Hamileliğin başlangıcında bebek sahibi olmanın verdiği heyecanla kadınların pek çoğunda uykusuzluk sorunu ortaya çıkabilir ve en önemlisi hamilelikte uyku kalitesi önemlidir. Peki, Hamilelikte uyku ihtiyacı neden artar? Kaliteli bir uyku için ne yapmalı? İşte tüm bu soruların yanıtları haberimizde...

Hamilelik döneminde kadının çok uyuma isteği, vücudun hamileliğe adapte olmak için çok çalışmasından kaynaklanır. Bu yüzden harcanan enerji anne adayının yorulmasına neden olur. Vücudun ihtiyacı olan enerjiyi toplaması için, uyku en iyi seçenektir. Bu yüzden gebe kadınların dinlenmesi ve uyuması önerilir. Hamilelik döneminde çok uyumak ile gereken enerji de sağlanmış olur. Ancak hamileliğin ilerleyen aylarında da çok uyku isteği olursa, doktora bilgi verilmelidir. Çünkü bu kansızlık gibi önemli nedenden kaynaklanabilir. Demir eksikliğine bağlı kansızlık hamilelikte daha fazla görülür. Bu nedenle anne adayları kan sayımlarını yaptırmayı ihmal etmemelidir. Her kontrolde kan sayımı yapılması, kansızlığın başlangıçta tespit edilmesini sağlar.

HAMİLELİKTE UYKU İHTİYACI NEDEN ARTAR?

Hamilelerde uyku sorunu genellikle ilk üç ayda bebeğin salgıladığı hormonların rahatlatıcı etkisinden dolayı aşırı uyku uyuma şeklinde görülür. Bir kısım anne adayı bu durumdan rahatsız olmazken, çalışan anne adaylarının iş verimini düşürebilir.

Asıl uyku problemleri, bebeğin gelişip büyüdüğü ve anneyi fiziksel olarak zorlamaya başladığı 25. Haftadan sonra artar ve doğuma yakın zirve yapar.

KALİTELİ BİR UYKU İÇİN

Düzenli egzersiz yapmak, hatta hamile kalmadan başlayarak fiziksel kondüsyonlarını artırmak. Özellikle yüzmek en ideal spordur. Eylemsiz bir şekilde fiziksel dayanıklılığınızı arttırırken, vücut ısısını düşürerek hem nefes darlıklarını azaltır hem de uykuya dalma hızını ve uyku kalitesini arttırır.

Uyurken hafifi yüksek ve yan yatmak, özelliklede sol yan yatmaya gayret etmek,

Yatmadan kısa süre önce çok yemek yemekten kaçınmak, mide ve bağırsakların yaptığı baskının nefesi zorlamasını engelleyerek uykuda hissedilen nefes darlığı ve bunun oluşturduğu uyku kalitesini azaltıcı etkiyi en aza indirir.

HAMİLELİKTE EN İYİ UYKU POZİSYONU

İlk 3 ay hangi pozisyona alışıksanız o pozisyon en iyisidir. Ancak 3. aydan sonra kendinizi yan yatarak uyumaya, mümkünse sol yanınıza yatmaya alıştırmakta yarar vardır. Fetusun hacminin özellikle 26. Haftadan sonra bariz artması ile hamilelere bası etkisi artar. Sırt üstü yatıldığında, ana toplar damara baskı yaparak anne adayında kan akımını engeller ve tansiyon düşmelerini tetikler. Ani terleme ve çarpıntı ile uyanmalara sebep olur. Bu durum çoğunlukla fetüsü etkilemese de annenin uyku kalitesini oldukça bozar.

Özellikle hamileliğin 2. yarısından itibaren tercihen sol olmak üzere yan yatmak ve bacak arasına ve sırta bir yastık koyarak vücudu desteklemek en uygun ve kaliteli uyku için ideal bir yatış şeklidir.

HAMİLELİKTE VERİMLİ UYKU İÇİN TEMEL ÖNERİLER

  • Hamile kalmadan önce fazla kilolarınızdan kurtulmaya çalışın ve dengeli beslenerek fazla kilo almaktan sakının
  • Akşamın erken saatlerinden itibaren uyarıcı içeren (çay ,kahve ,kola vb )içeceklerden uzak durun,
  • Yatmadan önce yemek yemeyin. Akşamları aşırı yiyecek tüketmek den sakınmalı,
  • Gündüzleri düzenli egzersiz yapmaya gayret edin. Yürüyüş yapın, imkanınız varsa mutlaka yüzün,
  • Uyku ritminizi oluşturmaya çalışın ve hep aynı zamanlarda yatmaya ve kalkmaya kendinizi planlayın
  • Reflüden kaçının ve reflü önleyici davranışlarda bulunun,
  • Mümkünse yatmadan en az 1 saat önce tv,mobil telefon ve bilgisayar gibi elektronik eşyaları kullanmayın,
  • Yatak odası olarak sakin ve sessiz bir odayı seçin. Odanın ısısı ve nemi ne çok, ne de az olmalı,
  • Yatmadan önce mutlaka idrarını yapmalı ve ılık bir duş olarak vücut ısısını düşürüp rahatlamalı,
  • Akşam saatlerinde ruhsal ve fiziksel yapınızı zorlayacak streslerden ve işlerden uzak durmalı ve bu tür işleri gündüze ertelemeli,
  • Yatmadan önce odanızı havalandırmalı. Yattığınız odanın temiz hava içeriğini arttırmak kaliteli bir uykuya yardımcı olur.

Unutmamalı ki; kaliteli bir uyku size daha enerjik ve mutlu bir hamilelik sağlar. Güne daha dingin başlayacağınızdan, bu haliniz tümüyle size bağımlı olan fetusun iyilik haline de oldukça katkı yapar. Vücut için bir travma ve aşırı yüklenme sebebi olan hamileliğe bağlı vücutta oluşabilecek hasarları en aza indirir. Vücudunuz kaliteli bir uyku ile onarıp yenileyebilir.

Son Dakika Sağlık Haberleri için aşağı kaydırın.