Tarihi Ipek Yolu’nun devamı niteliğindeancak Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde başlangıç 26 Ağustos tarihinde yapılacak.

Tarihi Ipekli Yolu’nun devamı niteliğindefakat Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nde açılış 26 Ağustos tarihinde yapılacak.

İstanbul trafiğini rahatlatacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu projesi ile yap-işlet-devret modeliyle ICA tarafından yapı edildi.

Takriben 4,5 milyar dolara mülk olacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 59 metre genişliği ile dünyanın en geniş, bin 408 metrelik belli başlı açıklığı ile üzerinde raylı sistem yer alan en uzun asma köprüsü ve 320 metreyi aşan yüksekliği ile dünyanın en yüksek kuleye sahip asma köprüsü olacak.

Yüksek mühendislik ve teknoloji ürünü olacak Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden 8 şeritli karayolu ve 2 şeritli tren yolu aynı düzeyde geçecek.

Yapımına 29 Mayıs 2013 yılında başlanan İstanbul’un 3’üncü Boğaz Köprüsü olan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 39 ayda tamamlandı.

ADIM ADIM 3. KÖPRÜ



Köprünün temeli atıldıktan sonradan büyük bir şipşak ilerleyen inşaat şantiyesinde Avrupa yakasında 322 metre, Asya yakasında ise 318 metre olan köprü kuleleri 2015 yılının ocak ayı içinde tamamlanmıştı.



2015 yılının Mayıs ayında iki kule arasına ana kablonun döşenmesinde kullanılacak olan “Cat Walk” yani kedi yolunun döşenmesinde kullanılacak kılavuz tellerin çekilmesiyle İstanbul Boğazı ilk defa 3. kez birbirine bağlanmıştı.

2015 yılının Eylül ayında ise ilk önce ışıklandırılan köprüde 122’şer ince çelik kablonun örülmesiyle yapılan esas taşıyıcı kablolar kısa sürede tamamlanmıştı.



Rekor bir tez döşenen tabliyelerin ardından 9 metrelik son tabliye 9 Mart 2016 tarihinde düzenlenen törenle yerine yerleştirilmişti.

Yalnız köprüde değil, Çevre yollarında süren viyadük ve yol yapım çalışmalarında ise birincil yol asfaltlamaları 2014 yılında başlanmıştı.



3. boğaz köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu Projesi’nde inşa edilen 116 kilometrelik otoyolun 13,5 kilometrelik kısmı viyadükler üzerinden geçildiği belirtildi.



Projede yer alan ve bazılarının yüksekliği 85 metreyi bulan 64 viyadüğün tümü geçtiğimiz ay tamamlanmıştı.

REKORTMEN KÖPRÜ

Binlerce emekçi ve mühendisin 24 saat aralıksız çalıştığı Yavuz Sultan Selim Köprüsü 59 metrelik genişliği ile bittiğinde dünyanın en geniş köprüsü unvanını alacak.

8 şerit karayolu 2 şerit demiryolu olarak toplam 10 şeritli köprünün deniz üzerindefakat uzunluğu 1408 metre olacak.



Köprünün toplam uzunluğu ise 2 bin 164 metre. Köprü bu özelliği ile üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Köprü kulelerinin boyu açısında da köprü yeni bir rekora imza atıyor.

Avrupa yakasında Garipçe’de ama kulenin yüksekliği 322, Anadolu yakasında Poyrazköy kesiminde oysa kulenin yüksekliği ise 318 metre.



Projede yaklaşık 230 bin metre küp beton, 50 bin ton inşaat demiri, 57 bin ton yapısal çelik ve 28 bin ton çelik kablo kullanıldı. Köprü ve otoyollara takriben 8 milyon metreküp asfalt döküldü.

258 KİLOMETRELİK YENİ OTOYOLLAR 2018 YILI SONUNDA AÇILACAK

Projede Marmaray ve İstanbul Metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havalimanı ve yeni yapılacak 3. Havalimanı da birbirine bağlanacak.



Projenin devamında 165 kilometrelik Kurtköy-Akyazı ve 88 Kilometrelik Kınalı-Odayeri otoyolları bulunuyor.

Toplam uzunluğu 257 kilometrelik otoyollarda çalışmaların devam ettiği 2018 yılının sonunda tamamlanarak sisteme katılması bekleniyor.

GÜNDE 135 BİN ARAÇLIK DEVLET GARANTİSİ VAR

3. köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun işletmesi, 10 sene 2 ay 20 günlük vakit ile IC İçtaş-Astaldi JV tarafından yapılacak.



Bu vakit sonunda Ulaştırma Bakanlığı’na teslim edilecek. 3. köprü ve otoyol inşaatı tamamlandığında , her gün 135 bin araba geçişi için Define garantisi bulunuyor.

3. Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nun işletmesi, 10 sene 2 ay 20 günlük süre ile IC İçtaş – Astaldi JV tarafından yapılacak. Bu vakit sonunda Ulaştırma Bakanlığı’na teslim edilecek.



YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ’NÜN GÜZERGAHI

Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu projesi’nin Odayeri – Paşaköy kesiminde yer alacak.

Köprü üzerinde ama raylı sistem, Edirne’den İzmit’e kadar yolcu taşıyacak.



Marmaray ve İstanbul Metrosu ile entegre edilecek raylı sistemle Atatürk Havalimanı, Sabiha Gökçen Havaalanı ve yeni yapılacak 3. Havaalanı da birbirine bağlanacak.

Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nü kapsayan Kuzey Marmara Otoyolu projesi ise Odayeri – Paşaköy kesiminde; 19 adet kavşak ve bağlantı yollarına sahip yaklaşık 115 kilometre uzunluğunda.



Bu otoyol projesi; Odayeri – Paşaköy hattının, halen kullanılmakta olan 1. Boğaz Köprüsü ile 2. Boğaz Köprüsü’nün trafik yükünü rahatlatacak.

Proje ile, Odayeri – İkitelli ve Paşaköy – Çamlık bağlantı yolları, ayrıca otoyolun İstanbul’un şehir içi ile bağlantılarını sağlayacak ayrıca de TEM Otoyolu’ndaki yoğun trafiği rahatlatacak.

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ GEÇİŞ ÜCRETİ

İstanbulluların heyecanla beklediği, iki yakayı birbirine üçüncü defa bağlayacak köprüde, günlük 135 bin “otomobil eşdeğer” trafik geçişi için İdare garantisi bulunuyor.



Avrupa’dan Asya’ya geçişte otomobillerin 9,90, aks aralığı ve sayısına kadar ağır tonajlı araçların 13,20 liradan başlayan ücretler ödeyeceği köprüde, Asya’dan Avrupa’ya geçişler bedava olacak.

Söz konusu ücretler, 2 Ocak 2017’ye kadar geçerli olacak. Köprünün bağlantı yollarının ücreti ise kilometre başına 8 sent (24 kuruş) olacak.



Araçlar, köprü dahil devamında hangi kavşaktan çıkarsa oradaancak mesafeye alt olarak köprü ücretine kilometre çarpı 8 sent eklenecek. Ona göre otomatik hesaplama yapılacak.

Avrupa Yakasında Odayeri’nden ve Mahmutbey gişelerine kadar bütün bağlantı yolları tamamlandı, Anadolu Yakasında ise Riva, Çamlık, Paşaköy ve Kurtköy’den çıkış ve girişler mümkün olacak.



Köprünün hizmete girmesiyle ağır vasıtaların geçişi artık Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yerine Yavuz Sultan Selim Köprüsü üzerinden gerçekleşecek.

YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ TASARIMI HAKKINDA

Kuzey Marmara Otoyolu Projesi kapsamında İstanbul Boğazı üzerinde yapılacak 3. köprünün konsept tasarımı yapı mühendisi “Fransız köprü üstadı” olarak nitelendirilen Michel Virlogeux ile İsviçreli T-Engineering firması tarafından karşılıklı olarak yapıldı.



Köprü tasarımı konusunda dünyanın en tecrübeli isimlerinin başında gelen Virlogeux’nin imzasını içeren manâlı köprülerden bazıları:

Portekiz’in başkenti Lizbon’daancak Tejo Nehri’nin üzerinden geçen ve 17.2 kilometrelik uzunluğuyla Avrupa’nın en uzun köprülerinden olan Vasco da Gama Köprüsü ve Fransa’da, yapıldığı 1 Ocak 1995’ten sonradan dört yıl süreyle dünyanın en uzun asma köprüsü unvanının sahibi olan Seine Nehri üzerinde kurulu olan Normandiya Köprüsü’dür.