Çağın başlıca hastalıklarından birisi de gizli şekerdir. Tıbbi olarak pre-diyabet denilen "gizli şeker”, diyabet öncesi anlamındadır. Diyabet tanısı koymak için yapılan tahlillerde belli olmayan gizli şeker ancak şeker yüklemesinden sonra ortaya çıkmaktadır. Çoğunlukla insülin direnci de bulunan gizli şeker hastaları diyet yapmalarına rağmen hedeflenen kiloyu vermekte oldukça güçlük çekenlerdir. Bununla birlikte;

- El ve ayaklarda yanma, karıncalanma, uyuşma

- Tansiyon yüksekliği

- Asabiyet

- Yemeklerden sonra uyku hali

- Baş, boyun ve ensede terlemeler

- Çabuk yorulma gibi belirtiler gizli şekeri işaret edebilmektedir.

- Kilolu kişilerle birlikte, yüksek tansiyon hastaları ve ailesinde diyabet olanlar riskli grupta bulunmaktadır.

DİYABET ADAYI OLABİLİRSİNİZ

Gizli şekeri olan bir kişi gerekli önlemleri almazsa diyabet hastası olabilmektedir. Bu zamanda belirli önlemler alarak gizli şekeri yavaşlatmak hatta tamamen tedavi etmek mümkündür. Kilo verilmesi, sağlıklı beslenme düzenine geçilmesi, egzersiz ve endokrin doktorunun tavsiye edeceği ilaçlarla diyabet gelişme ihtimalinin önüne geçilebilmektedir.

ERKEN TEŞHİS GEREKLİ

Toplumda diyabetin yaklaşık 2-3 katı kadar gizli şekeri hastası mevcuttur. Gizli şeker vücutta ortaya çıkardığı yıkıcı etkiler bakımından diyabet kadar tehlikeli bir hastalık olarak görülmez. Ancak gizli şekerin bilinmemesi ve hastalıkla ilgili herhangi bir önlem alınmayıp, tedavinin uygulanmaması yarattığı olumsuz etkileri yükseltebiliyor. Bu bakımdan gizli şeker için risk grubunda bulunanların belli aralıkla kontrollerini yaptırması önem arz ediyor.

DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Gizli şeker tanısı alan kişilerin ilk yapmaları gereken kilolarından kurtulmaktır. Bunun için beslenme şeklinin düzenlenmesi, tedavi için önem taşımaktadır.

- Karbonhidratlı besinler ölçülü şekilde alınmalıdır.

- Sebze ve meyvelerin kabuklarıyla beraber tüketilmesine özen gösterilmelidir.

- Ana öğünler ara öğünlerle desteklenmelidir

- Günde 2-2.5 litre su tüketilmelidir

- Toz, kesme şeker, tatlı ve meyve suyu gibi basit şekerli besinlerden uzak durulmalıdır.

- Düzenli olarak egzersiz yapılmalı ve vücudun kilo dengesi sağlanmalıdır.