Kenya, Güney Afrika ve Fildişi Sahilleri'nden sonra bu ay Gana'da da yasaklanan beyazlatıcı ürünler, birçok Afrikalının gündelik hayatının bir parçası haline dönüşmüş durumda.

SABUN VE KREM KULLANIYORLAR

Dünya Sağlık Örgütü'nün (DSÖ) son olarak 2011 yılında yayınladığı verilere göre, Nijerya'daki kadınların yüzde 77'si ciltlerine kalıcı beyazlık katabilmek için üretilen bu kimyasal sabun ve kremleri kullanırken, Togolu kadınların yüzde 59'u, Güney Afrikalı kadınların da yüzde 35'i bu ürünleri tercih ediyor.

Düzenli kullanıldığında sonuç veren ürünlerin en yaygın kullanıldığı ülkeler arasında Batı Afrika'da Senegal ve Mali yer alıyor. Mali ve Senegal'de her dört kadından biri, cildini beyazlatmak için bu kremlere başvuruyor.

İçeriğinde civa ve hidrokinon gibi sağlığa zararlı maddelerin bulunması sebebiyle DSÖ tarafından yasaklanması önerilen ürünler, AB ve bazı Afrika ülkelerinde yasak olsa da kullanıcıların ilgisi nedeniyle tezgah altından satılmaya devam ediyor.

Cape Town Üniversitesi'nin yaptığı araştırmaya göre, Güney Afrika'da satışta olan 29 beyazlatıcı ürünün 22'sinde insan sağlığına zararlı ve yasaklı madde bulunuyor. Ayrıca AB'de yasak olmasına rağmen Güney Afrika'da satılan ürünlerin üçte birinin Avrupa menşeli olduğu belirtiliyor.



ASYA ÜLKELERİNDE DE YAYGIN

DSÖ'nün raporuna göre, beyazlatıcı krem ve sabunlar, Afrika ülkelerinin yanı sıra Asya'da da oldukça yaygın.

Avrupa ve Kuzey Amerika'da siyah tenli insanlar bu ürünleri tercih ediyor, Hindistan'da da dermotoloji pazarının yüzde 61'ini beyazlatıcı kremler oluşturuyor.

Çin, Malezya, Filipinler ve Kore'de yapılan araştırmalara katılan kadınların yüzde 40'ı bu ürünleri kullandıklarını ifade ederken, bazılarının bu kremleri yaklaşık 20 yıl boyunca kullandığı belirtiliyor.

AMAÇ 'GÜZEL' OLMAK

Erkekler arasında da kullanımında artış görülen bu ürünlerin tercih edilmesinin sebebi, toplumda var olan açık tenlilerin daha güzel olduğu kanısı.

Cape Town Üniversitesi'nden Profesör Lester M. Davids, bu ürünlerin çay, sabun ve sütten sonra Afrika'da evlerde en yaygın kullanılan ürünlerinden biri olduğunu hatırlatırken, birçok ülkede bu ürünler için yerel kelimeler türetildiğini belirtiyor.

Ayrıca araştırmalarda ürünlerin hedef kitlesinin daha çok evlilik çağında kadınlar olduğu kaydediliyor.