Özellikle ‘beyaz petrol’ adıyla tanımlanan lityum ile pil içerisindeki en kritik madenlerden biri olan kobaltın fiyatı sene içerisinde yüzde 150 yükseldi.

İster Cenevre ister Detroit otomobil fuarı olsun üreticiler elektrikli otomobil seçeneklerini her sene yükseltiyor. Halen çeşitli markalardan 100’den fazla elektrikli modelin satışı gerçekleştirildiği alanda seçeneklerin önümüzdeki 10-15 sene içerisinde 500’ü aşması hedefleniyor. Üretim sayılarının yükselmesi ise güçlü ve dayanıklı aküye olan talebi hızla ilerliyor. Başta Tesla, Samsung, LG, Panasonic ve BYD olmak üzere pek çok kuruluş dev pil fabrikalarının inşasına başlayarak sektörün lider pil tedarikçisi olmak için kıyasıya bir rekabet içine girdi. Bu fabrikaların tamamlanmasıyla her sene milyonlarca lityum iyon teknolojisine sahip pil piyasaya sürülecek ve montaj için bekleyen başta otomobil olmak üzere tüm mobil elektronik cihazlara takılacak.

TONU 60 BİN DOLAR

Ama bu planı tehlikeye düşürecek önemli bir engel bulunuyor. Bu pillerin içerisinde yer alan lityum, kobalt, nikel ve grafit gibi madenlerin tedarik durumu gelişen talebi karşılamakta zorlanacak gibi. Zira 20 sene öncesine kadar bu madenlere olan talep düşüktü. Bu sebeple de madencilik şirketleri daha çok bakır ve demir cevheri gibi alanlara yatırım yapıyordu. Önce cep telefonları ve dizüstü bilgisayarları ardından da elektrikli otomobillerin gündeme gelmesi bu madenlere olan talebi de yükseltti. Elektrikli otomobilde iddialı olmak için dev yatırımlar yapan Çin halen bu maddelere ilişkin oluşan talebin büyük bir bölümünü meydana getiriyor. Hızla artan bu talep pillerin içerisindeki madenlerin ton fiyatını da 60 bin doların üzerine taşıdı.

TÜRKİYE’DE İÇİNDE

Türkiye yerli otomobil üretimiyle elektrikli otomobil sektöründe ben de varım dedi. Dünyada yeni trendin fosil yakıt olmayan elektrikli yeni arabalar ve insansız araçlar olduğunu ifade eden Zorlu, elektrikli arabaların IT, pil ve motordan oluştuğunu dile getirerek, söyle dedi: Pil konusunda çalışmalarımız var. Geçen hafta Zorlu Meta Nikel Kobalt Tesisi açılışını gerçekleştirdik. Kobalt ve sülfat rafinerisi kurduk ve bunların ham maddesi de Türkiye'de. Biz bu ülke için her zaman varız ve var olmaya devam edeceğiz."