Start-Stop Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır?

Orta segment araçlarda opsiyonel olan ve üst sınıfta dahili donanımlar içinde bulunan start- stop sistemi, gün geçtikçe bütün segmentlerde bir standart donanıma dönüşmeye başladı. Peki bu start stop sistemi nedir, nasıl çalışır ve ne işe yarar?

Start-Stop Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır?

Trafikteki bekleme vakti boyunca motorun lüzumsuz yere çalışmasını engelleyen start stop sistemi, marş motoru, start-stop sistemi uyumlu motor kontrol ünitesi, akü şarjı ve sensör gibi parçalardan meydana gelir. Start-stop sisteminin çalışması, bu parçaların sorunsuz bir şekilde birbiri ile bağlantılı çalışmasına bağlıdır.

Start-stop sistemi sayesinde sıkı trafikte ya da kırmızı ışıkta otomatik araçlar tamamen durduktan çok kısa zaman sonra motor durur. Stop ettiğinde aracın içindeki elektrik yüklerine enerji akışı devam eder. Manuel araçlarda vites boşa alındığında motor kapanır. Sonrasında harekete hazır olunduğunda debriyaja tekrar basılması ile beraber 1 saniye içerisinde motor yeniden çalışır.

START- STOP SİSTEMİ HANGİ KOŞULARDA ÇALIŞIR?

Akünün şarjının alt limite düşmemesi,
Elektrik yükünün üst limiti aşmaması,
Bekleme süresi boyunca aracın hiç hareket etmemesi,
Sürücü kapısının kapalı olması,
Motor kaputunun kapalı olması,
Çoğu modelde sürücü emniyet kemerinin takılı olması,
Direksiyonun yarım turdan fazla çevrilmemesi,
Klima ile kaloriferin orta seviyelerde çalışması,
Motor soğut suyu sıcaklığının 60°C derecenin üstünde olması,
Ayna çözücü ya da buğu çözücü gibi sistemler kapalıysa ya da en düşük seviyede çalışıyorsa,
Düz vitesli araçlarda debriyaja basılmıyorsa,
Otomatik vitesli araçlarda ayak frene basılı tutuluyorsa start-stop sistemi devreye girmeye hazır durumda bekler. Markalar ve modelleri arasında bazı farklılıklar olsa da bu şartların ihlal edilmesi durumunda ise sistem devreye girmeyecektir.

START- STOP SİSTEMİ NE İŞE YARAR?

Trafikte lüzumsuz yere motorun çalışmasını engelleyen start-stop sisteminin en faydalı özelliğiniin başında yakıt tasarruf etmesi gelmektedir. Çünkü bekleme süresi boyunca motor çalışmayacağı için yakıt harcamak gereksizdir.

Genellikle şehir içi bölgeler için araç start-stop sisteminin ’e kadar tasarruf elde ettiği belirtilebilir. Kırmızı ışıkta bekleme süresini ortalama 1 dakika görürsek ve günde 5 kere kırmızı ışıkta beklediğinizi düşünürsek gidiş-geliş toplam 10 kez ışıkta durur, yani 10 dakika beklersiniz. Bu da hafta içi günler için 50 dakika anlamına gelir. Hafta sonları ve bazı akşamlar dışarı çıkarsanız ya da iş çıkış vaktinde trafiğe yakalanırsanız bir haftada en az 100 dakikanızı trafikte beklemeye ayırdığınızı gösterir. Yani ayda minimum 400 dakika.

Yorum Yaz

Diğer Otomobil Haberleri