Pera'da Elçiler ve Ressamlar Sergisi

Diplomasi tarihinin dolambaçlı yollarında ilgi çekici kişiliklerle tanıştıran "Kesişen Dünyalar - Elçiler ve Ressamlar Sergisi" Pera Müzesi'nde sanatseverleri bekliyor.

17.03.2020-14:05 - (Son Güncelleme: 17.03.2020-13:56) Pera'da Elçiler ve Ressamlar Sergisi

Osmanlı İmparatorluğu, kuruluşundan itibaren Avrupa devletleriyle yoğun ilişkiler kurmuştur.

Kimi zaman korkuyla karışık bir merakla yanıbaşlarındaki bu büyük askeri gücün ve siyasi otoritenin kaynağı olan devleti daha yakından tanıma ve anlama çabası politik bir gereklilik olarak ortaya çıkmıştır. Farklı kültürlerin karşılaşması kuşkusuz sanat eserlerine de yansımıştır.

Elçilerin Doğu’ya giderken ressamlara ya da burada karşılaştıkları sanatçılara sipariş vererek yaptırdıkları eserler Avrupa şatolarının duvarlarını süsleyen koleksiyonlara, gravürlü kitaplara dönüşmüş; başka sanatçıların eserlerine de kaynaklık ederek Osmanlı dünyasına ilişkin geniş bir görsel dağarcığın oluşmasını sağlamıştır.

Avrupa ülkelerine gönderilen Osmanlı elçileri de dönemin önde gelen Avrupalı ressamlarının fırçasından çıkan anıtsal portrelere konu olmuş, bu önemli ziyaretin anısı yaşatılmıştır.

Elçiler ve ressamlar, resimlerin sessiz ama bir o kadar da zengin ve renkli diliyle bizlerle konuşmaya; raporlarını, mektuplarını sunmaya, kendi çağlarını, dünya görüşlerini, gezip gördüklerini, katıldıkları törenleri anlatmaya devam ediyorlar. Onların bu olağanüstü öykülerini dinlerken kaybolmuş bir çağın güzellikleri kadar görkemine de kapılmamak elde değil.

İşte sergiden bazı eserler:

Jean Baptiste Vanmour (1671 – 1737), Elçi Alayı



1699’dan 1737’deki ölümüne kadar İstanbul’da yaşayan Valenciennesli ressam Jean Baptiste Vanmour’un eserleri arasında Avrupalı elçilerin kabul törenlerini betimleyen seriler özel bir yere sahiptir. Resimlerde Venedik balyoslarına (elçi) özgü giysiler içinde gördüğümüz elçinin 1723-1726 yılları arasında İstanbul’da bulunmuş Francesco Gritti olduğu sanılmaktadır. Venedik balyoslarının Osmanlı topraklarına kabulü elçi heyetinin Gökçeada’ya varmasıyla başlar, karşılamada bulunan gemi sayısı büyük önem taşırdı. Francesco Gritti de iki kadırgayla karşılanmış 15 pare top atışıyla selamlanmıştı. Çeşitli ikramlarda bulunulduktan sonra resmi giysileri içindeki balyos ve maiyeti halkın da izlediği bir geçit töreniyle kente girerdi. Tasvir edilen yer Pera-Galata bölgesi. Ortada Pera Mezarlığı arkada Galata Surları görülüyor. Osmanlılar ve Venediklilerin kıyafetleri farklı ve Padişah III. Ahmed tarafından kabul edilecekleri Topkapı Sarayı’na gidiyorlar.

George Engelhardt Schröder (1684 – 1750), Mehmet Said Efendi ve Maiyeti (1733)



Resimde, on dört kişilik maiyetiyle birlikte betimlenen Mehmet Said Efendi, XII. Karl’ın Osmanlı Devleti’ne olan borçlarını tahsil etme göreviyle, Kozbekçi Mustafa Ağa’dan dört yıl sonra İsveç’e gönderilen elçidir. Kompozisyonun ortasında görülen Mehmet Said Efendi, Sefaretnamesi’nde de belirttiği gibi görkemli törenlerle karşılanmış, kral tarafından kabul edilmiş, ancak o da parayı alamadan geri dönmüştür. Sonunda İsveç’in, Ruslara karşı Osmanlıları destekleme sözüyle borç düşürülmüş ve Osmanlı Devleti’ne verilecek bir savaş gemisiyle sorun çözülmüştür. İsveçli sanatçı George Engelhardt Schröder, çeşitli Avrupa kentlerinde sanatını geliştirmiş, 1710-1715 yılları arasında Venedik’te, 1718-1725 yılları arasında Londra’da bulunmuştur. İsveç sarayının ressamı olan Schröder’in yapıtları arasında portreler ağırlıklı bir yer tutar, ayrıca mitoloji ve gündelik yaşam konulu resimlere manzaralar da yapmıştır.

Fausto Zonaro (1854 – 1929), İngiliz Elçisinin Kızı Tahtırevanda (1896)



Zonaro’nun, 1896 yılında (padişah II. Abdülhamid) saray ressamı olana kadar İstanbul’da en çok sipariş aldığı çevre Avrupa elçilikleridir. Zonaro’nun anılarından öğrendiğimize göre bu dönem müşterilerden biri olan İngiliz elçisi Sir Philip W. Currie sanatçıya, bir diplomatla evlenmek üzere olan üvey kızını, düğünün yapılacağı kiliseye taşıyacak tahtırevanda gösteren bir resim ısmarlamış ve resmin arka planında, elçilik bahçesinden görülen Haliç manzarasının yer almasını istemiştir. Tahtırevan taşıyıcıları, süslü giysileri içindeki iki kavas ve duvağıyla tahtırevanda oturan kız, sanatçıya birkaç gün poz vermiştir. Sanatçının eşi Elisa’nın tuttuğu hesap defterlerinde, 1896 Mayıs ayında İngiliz elçisi Sir Philip W. Currie için 42.27 Lira karşılığında, bir yağlıboya ve bir de suluboya resim yapıldığı görülür. Bu resim sözü edilen yağlıboya tablo olmalıdır.

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr
YORUM YAZ..

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

En Çok Okunanlar

Modal