İstanbul'da önümüzdeki haftalarda açılışı gerçekleştirilecek 19 kilometrelik hattaki sürücüsüz metronun ‘anlık bilgiler ve kayıtlı hata, durum', ‘yolcu bilgilendirme', ‘anons', ‘kamera', ‘trenle sesli görüşme' gibi sistemlerini Eskişehir'deki bir teknoloji firması tarafından geliştirilen yerli ve milli yazılım denetiminde olacak.

SANİYEDE TOPLANACAK 16 BİN DATAYI İŞLEYİP HATTI İDARE EDECEK

Eskişehir Teknoloji Geliştirme Bölgesi'nde 1998'de kurulan Faydam Teknoloji ve İnovasyon Şirketi, İstanbul Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey hattındaki sürücüsüz metronun ‘anlık bilgiler ve kayıtlı hata, durum', ‘yolcu bilgilendirme', ‘anons', ‘kamera', ‘trenle sesli görüşme' gibi sistemlerinden saniyede toplanacak 16 bin datayı işleyip hattı idare edecek uzaktan kontrol ve gözleme yazılımını (SCADA) geliştirdi.

ÜÇTE BİR MALİYETLE ÜRETİLDİ

Hattın sürücüsüz olması sebebi ile Hyundai-Rotem üretimi araç üzerindeki cihazlara veri gönderme ve veri alma, diğer sistemlerle haberleşme işlemlerini yapan yazılım, yurt dışındaki benzerlerine göre üçte bir maliyetle üretildi.

Tüm raylı sistemlere bağlantı kurabilen yerli ve milli yazılım sayesinde yolcular sürücüsüz Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey metro hattında yolculuk yapabilecek.

Şirketin kurucu ortağı İbrahim Haluk Erden, tamamı Eskişehir'deki üniversitelerin mezunlarından meydana gelen 15 kişilik ekiplerinin olduğunu ifade ederek, kurulduklarından bu yana geçen 20 senelik zamanda sahadan kablosuz veri toplama sistemleriyle 81 şehirdeki 4 bin noktadan çeşitli veriler toplar hale geldiklerini belirtti.

Veri toplamadaki 20 senelik bilgi birikimleri dolayısıyla İstanbul'da devreye girecek sürücüsüz metro sisteminin araç üstü SCADA'sını yazdıklarını ifade eden Erden, 'Hattın düzgün çalışabilmesi için metro üzerindeki dataların belli bir noktada toplanıp, analiz edilmesi lazım. Bunları idare edecek yazılımı yaptık. Bu sistem, Türkiye'de sürücüsüz metrolarda araç üstü SCADA yazılımı olarak ilk yerli ve milli yazılım olma özelliğinde. Yerlilik ve milliliğin yanında global olmayı da hedefliyoruz. 19 kilometrelik Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey hattı devreye girdiğinde bu hat üzerinde saniyede 16 bin data toplanacak. Sürücüsüz metronun araç üstündeki bütün verilerini anlık işleyerek yerli ve milli olarak idare edebilir bir noktaya getirdik. Yerli ve milli yazılımımız sayesinde İstanbul Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey sürücüsüz metro hattında yolcular güvenli, sağlıklı ve refah içinde seyahat edebilecek. Yabancı firmaların kurdukları sinyalizasyon sistemleriyle, yabancı tren sistemlerinin hepsinin beynini yerli olarak idare edebilir bir duruma geldik. İlk kezdefa yerli bir araç üstü SCADA sistemi kullanılacak.' dedi.

Son Dakika Gündem Haberleri için aşağı kaydırın.