İyotlu tuz mu iyotsuz tuz mu kullanamalıyız sorusu yanıtını beklerken uzmanlar troid hastalığı omayanların iyotlu tuz kullanmaları gerekliliğinden bahsetmekte.  İyot yetersizliğinin vücutta bıraktığı yan etkilerin yanısıra oluşabilecek rahatsızlıklarda uzmanlar tarafıdan açıklıyor. 

İYOT YETERSİZLİĞİ HASTALIKLARA DAVETİYE ÇIKARIYOR

İyot yetersizliğinin guatr, büyüme ve gelişme geriliği, çocuklarda zekâ geriliği ve aynı zamanda yetişkinlerde aşırı zayıflık ya da şişmanlığa sebep olduğunu söyleyen Yakın Doğu Üniversitesi Hastanesi İç Hastalıkları Ana Bilim Dalı Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Özgür Sirkeci “İyot eksikliği özellikle çocukluk, gebelik ve emzirme dönemlerinde çok daha fazla önem taşır. Bu dönemlerde mutlaka yeterince iyot alınması gerekir” dedi.

AŞIRI TUZ KULLANMAYIN

Yeterli iyot alabilmek için, iyotlu tuz kullanılması gerektiğini ancak aşırı tuz tüketiminin başta yüksek tansiyon olmak üzere çeşitli hastalıklara yol açabileceğini anlatan Doç. Dr. Sirkeci “En iyi iyot kaynağı balık ve deniz ürünleridir. Özellikle ton balığı, mezgit, derin deniz ve soğuk su balıklarında yoğun iyot bulunur” dedi. Doç. Dr. Sirkeci, tiroid bezi normalden fazla hormon salgılayan hastalara ise fazla iyot tüketiminin önerilmediğine de dikkat çekti.

PEKİ İYOT NEDİR?

İnsanın vücudundaki iyotun %60 kadar kısmı tiroid bezinde depolanır. Bu yüzden iyotun tiroid bezi sağlığında büyük önemi vardır çünkü metabolizma hızını doğrudan etkiler. İyot olmadan, tiroit hormonları sentezlenemez. İyot aynı zamanda toksinlerin vücuttan atılmasını ve kalsiyum gibi çeşitli minerallerin vücudumuz için faydalı hale gelmesini sağlar.

İYOT EKSİKLİĞİ BELİRTİLERİ

İyot eksikliğinin belirtileri nelerdir?
İyot eksikliğinin belirtileri arasında; depresyon, isteksizlik, zihinsel gelişim zorluğu, algı azalması, guatr, aşırı kilo almak, cilt kuruluğu, kabızlık ve yorgunluk gelmektedir.

İYOT KAYAKLARI

En çok deniz kabuklularında, dip balıklarında, kahverengi deniz suyosununda bulunmaktadır. Sardalya, ton balığı, istakoz, istiridye, morina balığı, mezgit, pisi balığı, ringa balığı, somon, kırmızı deniz otu, deniz levreği ve karides de iyot içeren yiyeceklerdendir. Bunların yanısıra sarımsak, lima fasulyesi, pazı, sakızkabağı, susam tohumu, soya fasulyesi, ıspanak ve şalgam da iyot içerir.