28.11.2020-17:20 (Son Güncelleme:15.12.2021-12:41)


1

İKİNCİ EL PİYASASINDA YAPILAN DÜZENBAZLIKLAR

İKİNCİ EL PİYASASINDA YAPILAN DÜZENBAZLIKLAR

İkinci el piyasasında kazalı araçları kazalı gibi göstermeden ederinden fazlaya satmaya çalışan insanlar bulunuyor. Hasar anlaşılınca karşı tarafın hasarı bu araca yazılmış bahanesiyle olaydan sıyrılmaya çalışıyorlar.



2

Şase Numarasıyla Aracı Sorgulanma: Bir araç kazaya karıştıysa eğer, sigorta şirketi bu kazayı şase numarası üzerinden mutlaka aracın dosyasına kaydetmiştir. "Doğru maliyet" tam zamanlı bir şekilde dosyaya aktarıldıysa, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi sisteminde eş zamanlı olarak zaten görülüyor. Bu yüzden aracı plaka numarasıyla değil, şase numarasıyla sorgulanması gerek.



3

BEDELSİZ HASAR

BEDELSİZ HASAR

Bedelsiz kaydı önemsemeyip araç alındığında yüksek hasar bedelleriyle karşılaşılabiliyor. TÜSED başkanı Ahmet Nedim Erdem, Tramer sorgusunda sıkça karşılaşılan bir husus; 'bedelsiz' hasar kayıtları. Kaza tarihi yazıyor, ancak hasar bedeli gözükmüyorsa bunun peşine düşün. Kaza sonrası ihbar bildirimi yapılmasının ardından sigorta şirketi dosyayı açıyor. Ancak hatalı bildirimler, hatalı poliçe numaraları ve bazı durumlarda yaşanan hukuki süreç sebebiyle hasar bedelinin sisteme işlemesi 6 ayı bulabiliyor. Büyük kazalara karışan araçlar bu sürede onarılıp satılabiliyor" açıklamalarında bulundu.



4

KARŞI HASAR İŞLENMESİ

KARŞI HASAR İŞLENMESİ

“Karşı tarafın hasarı benim araca yazılmış” klişesi en sık karşılaşılan yalanlardan. İşin uzmanları, kesinlikle böyle bir durumun olamayacağını belirtiyor. Hangi araca ne işlem yapılmışsa, hasar kaydı o aracın şase numarasına işlenir. Örneğin; “Kaza yaptım, suçlu bendim, bana 5 bin lira, karşı tarafa 10 bin lira hasar çıktı. Benim arabaya 15 bin lira hasar kaydı (tramer) işlenmiş.” açıklamalarında bulunan Erdem, doğru bir noktaya değiniyor. Sigorta şirketleri karşı tarafın hasarını başka bir araca işlemez.



5

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN DİĞER DETAYLAR

DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN DİĞER DETAYLAR

Kaporta Ekspertizi: Dış görünüş her zaman önemlidir. Şehir yüzünden küçük kazalara maruz kalan araçlar, o kadar hasarlı gözükmez insanın gözüne. Bu yüzden ikinci el otomobili ekspertiz firmalarında inceletmek ve aracın durumundan haberdar olmak isteyebilirsiniz. Motor Kontrolü Yapmak: Bilirkişiler tarafından yapılan bu kontrollerde aracın alt kısmından darbe, ön kısmında da bir problem olup olmadığı ölçülür. Aracı almadan önce yetkili servislerden öğrenilebilir. Kilometre Durumunu Kontrol Etmek: Motor kullanımını belirleyen kilometre durumu, alırken en dikkat edilmesi gereken konulardan. Bakımı düzgün yapıldıysa kilometre çok da önemli değildir. Lakin kilometre konusunda hile yapıldığı sıkça görülür. Aracın kilometresi TüvTürk ve servis kayıtlarından öğrenilebilir.



6

Aracın Resmi Kayıtlarına Bakmak: Aracın resmi kayıtlarına bakmak önemlidir. MTV ve TPC borçları, yapılandırılan vergi borçları, bankaya ya da şahıslara karşı haciz durumuna bakmak önemlidir. Vergi borçları İnternet Vergi Dairesi'nden öğrenilebilir. Haciz durumu da e devlet üzerinden bulunuyor. Bu bilgiler ışığında ikinci el piyasasında kandırılma ihtimaliniz düşüyor.

DNC Medya
DNC Medya
bilgi@haber365.com.tr

BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR