıkları ve kanser riskinizi artırmakla kalmaz, aynı zamanda fiziksel performansı kötüleştirir ve dayanıklılığınızı azaltır.

Spor yapmak ve sigara içmek, 90 dakika ağır kardiyo egzersizi yapmadan hemen önce dev bir yemek yemek gibidir. Böyle bir öğünü sindirmek için gereken enerji, spor yapmanızı zorlaştırır, dayanıklılığınızı azaltır ve muhtemelen mideniz bulanır. Sigara içmek ise kalp atışını hızlandırır ve kalbin kaslara kan pompalamadaki verimini azaltır. Bu da kalp ve akciğerlerin üzerine ekstra yük bindirir. Akciğer kapasitesi de azalır. Sigaranın içindeki maddeler oksijen alma kapasitesini düşürmektedir. Bu hem ağırlık çalışmalarını, hem de aerobik egzersizleri olumsuz etkiler. Ama muhtemelen aerobik egzersiz sırasında etkisi daha hızlı görülür.

Spor yapmak ve sigara içmek arasında, birinin faydalarının, diğerinin zararlarını götürmesi gibi bir ilişki yoktur. 1985 tarihli bir araştırmada sigara dumanının, sağlıklı erkeklerin kalp ve solunum sistemlerinde etkilediği mekanizmalar incelenmiştir. Sigara dumanının kandaki oksijeni düşürdüğü, nabız ve kalp atış hızını yükselttiği ve nefes nefese kalmaya neden olduğu görülmüştür. Spor yaparken kalp atışı ne kadar yavaş kalabiliyorsa kişi o kadar sağlıklı demektir. Eğer egzersiz öncesi kalp atışını özellikle hızlandırmaya çalışıyorsanız, daha az etkili ve yorulmaya daha meyilli olduğunuz bir spora başlıyorsunuz demektir.

Sigarada bulunan zehirli maddelerden olan karbon monoksit, kandaki oksijen seviyelerini düşürür. Sigara içmek aynı zamanda mukoz zarların kronik olarak şişmesine neden olur ve bu da nefes nefese kalmaya yol açar. A.B.D. donanmasının 3000 üyesi üzerinde yapılan araştırmada sigara içenlerin fiziksel dayanıklılığının düştüğü görülmüştür. Aynı zamanda sigara içenlerin fiziksel egzersizlere katılma isteği de azalmaktadır.

Ancak spor yapmak ve sigara içmek arasındaki ilişki tamamen kötü değildir. Sağlam bir şekilde egzersiz yapmak, sigara isteğini azaltabilir. Hatta sigarayı bırakmaya çalışan kişiler arasından, düzenli olarak egzersiz yapmaya başlayanların, sigarayı bırakma oranı iki kat fazla görülmüştür. Ancak bu etki kısa süreli olabilir dolayısıyla, nikotin bantları veya sakızları denenebilir.

Kaynak: Milliyet