20 Ekim 2017
  • İstanbul 14°
  • Ankara
  • İzmir 15°
İmsak 05:44
Güneş 07:09
Öğle 12:57
İkindi 15:58
Akşam 18:31
Yatsı 19:50
BIST108.434
Dolar3.6489
Euro4.3271
Altın151.4287

Yerli Arabayı 22 Yaşındaki Bu Türk Genci Tasarlayacak

Yeliz Agacoliya Ekinci
04 Temmuz 2017 Salı 08:38

 Bu hafta size çok güzel bir röportaj hazırladım. Yerli araba üretimi için gecesini gündüzüne katan bir gencin hikayesi: Eyüp Ateş.

Eyüp Ateş 22 Yaşında Üniversiteyi yeni bitirmiş İstanbul'da doğmuş ve büyümüş, taşıtlara aşık bir genç . Lisede  Makine, İstanbul G. Üniversitesi burslu Otomotiv Tasarımı ve Üretimi okumuş sonrasında Bahçeşehir Endüstri mühendisliği kazanmış, Amerika'da yapmış olduğu tasarımlar ödüllendirilmiş bir genç .

Vazgeçmeyi aklından bile geçirmeyen, zorluklara katlanan ve sabırlı bir genç. Otomotiv fuarlarında merakından dolayı çok gezip ayakları yara olsa da sonuna kadar vazgeçmeyen biri. Kısa hikaye bu şimdi detaylara gidiyoruz, işte ona sorduğum sorular ve aldığım cevaplar.

Nasıl bir çocukluk geçirdin ?

Küçüklüğüm sanayide geçti diyebilirim. Babamın tornacı olması beni heveslendirdi,  8 yaşımda tornacı atölyesinde  buldum kendimi. Oyuncaklarım araba ve motordu . O gün oynadığım bende iz bırakan oyuncakları hala saklarım. Parçalar, yeni bir şeyler yapmaya çalışırdım. Kendime özel evde takım çantalarım vardı. Özenle sıraya koyup tek tek temizlerdim.

Neden bu meslek ?

Otomotiv bende yaşam tarzı olmuş durumda.Bu alanda kendi markamı kurmak istiyordum. Küçükken ettiğim dualar çalışmayla birlikte gerçek olmaya başladı. Eğer birine aşık olduysanız onunla hep vakit geçirmek istersiniz, benim de aşkım bu  işim diyebilirim. Gece 3’de bile sanayi sitesinde tek başıma çalışıyorum, evde çok sabahladığım oluyor, birinin maaş vermesine gerek duymuyorum. Bu meslekte bu şekilde kendini mutlu hissediyorum. Genç yaşta bu kadar işlere imza atmamdaki en büyük neden bu. Hayatımdaki tek sevdam şu anda işim.

Amerika'dan Tasarım Ödülü almıştın, nasıl başardın?

2015 yılında Türkiye'de bir tasarım yarışması düzenlenmişti. Bu yarışmaya tam 6 ay askeri aracın iç tasarım, dış tasarım ve bazı parçaların analiz çalışmalarına kadar yapmıştım. Projeyi tamamladığım hafta babam vefat etti ve memlekete gitmek zorunda kaldık. O durumda projeyi büyük ihtimal şirketin sistemine yüklemeyi unuttuk aslında yüklendi gözüküyordu ... Yarışma sonuçlarını bekliyoruz kazanan ve kazanmayan 152 yarışmacılara sertifika verildi. Derece sonucu beklerken ne derece ne de sertifika almıştım .Aradan biraz zaman geçti Dassault Amerika'dan e-postama yarışmaya davet yazısı geldiğini gördüm. Biraz okuduktan sonra başvurumu yaptım. 2016 Yılının Projesi 3 Milyon kişinin oylama yapması işe ilk 544 proje arasından ilk 9’a girdim. Sonrasında jüri değerlendirmesi ile 4. seçildi.   Üniversite eğitimime buradan aldığım derece imkanı ile devam ettim. Türkiye'den bu ödülü alan ilk kişi olmuştum.

Hangi Projeler ve Şirketlerde Çalıştın?

Benden bahsedilince beni tanıyan, bilen herkesin aklına gelen ilk durum yerli otomobildir. Uzun süre bu proje için ter dökmek nasip oldu. Büyük otobüs, kalıp fabrikaları, teknokentler ve VIP Araç şirketinde çalıştım. Her biri ayrı tecrübe oluşturduktan sonra Mekik Motors'u kurdum.

Mekik Motors Nasıl kuruldu?

Mekik Motors sıfırdan merdivenin en dip noktasından doğdu. Herkes “başaramaz” gözüyle bakıyordu. Cebimde 500 TL ile yola tek başıma  koyuldum. Şirket kurulduktan sonra  7. ayımızda Almanya'ya ürün göndermeye başladık. Ofis ve atölye kiralayacak durumum yoktu. Çeşitli fabrikaların boş alanlarını kullandım bir süre .Ofis kiralayacak maddi imkanım bile yokken bir abim ofis konusunda destek oldu. Mekik Motors'un tam kuruluşu 9 metre kare ofiste başladı. Maliye Bakanlığından yetkililer geldiğinde bir masam ve bilgisayarım vardı.  İsmimiz Motors'du fakat biz müşterilerimizin tüm isteklerine cevap veriyorduk. Müşterilerim “Eyüp yaptıklarını internetten okuduk müşterin olmak istiyoruz” diye geliyordu, bir gelen müşteri 10 müşteri getirdi bana. Otomobil çizebiliyordum fakat otomobil üretebilecek bir imkanım yoktu. En basit sermayesiz ürünleri tasarlayıp üretmeye başladık. Şimdi en küçük kalıplarımızın maliyeti 20.000 TL.  İstanbul'da 6 bilgisayarlı tasarım ofisimiz ve imalathanemiz bulunuyordu. İşleri biraz daha ilerletmek için büyük bir yere ihtiyacımız vardı. Mekik Motors'u kiraların yüksek olması nedeniyle İzmir bölgesine büyük bir hangara taşıdım. Ana merkezimiz ve Showroom İstanbul'da, üretimi ise İzmir’de yapıyoruz. Bugün İzmir yarın Amerika'dayız ülkemizi çok güzel temsil etmeye çalışıyoruz. Sektörümüzdeki birçok firmayı kısa sürede marka değeri olarak geride bıraktık, biz bunu Ar-Ge'nin gücü olarak nitelendiriyoruz.

Mekik Motors ne için yola çıktı ?

İçimde herkesin bildiği gibi Milli Taşıt markamız olsun diye yola çıktım. Şuan 4x4 araçları özelleştiriyoruz, beraberinde araç üstü çadır ve kişiye özel karavan üretiyoruz, bir sonraki süreçte seri üretim bant usulü karavan üreteceğiz. Yurt dışından özellikle Amerika ve Almanya'dan ciddi talepler alıyoruz. 5 Farklı E-ticaret sitemiz var ürettiğimiz ürünleri buralarda yayınlıyoruz. Tüm Türkiye kargo çalışmaları yapıyoruz. Şirketlerin projelerine ortak oluyoruz. Bizim izlediğimiz yol bir ürünü değiştirmek değil, baştan sonra üretmek. Şimdi konum olarak ülkemizde çok iyi yerdeyiz fakat daha yolun başı, bunun farkındayım.

Birçok Girişimciye Devlet desteği varken  Mekik Motors neden destek alamadı?

Büyük bir şirkette çalışıyordum .Ekonomi ülkemizde çok güzel ilerliyordu. İşten istifa ettikten  bir hafta sonra ülkemizde darbe girişimi oldu. 5 ay ne olup bittiğini anlayamadım. Destek birimlerin en üst rütbelilerine kadar ulaştım fakat yeni bir şeylere hibe veriyoruz sözü ve yaşın çok genç gibi sözlerle karşı karşıya kaldım. Büyük şirketlere gittiğimde ise bu iş bizi bile aşıyor sözünü işittim. Fakat Mekik Motors bugün Almanya'ya ihracat çalışmaları yapıyor. Almanlar ve Kuveytliler ortak olmak istiyor benimle. Almanya'da üretim yapma hedefimiz var.

Şimdilerde  desteklere başvuru yapıyoruz en büyük engel yine bürokrasi oluyor . Elektrikli araçlar çağrılarına başvuruyoruz. Hibelerin %25 'i sizden isteniyor  bu yüzdeler 1 milyon liralara kadar ulaşıyor .Bu hibeleri alıp da başarılı olmuş ticarileştirebilmiş sıfırdan gelen bir girişimci görmedim.

Yerli Otomobil Konusunda ne düşünüyorsun ?

Gönlümde, uykularımı kaçıran, zamanında beni ağlatmış bir projedir. Büyüklerimize iletiyorum “Babayiğit aramayı bırakalım, yiğitleri baba yapalım” diye bir sözüm var. Eyüp sen bu işi başarabilir misin diye soruyorlar .Sıfırdan Mekik Motors'u tüm Türkiye'ye duyurdum . Devletim desteklediği taktirde Türkiye'nin en iyi tasarımcılarını, mekanikçileri bir araya  getirmeye hazırım. Dünya fuarlarında 2  yıla bayrağımız dalgalanmış olur. Hırvatistanın kendi ürettiği arabası yoktu, 23 Yaşındaki Rimac'a teslim ettiler . Ülkesini tüm dünyaya tanıtıyor, bizim ülkemizde neden olmasın? Hırvatistan’ın yaptığı gibi yiğitleri baba yapalım. Mekik Motors ilerde milyonluk şirket olacak fakat bizim milyonlarla işimiz yok amacımız gerçekten yerli sanayide iz bırakmak .

Neden Genç Yaşta Girişimcilik?

Ülkemizin durumuna göre girişimciliğe evlenmeden önce başlanmalı diye bir düşünce oluştu aklımda. Çünkü bekar olduğunda çok zor olmuyor fakat aile düzeni olduğunda işler çok zor olacağını düşündüm. Şimdi koltukta uyusam bile zor gelmiyor. Ailem alıştı bu duruma. Şirketlerle görüşmelere gittiğimde otogarda, hava limanlarında uyuyorum. Ofiste çok sabahladım. İzmir’de atölyemizde uyuyorum. Sevdiğim iş olduğundan dolayı zor gelmiyor. İnsanları bu duruma biraz farklı bakıyor, alışmaları zaman alıyor.

Mekik Motors'u ve kendini ileride nasıl görüyorsun?

Bizim düşüncemizde vazgeçmek olmadığı için çalışmalarımıza iyi-kötü devam ederiz fakat 5 yıla kadar 100’den fazla ekip üyemiz olacak şuan 6 kişiyiz. Büyüme seviyemiz yerinde fakat ticarette hormonlu büyüme dediğimiz hataya düşmek istemiyoruz. Adım adım temel taşları çok iyi olan bir şirket olması bizim için iyi olur. Kalıcı bir marka olacağımıza inanıyorum. Bugün ürettiğimiz son kullanıcı ürünü 10 yıl bile üretilecek şekilde tasarlıyoruz. 4 Yıla kadar diğer ülkelerde de duyulan bir marka olacağız. Hatta her ülkenin en popüler markaları ,şuan en büyük hedefimiz. Bu şimdiye kadar tüm hedefleri başarabildim . Bunu da başarırız diye hayalini kurduk Otomotiv'in Nusret'i biz olacağız .

Daha yeniyken 12 Ülkede markayı neden duyurmaya başladınız ?

Bunu bir vizyon olarak değerlendiriyoruz. Diğer taşıt markaları bizim ülkemizde tanıtılıyorsa bizimde diğer ülkelerde en güzel şekilde Türk markasını tanıtmamız gerektiğini düşünüyorum. Kuveyt, Katar -Rusya binlerce kişi bizi sosyal medyadan takip edebiliyor .Sosyal medyayı çok iyi kullanmaya çalışıyoruz. Böylelikle yabancı markaların müşterileri bize dönüş yapmaya başladı. Dev otomobil markası Nissan kurulduğu ilk 4 yıl çadır üreticisiydi sonradan taşıt üreticisi oldu. Bizde bu vizyondayız.

 

Facebook Yorumları

Yorum Yaz

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.