Bakü Tiflis Kars Demiryolu tamamlandı. Türkiye için büyük bir ticaret adımı olan Bakü Tiflis Kars Demiryolu açılışı Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan Azerbaycan'a gitti. Demiryolu ticaretinin gelişmesi bakımından en büyük girişim olduğu bilinen ve açılışının merakla beklendiği diğer bir yandan da ulaşım bakımından rahatlık ve hız sağlayacak olan Bakü Tiflis Kars Demiryolu tamamlandı. Tarihi İpekyolu ile aynı projede olan Bakü Tiflis Kars Demiryolu Erdoğan'ın ilk seferi açılacak. 

Bugün ilk seferini gerçkleştirecek olan Bakü Tiflis Kars Demiryolu asrın projesi olarak tarihe geçecek. Ticaret anlamında en büyük adımlardan biri olduğu bilinen Bakü Tiflis Kars Demiryolu Kars hakını umutlandırırken, ülke ekonomisine de daha büyük katkı sağlayacak. 

Uzun yıllardır yapımı devam eden ve bitmesi için adeta gün beklenen tarihi açılış şu sıralar başladı. Erdoğan şu sıralar konuşma yaparken, açıklamalarının satır başları da kaydedildi. Erdoğan: “Bakü Tiflis Kars demiryolu ile Londra’dan Çin’e kesintisiz demiryolu bağlantısı kurulduğunu da ilan ediyoruz. Kararlığın ve vizyonun eseri olan bu proje hepimizin ortak başarısızız. Zehmetle yenen acı soğan nimetle yenen baldan şirindir derler. İşte bu proje zahmetle hayata geçtiği için çok kıymetlidir. Ülkem ve milletim adına projenin tüm milletim ve haklarım için hayırlı olmasını temenni ediyorum. Bizler dünyanın kalbi olan stratejik bir coğrafyadayız. Bölgemiz muazzam bir potansiyele sahiptir. Son 15 yıldır yaptığımız yatırımlarla bu potansiyeli hayata geçirme mücadelesini veriyoruz.” dedi. 

BAKÜ TİFLİS KARS DEMİRYOLU GÜZERGAHI

Hattın devreye girmesiyle Londra’dan Pekin’e kesintisiz demiryoluyla ulaşmak mümkün olacak. Çin’den çıkan yüklerin Kazakistan ve Türkmenistan üzerinden Hazar denizi ile Bakü Alat limanına, ordan da Gürcistan ve Türkiye üzerinden Avrupa’ya iletilmesi öngörülüyor. Çin’den Avrupa’ya giden demiryollarının tamamı Rusya üzerinden geçiyor. BTK’nın devreye alınmasıyla, mesafe yaklaşık 7 bin kilometre kısalacak. Böylece Çin ile Avrupa arasındaki yük trafiğinin önemli bir kısmının Rusya’dan bu güzergaha kayacağı tahmin ediliyor. BTK güzergahında ürünler Çin’den Avrupa’ya demiryoluyla 15 günde ulaşılabilecek.
Türkiye ile Orta Asya ülkeleri arasındaki mevcut yük trafiğinin de büyük ölçüde bu hatta kayması öngörülüyor. Azerbaycan da petrol ve kimyasal ürünlerini bu hatla hem Türkiye hem de diğer ülkelere taşıyabilecek.
Bölgeye hem istihdam hem de ticari açıdan canlılık getirecek proje, enerji sektöründeki Bakü-Tiflis-Ceyhan ve Bakü-Tiflis-Erzurum projelerinden sonra Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye’nin gerçekleştirdiği üçüncü büyük proje olarak tarihteki yerini alacak.

BAKÜ KARS DEMİRYOLU HAKKINDA

Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı, planı yapılmış ve uzun yıllardan bu yana gündemde bulunan demiryolu projesidir. Demir İpek Yolu olarak adlandırılmaktadır. Demiryolu hattı Azerbaycan'ın başkenti Bakü şehrinden Gürcistan'ın Tiflis ve Ahılkelek şehirlerinden geçerek Türkiye'nin Kars şehrine gidecektir. Bu demiryolu hattı Azer olup, toplam maliyeti de 450 milyon dolardır. Demiryolunun 76 km'si Türkiye'den, 259 km'si Gürcistan'dan, 503 km'si ise Azerbaycan'dan geçecektir.İstanbul Boğazı'nda sürdürülen Marmaray Projesi'nin de tamamlanmasına paralel olarak, Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi hayata geçirildiğinde Avrupa'dan Çin'e demiryoluyla kesintisiz yük taşınması mümkün hale gelecek. Böylece Avrupa ile Orta Asya arasındaki yük taşımalarının tamamının demiryoluna kaydırılması planlanmaktadır.

Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hizmete girdiğinde, orta vadede yıllık 3 milyon ton yük taşınması hedeflenmekte 2034 yılına gelindiğinde ise 16 milyon 500 bin ton yük ile 1 milyon 500 bin yolcu taşınması hedeflenmektedir