18 Temmuz 2019
  • Istanbul 28°
  • Ankara 22.22°
  • Izmir 30°
İmsak 03:47
Güneş 05:40
Öğle 13:15
İkindi 17:13
Akşam 20:41
Yatsı 22:25
BIST100.262
Dolar5,7061
Euro6,4244
Altın260,93

Aslında Bizi Kutuplaştıran Google ve Mark Zuckerberg

Furkan Hasdemir
18 Haziran 2019 Salı 09:58

Kutuplaşma - kutuplaştırma kavramına hep siyasal nedenlerle izahat getirilmeye çalışıldı. Ben bir dijital iletişimci olarak işin biraz araçsal boyutuna değinmek istiyorum.

Esas mevzuya geçmeden önce bilmeyenler için kısaca Google – YouTube – Facebook – İnstagram reklamlarının algoritma mantığından bahsetmem gerekir.

KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ REKLAM MANTIĞI NEDİR?

Tamamen kişiselleştirme mantığıyla hareket eden bu algoritma, size göstereceği reklamları, sizin internet davranışlarınıza göre belirliyor.

Örneğin, Adwors basan (mesleki bir tabir) ve Facebook – İnstagram-YouTube reklamları veren bir e-ticaret sitesini Google’da mı arattınız, ya da Sosyal medya sayfasını mı gezdiniz, yandınız… Artık hangi siteye, hangi sosyal medya uygulamasına girerseniz girin, karşınıza o e-ticaret sitesinin reklamları illaki çıkacaktır.

Aynen o e-ticaret sitesi gibi, partiler de özellikle seçim öncesi kampanya dönemlerinde bol bol Google Adwors, Facebook – İnstagram reklamı basarlar. Ve Facebook – İnstagram – Google kişiselleştirme mantığıyla bu reklamları aslında yine 'çoğunlukla' o partinin kendi kitlesine gösterir.

Ekrem İmamoğlu ajansının propaganda amaçlı verdiği Adwors ve sosyal medya reklamları, İnternette gezerken CHP ve Ekrem İmamoğlu’yla ilgili Google araması yapan, Ekrem İmamoğlu videoları izleyen, Ekrem İmamoğlu propagandası yapan sosyal medya sayfalarını ve haber sitelerini takip edip gönderilerini beğenen kullanıcıların karşısına bol bol çıkarken, diğer kitlelerin karşısına çok az çıkar. Aynı durum tam tersi içinde geçerli.

REKLAM ALGORİTMASI KUTUPLAŞTIRMAYI TETİKLİYOR

Google ve Mark Zuckenberg’in kişiselleştirilmiş reklam algoritması da kutuplaştırmanın ateşine odun taşır aslında.

Gezdiği propagandist sosyal medya sayfaları ve siteler sayesinde tek taraflı bir algının esiri olan kullanıcılar, bu sayfaları – siteleri, YouTube videolarını gezdiği için algoritmanın karşısına çıkardığı, kendi partisinin Google – Facebook - İnstagram reklamlarıyla karşılaşırlar. 

Bu da tek taraflı enformasyonla kurduğu duvarı daha da büyütür. Zamanla koca mahalle bu duvarlarla örülür. İşte biz bu duvarlara kutuplaşma diyoruz.

Yani özetle sosyal medya kullanıcı davranışına paralel olarak çıkan kişiselleştirilmiş Google ve 'Zuckerberg' reklamları, birbirini takip eden bir zincire dönüşüyor.

Tek taraflı enformasyonu ve propagandayı doğuran bu zincir de insanları bulunduğu yere bağlıyor, sabitliyor, hapsediyor. Dışarı çıkıp diğer bahçeyi görmesine mani oluyor. Halbuki insan benimsemese bile doğru analiz için çift taraflı enformasyona ve progapagaya açık olmak zorundadır. 

KİŞİSELLEŞTİRİLMİŞ REKLAM > TEK TARAFLI ALGI > KUTUPLAŞMA

Dijital dünyanın kullanıcı deneyimli, 'kimi beğenip takip edersen onun verdiği reklamları görürsün' mantığına dayanan reklam algoritması, seçim öncesi kampanya sürecinde, insanların, takip etmediği, bir şekilde etkileşime geçmediği adayın reklamlarını, diğerleriyle eşit oranda görmesine engel oluyor.

Bu da tek taraflı enformasyon > tek taraflı algı oluşumu > kutuplaşma zincirinin büyümesine katkı sağlıyor. 

Bunun önüne geçmek için tavsiyem şudur ki: Siz yine kendi özünüzü damıtın ama her çiçekten bal toplamayı da ihmal etmeyin.

Twitter için: @furkanhasdemirr

Facebook Yorumları

Yorum Yaz

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.