25 Kasım 2017
  • İstanbul 15°
  • Ankara
  • İzmir 15°
İmsak 06:22
Güneş 07:53
Öğle 12:57
İkindi 15:25
Akşam 17:49
Yatsı 19:13
BIST0
Dolar3.9471
Euro4.7119
Altın163.4976

İnsanın Tarihi, İnsanlık Tarihi

Aydın Baran
13 Kasım 2017 Pazartesi 09:06

İnsan tek başına bir âlemi etkileyip yönetebilecek kadar güce sahip tek varlık olsa gerek. Bu cümleden hareketle bir insanın tarihi, insanlığın talihi haline dönüşebilir.
İnsanın tarihinin insanlığın tarihine dönüşümünü her insan yapar demiyorum elbet. Milyarlarca insan arasından bazı insanlar çıkar ve o insan da milyarların kaderini etkiler. Tıpkı “bir ağaçtan milyonlarca kibritin çıkıp, bir kibritin milyonca ağacı yakması” gibi. İster tümden gelelim, ister tüme varalım bir insan hikâyesi toplumun hikâyesine, toplumun hikâyesi de bir insanın hikâyesine dönüşebiliyor.


Sosyal davranışların bir fikir etrafında birleşmesi ve taban hareketliliğinin bir tekâmüle ermesinin kaynağını, liderlerin, yenilikçilerin, inkılapçıların, büyük komutanların, mütefekkirlerin ve güçlü liderlerin etkisi ve çekici gücü şekillendirmektedir. Yeni toplumsal düzenler, guruplar, hareketler akımlar, ekoller, tamamıyla liderlerin ya da fikri önderlerin çalışma ve çabalarının mahsulüdür. Cemiyet ve ahali bu yolda onları taklit edip takip ederler. Çağların değişmesiyle değişen ve yeni yeni toplumsal düzenin, kültürün ve geleneklerin teşekkülüne yol açan bu durum liderlerin fikri kadar fikirlerin de liderliğinde oluşum gösterir.
İlk rüzgârı yaran, tepkileri sinesine çeken, oluşmamış-olgunlaşmamış tahammüllere göğüs geren, bireyken kamunun açık eleştiri ve tepkilerine arz olunan kişiler, cesur oldukları kadar idealist ve kahır çekmenin yoğunluğunu da hiçe sayan lider kişilerdir.


Arkalarına aldıkları kitlelerin aynı zamanda yüklerini ve hayallerini de omuzlayan liderler, “birey halinde iken bir hiç olanların, sosyalleşme ile birlikte “bir değere ve enerjiye dönüşünü” de sağlamaktadırlar. Bu dönüşüm bireyle birlikte yeni beklentiler ve riskleri de beraberinde getirmektedir.
Bu kişiler liderlerin ekonomik kalkınma modellerinden en kolay olan “taklit et, tekrar et, geliştir” modeline yakın bir strateji ile hedeflerine ulaşabilirler.
Yaratıcı fikri olan liderler ya da taklit ve takibi güçlü yapan liderler!
Bu bağlamda lider kendini bilir. Yaratıcı fikirlerinin varlığını da, kimi taklit ve takip ettiğini de…
“Biraz fikir, biraz taklit” şeklinde ilerlemekte elbet mümkün olmakla birlikte liderin nasıl ilerleyeceğini belirleyen ana parametre sahadır.


Şüphe yok ki bir toplum inkılapçıların ve mütefekkirlerin fikir ve faaliyetlerine hazır ise fikir ete kemiğe bürünür. Bu hazır ortamda genel temayülü doğru okuyup yorumlamak liderin ilk işi olmalıdır. Ancak o zaman liderin seçtiği yöntem, serdettiği fikir ve eylem tesirli ve netice alıcı olur. Şayet liderler cemiyetin eğitim ve gönül işlerine tercüman olmazlar, toplumun gerçeklerinden uzak dururlarsa, akamet (sonuçsuzluk) yakındır.
Toplumun gelişme seviyesini, asli ve fikri ihtiyaçlarını liderlerin doğru okumaları, ortaya atacakları fikir ve felsefelerinin gizli öznesini oluşturacaktır. Tüm sorular yükleme, yani lidere sorulsa da, esas fiil öznede cereyan etmektedir. Toplumun gerçeğinden uzak her lider ve fikir, ne kadar iyi güzel ve ideal olursa olsun başarısızlığa mahkûmdurlar. Tarih aslında çok güzel fikirlerle ortaya çıkan fakat cemiyetleri arzu edilen seviyede olmadığı için başarısız kalan birçok ıslahatçının halini kaydetmiştir.


Büyük başarılar için iyi lider olmanın yanında, sosyal yapının da buna hazır olması gerek şarttır. İşte tam bu noktada lider yaratıcılığını konuşturup toplumun gerçeklerinden hareketle ihtiyaçların çözümüne dair fikirler geliştirebilir. Bir bakıma toplum, fikrin ve liderin doğumunu gerçekleştirmiş olur. Liderlerin toplumla ters düşmeleri halinde ise liderler kendiliğinden dışlanıp tarihin bilinmezine sürüklenir. Bir yerde yangın çıkabilmesi için ateş atılan zeminin de mutlak yanmaya müsait olması, konunun fiile elverişli olması gerekir. Lider sürekli bunun bilincinde olmalıdır.
Lider kişi ya da lider düşünce, gerçekliği bir düzene koyup genelleştirebilmeli, olgular arasındaki nedensellik ilişkisini anlayabilmeli, gelecek gelişmeleri sezinleyebilmeli, şanslıysa bu gelişmeleri önceden haber verebilmeli, önemliyi önemsizden ayırt edebilmeli, amacını başarabilmek için hangi yolları izlemesi gerektiğini, açık veya üstü kapalı modeller ile gerçekleştirebilmelidir.


Lider fikrini kabul ettirebilmek için ayrıca çekirdek kadrolar ile toplum tabanın da implant karakterlere de ihtiyaç duymaktadır. Onlar bir yapıda fore kazık, küçük cemiyetlerde implant vidası görevi üstlenmekte ve geniş toplumsal yapılarda kanaat önderleri ile mütefekkirlerin destek ve gayretleri sonucu gerçekleşebilecek tümleşik süreçlerin tamamını gerçekleştirebilmektedirler.
Sosyal yapılardan habersiz kişilerin lider olması düşünülemezken, fikir ve felsefelerin toplumsallaşabilmesi içinde; ihtiyaç ve beklentilerin belirginleşmesi gerekir.
Lider umutsuza umut olduğu kadar toplum gerçeklerini ve potansiyel güçlerini iyi bilmelidir.
Halka veya topluma rağmen lider olunmaz. Lider toplumun tüm yapıtaşlarını iyi analiz eder. Kadrolarını, kadrolarının yeteneklerini, yaptıklarını, yapabileceklerini iyi hesaplar.
Kahraman olmayı ümit ettiği kadar, başarısızlığın faturasını da göze alır.
Yalnız olduğunu bilir. Ama en kritik kararlarını aslında yalnız alır.
Can alıcı konulara fikirleri dinleyici olmaktan öte çıkış yollarını açan fikirleri ile yol gösterir.
Çaresiz olduğu anlar da dahi gözü karadır.
Bir de geçmişe bakarsın ki liderin- insanın tarihi, insanlığın talihine dönüşür.

Facebook Yorumları

Yorum Yaz

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.