B12 Vitamini İhtiyacını Karşılayan En Etkili Besin

B12 vitamini, kobalamin olarak bilinen vitamindir. Hafif derecede B12 eksikliği sık görülen bir durumdur. Unutkanlık, yorgunluk ve uyuşukluk hissi ile belirti verir. Peki B12 eksikliğini hangi besinler giderir? İşte detaylar...

B12 Vitamini İhtiyacını Karşılayan En Etkili Besin

B12 Vitamini İhtiyacını Karşılayan En Etkili Besin

Vücudun kırmızı kan hücrelerinin üretilmesinde büyük önem taşır. İnsan vücudu her dakika milyonlarca kırmızı kan hücresi üretir. Bu hücreler, B12 vitamini olmadan düzgün bir şekilde çoğalamazlar. B12 vitamini oranı çok düşük olduğunda kırmızı kan hücrelerinin üretimde azama olur. Kırmızı kan hücresi sayısı düşerse anemi oluşabilir.  Ağır derecede B12 eksikliği ise yorgunluktan çok daha ağır sorunlara sebep olabilir. Örneğin; sinir fonksiyonlarının bozulduğu kronik hastalıklar ortaya çıkabilir. Özellikle yaşlılarda B12 vitamini eksikliği daha çok hissedilir. B12 vitamini sadece dışarıdan besinler yoluyla alınabilmektedir. Vücudun kendisinin üretebildiği bir vitamin değildir. B12 vitamini hakkında önemli açıklamalarda bulunan Dr. Muammer Yıldız, B12 vitamini hangi besinlerde bulunduğunu açıkladı.

B12 VİTAMİN EKSİKLİĞİNİN BELİRTİLERİ

Vücudun üretmediği ancak en çok ihtiyaç duyduğu vitaminlerden biri olan B12 günümüzde de en çok şikayet edilen vitamin eksikliklerden biridir. Özellikle hamile kadınların alması gereken ek vitamin takviyelerinden biri olan B12 DNA yapısının oluşumu ve sinir sistemi için vazgeçilmez bir vitamindir. Hayvansal gıdalarda bulunan B12 vitamini et ve tavuk tüketmeyen kişilerde en çok görülen eksikliktir. Anemi (kansızlık), nörolojik ve ruhsal bozukluk gibi üç temel rahatsızlığa zemin hazırlayan B12 eksikliği zamanında tedavi edilmediği zaman daha ciddi rahatsızlıklara sebep olabilir. Bağırsaklarda bulunan bakterilerle sentezlenip su da çözülebilen B12 vitamini vücutta kırmızı kan hücrelerinin çoğalmasını destekler.

Bağırsakların çalışması için etkin olan B12 vitamini eksilince bu çalışma ya yavaşlar ya da hızlı çalışır. Bu yüzden bağırsak besinleri çözümlemekte ya zorlanır ya da hızlı bir şekilde çözer. Kabızlık ve sürekli ishal gibi iki farklı sindirim sorunu oluşabilir.

Sinir uçlarının daha sağlıklı çalışması ve vücut içerisindeki alışverişi sağlamak için B12 vitaminine ihtiyaç vardır. Ancak B12 vitamini eksilince sinir hücreleri yeteri kadar beyne uyarı veremez bu da beyin yorgunluğunu artırır. Buna bağlı stres ve gerginlik gibi ruhsal rahatsızlıklar artar.

Vücudun hastalıklara karşı direncinin azalmasının sebepleri arasında B12 vitamin eksikliği bulunur. Özellikle sürekli grip ve yorgunluk halleri bu yüzden hissettirir. B12 vitamin eksikliğinin en belirgin belirtileri ise tırnak kırılması ve saç dökülmesidir. Zayıflayan sinir hücreleri gerekli vitamin ve mineralleri vücutta ölü hücrelere yetiştiremediklerinde buralara yenilenen kök hücreler zayıflar. Bu da tırnaklarda kırılmaya ya da saçlarda dökülmeye sebep olur.

Nadiren de olsa vücudun ısı oranının da artış gözlemlenir. Ter bezleri hızlı çalıştığından ateş basması ve terleme olayları sıklıkla yaşanır. Bu havalar bağlı ortaya çıkmaz.

B12 VİTAMİNİN FAYDALARI

B12 vitamini metabolizmanın çalışmasını destekler. Doğurganlık oranının yükselmesine sebep olur. Hücrelerin yenilenmesine yardımcı olur. Hastalıklara karşı vücut direncini artırır. Sinir hücrelerin vücut içerisindeki alışverişini olumlu etkiler.

B12 VİTAMİNİ BULUNAN BESİNLER

DENİZ ÜRÜNLERİ

Vücudun günlük B12 vitamini ihtiyacını karşılamada en etkili besinler deniz ürünleridir. Özellikle somon balığı bu vitamin bakımından en etkilisidir. Uzmanlar en az haftada iki defa balık ürünleri tüketerek vücudun temel ihtiyacı olan vitamin eksikliğinin giderilmiş olacağını vurgular.

ET

Hayvanlarda daha fazla bulunan B12 vitamini bakımından özellikle ciğerlerde bulunur. Uzmanlar ortalama bir insanın günlük 100 gram et dışında ciğer tükettiklerinde bu eksikliği fazlası ile giderileceğini söylüyor.

SÜT VE SÜT ÜRÜNLER

İçerisinde B12 vitamini fazla olan peynir tam bir kalsiyum ve potasyum deposudur. Aynı şekilde yoğurtta bu eksikliği tamamlayan besinler arasındadır. Sütün içerdiği laktoz alerji yapısı sebebiyle sık tüketilmesi önerilmediğinden işlenmiş hali ile bu açığı kapatabilir.

MANTAR

Ayrıca hayvansal besinlerde yüksek oranda bulunan B12 vitamini bitki olarak ise sadece mantarda fazla bulunur. Günlük bir tabak mantar ile bu eksiklik yok edilebilir.

Yorum Yaz

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR