Yetkililerin uyarılarına rağmen devremülk tatil alıp pişman olan vatandaşların sayısı her geçen gün artıyor...

Uygun maliyetle tatil yapmak isteyen vatandaşlar devremülk ve devre tatillere yöneliyor. Ancak birçoğunda durum umulduğu gibi olmuyor.

Tüketici Koruma Derneği (TÜKODER) ve Türkiye Tüketici Hareketi (TTH) dönem sözcüsü Haşmet Atahan, son dönemlerde devre mülkler konusunda tüketici şikâyetlerinin arttığını söyledi. Dünya Tüketici Hakları haftası nedeniyle bir çok ilde toplantılar yaptıklarını söyleyen Atahan, tüketici şikâyetlerinde zaman zaman, bazı konuların daha çok öne çıktığını söyledi.

Atahan, “Son zamanlarda, devre tatil, devre mülk konularında şikâyetlerde önemli ölçüde artışlar var. Daha ortada doğru dürüst bir hazırlık bile yapmadan, bazı şirketler, tüketicileri yanıltarak mağdur ediyor” dedi. Haşmet Atahan, şikâyetler konusunda şu bilgiyi verdi:

“Daha çok, termal organizasyonu şeklinde sunulan, ancak deniz veya dağ otelleri, site yerleşimleri organize edilmiş görünen, devre tatil projeleri gibi sunulan birçok girişim var. Tüketiciler, bedava otobüsler tutularak, başka otellerde ağırlanıyor. Yaratılan sanal ortamdan etkilen tüketiciler, normal şartlarda kabul etmeyeceği şartları kabul edip devre tatilleri satın alıyorlar.

Akılları başına gelince, bundan caymak istediklerinde de çoğu zaman, firmalara telefonla ulaşma olanağı dahi bulamıyorlar. Gerekli ve yeterli denetim yapılmaması, tüketicileri mağdur ettiği gibi; bu alanda ciddi hizmet veren kuruluşlara da zarar veriyor.

Bunun dışında, yine bankalardan, iletişim hizmetlerinden, abonelik hizmetlerinden, güvenli olmayan ürün ve gıdalarla ilgili ve E-ticaret uygulamalarından şikâyetler ağırlık gösteriyor.”

24 ay ile sınırlandı

Ön ödemeli konut satışlarıyla ilgili değişiklik yapıldı. Tüketici, satışa konu konutun teslim tarihine kadar cayma hakkını kullanabilir iken, bu hak kullanım süresi 24 ay ile sınırlı oldu.

Cayma hakkı kullanan tüketici, önceki yasaya göre, sadece sözleşmeden doğan vergi ve harçlardan ve sözleşmeye konu bedelin %2’sine kadar tazminatı ödemekle yükümlü tutulurken; cayma hakkını kullandığı süreye bağlı olarak-  %2 den %8’e kadar tazminatla yükümlü tutuluyor. Cayma tazminatının bu denli artarak ödettirilmesi, bu hakkın kullanılmasını olanaksız hale getirecek.

1.5 milyon şikâyet dosyası bekliyor

Tüketici Hakem Heyetleri’ne yapılan başvurular, geçen yıllar içinde çok artmıştı. 2011’de 165 bin olan başvuru, 2012’de 446 bin, 2013’de 833 bine, 2014’te olağanüstü bir artışla, 5.5 milyona yaklaşmıştı. 2015’te ise 3 milyon 118 binden biraz fazla şikayet oldu. 2016’da başvuru sayılarında iniş sürecinin devam ettiğini düşünüyoruz. Geçtiğimiz yıl resmi verileri açıklanmadığı için rakam olarak bilemiyoruz. Önceki yıllardan sonuçlandırılamamış ve 2016’ya devredilmiş olan dosya sayısı 1.5 milyondan fazla.

Rekabet Kurulu’nun bankaların kartelleşme girişimleri nedeniyle verdiği karar nedeniyle davalar açılmaya başlaması veya kayıp-kaçak konusunda davalar açılması gibi bir durumla karşılaşılması halinde yeni bir tıkanma sorunu yaşanır.

Kaynak:AA