Oruç Tutmanın Beyin Sağlığına Faydaları Nelerdir?

Oruç tutmak bedenimizde ve beynimizde detoks etkisi mi yaratır? Orucun onca faydasının yanında ruh sağlığına da iyi gelen bir şifa kaynağı olduğunu biliyor muydunuz? İşte orucun bedenimize olan faydaları.

17.05.2019-15:52 - (Son Güncelleme: 03.09.2021-17:02)Oruç Tutmanın Beyin Sağlığına Faydaları Nelerdir?

Uzun saatlerce tutulan oruç, çoğu zaman bünyenin zayıf düşmesine ve enerji dşüklüğüne neden oluyor. Bu durum yadsınamaz bir gerçek. Ancak diğer yandan da oruç tutmak vücut sağlığı ve beyin sağlığı için tam bir detoks etkisi oluşturur. Uzmanlar oruç tutmanın bedenimiz ve ruhumuz için oldukça yararlı olduğunu söylüyor.

BEYNİMİZE OLAN FAYDALARI ŞAŞIRTIYOR

Ramazan ayı süresince, beynimiz diğer organlarımızdan ayrı olarak tam kapasiteyle çalışır. Bunun sebebi, vücudumuzdaki organların bu ayda beyne daha az uyarı göndermesidir. Vücuda giren gıdaların azalması ve vücudun uzun bir zaman boyunca aynı saatlerde yemek yemeye alışmış olması, beyni rahatlatmaktadır. Oruç tutmanın beyne olan yararı, bilimsel araştırmalar sonucu ortaya konmuştur. Kişinin, oruçlu olduğu zamanlarda beyninde, nörotrafik faktör denilen protein üretimi yükselmektedir. Beyin türevli nörotrafik etken, salgı proteini olup beyinde ve kan dolaşımında bulunmaktadır.

HAFIZA BELLEĞİ GÜÇLENDİRİYOR  

Oruçlu olduğumuzda bedenimiz gereksiz metabolik aktivitelerle uğraşmayacağı için algılama ve öğrenme aktiviteleri çok artar. Hafıza ve belleğimiz bu dönemde daha fazla kayıtlama yapar.

ORUÇ TUTMANIN BEYNE OLUMLU ETKİLERİ NELER?

Oruç tutmanın beyin sağlığımıza yapmış olduğu katkılardan bazıları şu şekilde:

-Oruç ile beyin normalde kullanmış olduğu enerji kaynağı glukozun yerine yağları parçalayarak keton birimlerini enerji olarak kullanır. Ketonlar da beyin için verimli enerji kaynaklarıdır. Ketonlar daha fazla enerji oluşturmak adına enerji üretim merkezleri mitokondrilerin sayısını yükseltir. Mitokondrilerin çoğalması demek vücudun gençleşmesi anlamına gelmektedir.

-Oruç bünyemizde sinir hücrelerinin yenilenmesinin tamirini temin eden BDNF proteininin artmasını oluşturur. Bu da insanları kronik nörolojik hastalıklara karşı korumaya alırken, hafızanızı da kuvvetlendirir.

-İki - üç haftalık oruç tutulmasının ardından kolesterolünüz daha dengeli bir hal alır. İnme ve kalp hastalığına karşı da koruyucudur.

-Tansiyonunuzu düşürür. Tansiyon yüksek ise beyne kan akışı azalır. Sinir hücresi besinsiz ve oksijensiz kalır. Bu da kronik rahatsızlıklara ve beyin felçlerine zemin hazırlar.

-İnflamasyonu ve oksidatif stresi düşürür. Glukoz enerji olarak kullanıldığı takdirde yan ürün olarak oksidatif strese sebep olur. Keton kullanımı oksidatif stresi engeller ve bir nevi antioksidan görevi üstlenir.

-Oruç aynı anda bağışıklığı da gücünü arttırır. Lökosit dediğimiz savaş hücrelerimizin de yenilerinin yapılmasında görev alır. Bilerin oruç bağışıklığı azaltır yönünde labul etmiş olduğumuz aslında yanlış bir kanıdır. Ramazan'da bağışıklığımızın direncini azaltan oruç değil uyku düzenindeki bozulmalardır.

-Diyabet tablosunu tersine çevirir. İnsulin duyarlılığını da yükseltir.

-Oruç ile beyin bölgesinde yeni sinir hücreleri oluşur. Bu durum da nöroplastisite öğrenme sürecini yükseltir, strese karşı direnci de arttırır.

YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Modal